  • 31. Data: 2011-11-12 20:59:42
    Temat: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:6a0345d8-5940-47e4-b936-

    >Raz ze rzeczywiscie drogi prad macie,

    Prawde mowiac musze to przeliczyc po nowych fuckturach, bo ktos mi
    wspominal, ze teraz to podobno prawie zlotowka ze wszystkimi oplatami. Gola
    nas coz poradzic. JanuszK w Bielsku ma bardziej przesrane, a to wcale nie
    tak daleko od Ciebie. :-)

    > a dwa ze mowimy o sezonie
    >wiosenno-letnio-jesiennym gdzie taka pompa srednio uzyska minimum
    >COP4. W dzien grzejac od 20stC do 45stC masz tylko 25stC roznicy. COPy
    >gruntowek podawane sa zwykle dla 0/35 czyli dla 35stC roznicy.
    >Spokojnie przy +20stC na zewnatrz pompa grzejac CWU do ~45stC osiagnie
    >COP ~6 lub nawet wyzszy.

    Ale co tam dwa miesiace i zalezy ile tej H2O trzeba.. :-)

    >Sam pisales ze w pochmurne, deszczowe dni sierpnia uzyskiwales max
    >30stC w baniaku CWU - to malo, trzeba czyms dogrzac. Wtedy
    >oszczednosci na solarze biora w leb bo trzeba grzac czyms drogim (np
    >gazem) lub czyms niewygodnym (np. weglem). Z PC masz pewnosc ze zawsze
    >w baniaku bedzie te 45stC.

    Fakt, ze trzeba dogrzac nie swiadczy o tym, ze uzysk kiedy slona nie widac,
    wogole tylko chmury, to malo. Jak by nie bylo to nadal ponad 5kWh. W
    najgorszym wypadku to COP przekraczajacy 12, a to i tak ponad dwa razy
    lepiej jak najlepsze uzyski PC w najgorszy w tym okresie dzien, powiedzmy,
    ze najgorszy, bo gorsze zapewne tez sie zdarzaja jakos szczatkowo.

    >Czyli tak jak liczylem wczesniej.

    No nie, ostatnio liczyles 5 tysi, wczesniej owszem 2,7, ale koszt ogrzewania
    na poziomie 30zl. Dla mnie to sie nie zamyka, bo mi wychodzi prawie trzy
    razy wiecej.

    >http://allegro.pl/hewalex-powietrzna-pompa-ciepla-d
    o-c-w-u-i1926215695.html

    >"TYLKO U NAS !!!
    >Cena 3350 zł brutto !!!"

    >:-)

    Fakt, podalem inna aukcje niz czytalem. Tamta byla lekko ponad 4 tysie.
    Uznajmy, ze 3,3.

    >Czyli mniejwiecej tak jak solar,

    No niezupelnie. Podalem Ci, ze w listopadzie przy 4C Cop byl ok. 39, a nie
    oby 2.

    > pozatym ze moze grzac tez energie np.
    >poznym wieczorem kiedy akurat jest duze uzycie CWU - domownicy biora
    >kapiel :)

    No owszem, ale idea solara jest troche inna jak ogrzewanie wody tuz przed
    kapiela.

    >Czemu zakladasz temp. powietrza 7stC?

    Nie ja zakladam tylko producent. To dane bezwzgledne i tylko do nich mozemy
    sie odnosic.

    >Jaka jest srednia temperatura
    >sezonu wiosenno-letnio-jesiennego? Na pewno duzo wyzsza. 7stC to chyba
    >nawet nie jest srednioroczna temperatura uwzgledniajaca zime :) No i
    >CWU nie trzeba grzac do 50stC - wystarczy 45.

    Dla 44 bedzie jeszcze lepsze. :-) I dalej COP w okolicy 3.

    >Wtedy na pewno wlaczy sie tez cos co grzeje CO bo to znaczy ze mamy
    >juz zime ;) Wtedy pompa powietrza poprostu sie wylaczy. Solar zreszta
    >tez juz prawdopodobnie w takie dni nie nagrzeje do tylu ile trzeba.

    Ale ciagle bedzie produkowal. Nawet przy -10 niczym dziwnym bedzie 11kWh.
    Zima tak naprawde poza dostepnoscia slonca nie tak wiele sie zmienia. Latem
    woda "wchodzaca" z wodociagu ma te 15C, a zima 6 - 8C. Przy tych temp. solar
    ma wyzsza sprawnosc.

    >Co po COPie 40 jak w sierpniu miales w baniaku wode 30stC ? O to mi
    >chodzi :) I tak musiales odpalic gaz. W sierpniu woda z wodociagu ma u
    >mnie ~15-17stC wiec ten solar niewiele energii z siebie dal niestety.

    No ale cos sie czepil tego sierpnia? Chyba oczywiste jest, ze jak pada
    deszcz to wody nie da sie nagrzac sloncem. W lutym jak bedzie slonce i temp.
    ponizej 0, kiedy PC ma jeszcze dwa miesiace do odpalenia, solar bedzie
    grzal. To nic, ze nie do temp. uzytkowych, liczy sie przeciez ilosc energii
    i tym samym mniej spalonego gazu czy czego tam jeszcze. Myslenie o tym, ze
    solar ma wylacznie nagrzac wode do kapieli jest bledem. Tym bardziej majac
    gaz lepiej zainwestowac w solary podgrzewajace choc troche wode zamiast
    stawiac PC by zapewnic 100% uzytkowej wody. Koszt wytworzenia energii gazem
    i pradem w przypadku powietrznej PC bedzie wzglednie zblizony. Po kiego
    grzac pradem jak mozna gazem za podobne pieniadze?

    >Policz to teraz jakbys zamiast solara kupil ta pompe. Tylko jezeli
    >mamy liczyc uczciwie to licz COP4, dolicz gaz ktory trzeba uzyc do
    >dogrzania baniaka w pochmurne dni i dolicz odsetki w banku z tych 2,7k
    >pln ;-)

    Bank sobie darujmy, bo to takie same pewne dochody jak z koziej dupy trabka.
    Nie o tym tu piszemy. Pierwsza podwyzka nosnika zezre zyski z tych 2,7 tysia
    do kupy z inflacja.
    Mnie interesuje ile zaplace za co najmniej 3000kWh. Dla solara liczac z bani
    dla 180 dni i 10 godzin pracy pompy dziennie o mocy 40W w mojej taryfie to
    koszt ok. 43zl. Tyle kosztuje mnie 3000kWh, tak w uproszczeniu. Dla
    porownania roznica kosztow dla PC to 557zl. Dzielac to przez 2700 daje
    blisko 5 lat zwrotu. Dzis daje 5 lat zwrotu. Nie ma w tym ogrzewania domu,
    bo tu solar tez ma potencjal. PC przy gazie sie wylozy w tej materii, ale
    nie o tym. Piec lat to dla mnie akceptowalny wynik, tym bardziej, ze PC z
    roku na rok bedzie coraz starsza i prawdopodobnie mniej sprawna. Czas zycia
    solarow to co najmniej 20 lat. Po pieciiu latach PC generuje koszty, a solar
    oszczedza prawie za darmo, relatywnie za darmo.

    >Kazdy bedzie chwalil swoje.. Choc ja akurat nie mam pompy
    >powietrznej ;-)

    Ja tu nic nie chwale. Podaje suche informacje o uzyskach juz od roku. Nawet
    z Markowymi uzyskami pozwolilem sie niezgodzic, jako zbyt optymistycznymi.
    Rok temu o tej porze pisalem, ze zasniezony solar nic nie produkuje. Staram
    sie byc obiektywny na tyle ile potrafie. Wiec nic tu nie zamierzam chwalic.
    Jednak Twoje wyliczenia dla mojego przypadku zwyczajnie mnie nie przekonuja.
    Uwazam, ze posiadajac gaz pomylka jest inwestowanie w PC dla ogrzewania CWU.
    Juz lepiej nic nie zmieniac tylko grzac gazem.

    > Widzisz, mnie w rachunku ekonomicznym nie interesuje, czy one grzeja w
    > srodku lata przez wszystkie dni, bo relatywnie PC nie grzeje cala zime,
    > wiec

    >Mowimy o grzaniu CWU w lato.

    To moze Ty tak mowisz, bo CWU to ja potrzebuje caly rok.

    >PC powietrze-woda w lato grzeje przez
    >wszystkie dni. Nie musi sie uruchamiac dodatkowe zrodlo ciepla (w
    >Twoim przypadku to jeszcze luzik bo sie samo uruchomi, gorzej z
    >posiadaczami kotlow na wegiel - a tacy przeciez czesto instaluja
    >solary! :)

    No jasne, dla tego nigdzie nie pisze, ze PC jest zla. To dobra alternatywa
    dla nieekonomicznego i klopotliwego latem wegla i takie tam. Z drugiej
    strony nie brak przeciez i tu ludzi piszacych, ze gazetami latwo nagrzeja
    baniak. Oni w kwestji kosztow bija nas na leb. :-)

    > tak czy inaczej drugie zrodlo ciepla trzeba miec. Liczy sie uzysk roczny w
    > stosunku do globalnych kosztow. A solary do istniejacego baniaka to pewnie
    > tez ze 4 tysie.

    >Mysle ze PC woda-powietrze jest zdecydowanie lepszym wyborem dla
    >posiadaczy kotlow stalopalnych.

    Jestem podobnego zdania poza "zdecydowanie" :-)

    > Dla posiadaczy zautomatyzowanej
    >kotlowni w ktorej zrodlo ciepla wlacza/wylacza sie samo i
    >automatycznie potrafi dogrzac ten zbiornik - czyli glownie dla
    >gazmanow, trzeba poprostu indywidualnie przeliczyc. Bo u mnie lokalnie
    >instalacja dwoch solarow bez baniaka z robocizna to dalej koszt 10k
    >pln, a nie 8

    8 to z baniakiem, plus rury i otulina oczywiscie. Dla nas to pikus, bo
    robimy sami i korzystamy przez lata. :-)

    > - sasiad wlasnie zamowil i jeszcze w tym roku bedzie mial
    >na dachu :)

    Dwa kolektory to malo dla rodziny 2+2 np., cena tez jakas no wysoka
    powiedzmy. Ze strony Hewalexa - dwa kolektory to jakies 3 tysie, zestaw
    pompowy naciagajac 1,5 tysia daje 4 - 4,5 tysia. Rury i robocizna 2 - 2,5
    tysia. 6 tysi bedzie uczciwie.

    Pozdro.. TK

  • 32. Data: 2011-11-13 10:55:09
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-11-2011 o 21:59:42 Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > Gola
    > nas coz poradzic. JanuszK w Bielsku ma bardziej przesrane, a to wcale nie
    Zgadza się, zresztą u Adama byłem, kupiłem agregat od niego :)
    A prąd coraz droższy i perspektywy marne bo na przyszły rok planują
    dość znaczne podwyższki. Dlatego wg mnie pompa ciepła to ślepa uliczka.
    Kolektory dają większy COP i przy odpowiedniej ilości dadzą wstarczającą
    ilość ciepła + oczywiście gaz na dni pochmurne.
    Ja mam już instalację przystosowaną pod kolektory i dołożenie ich nie
    będzie
    dużą inwestycją, może w przyszłym roku mi się uda.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 33. Data: 2011-11-13 11:04:17
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

> [...]
    > powiedzmy. Ze strony Hewalexa - dwa kolektory to jakies 3 tysie, zestaw
    > pompowy naciagajac 1,5 tysia daje 4 - 4,5 tysia. Rury i robocizna 2 - 2,5
    Też tak myślę, a sąsiada Adama naciągli pewnie na zbiornik biwaletny który
    dla dwóch kolektorów jest mu zbędny a kosztuje sporo.
    Da się to zrobić taniej.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 34. Data: 2011-11-13 11:07:16
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 12 Lis, 21:59, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > nas coz poradzic. JanuszK w Bielsku ma bardziej przesrane, a to wcale nie

    1 pln ? Chlopie! Zmieniaj operatora, przeciez kazdy moze :) Ja mam w
    taniej taryfie 0,28pln!

    http://www.maszwybor.ure.gov.pl/

    Ja bym mial taniej w ENEI i zastanawiam sie nad zmiana. Wychodzi
    jeszcze taniej.

    > Ale co tam dwa miesiace i zalezy ile tej H2O trzeba.. :-)

    Jeszcze w pazdzierniku mielismy temperatury podchodzace pod 20stC!
    Solar juz ma slaba wydajnosc (slonce nisko, krotki dzien), a PC w tym
    czasie ma 100% zakladanej sprawnosci przy COPie 4 pewnie :) Takze nie
    wiem czemu liczysz 7stC. Nawet 3 dni temu bylo +15C !

    > Fakt, ze trzeba dogrzac nie swiadczy o tym, ze uzysk kiedy slona nie widac,
    > wogole tylko chmury, to malo. Jak by nie bylo to nadal ponad 5kWh. W

    Widze jeszcze problemy typowo uzytkowe. Solarem grzejesz wode przez
    caly dzien. Wieczorem domownicy sie kapia, rano baniak jest pusty.
    Czyli rano nie mamy juz mozliwosci wziecia goracej kapieli. Trzeba
    dostosowywac tryb zycia do warunkow w jakich dziala solar. No chyba ze
    w nocy podgrzewamy wode gazem ale wtedy koszt obslugi calego systemu
    idzie w gooooore :) Przy pompie nie ma tych problemow. Nie musisz sie
    martwic ze wstajac rano bedziesz bral szybki prysznic w zimnej wodzie.
    Zawsze bedzie cieplo.

    > No nie, ostatnio liczyles 5 tysi, wczesniej owszem 2,7, ale koszt ogrzewania
    > na poziomie 30zl. Dla mnie to sie nie zamyka, bo mi wychodzi prawie trzy
    > razy wiecej.

    Moj znajomy podsumowal pelne 12 m-cy grzania pompa na 1700 pln z
    groszami. W tym jest CO i CWU. Na CWU poszlo mu moze max 300 pln. A
    grzeje sporo w pierwszej, drozszej taryfie i idzie mu tego CWU bardzo
    duzo - ma dwojke malych dzieci. Mieszka w piatke (z tesciowa), grzeje
    ~150m2. Takze te 30 pln jest jak najbardziej realne :) Ja za CWU
    grzejac je przez dwa lata pradem w drogiej G11 nie zuzywalem wiecej
    niz 150 pln / mc.

    > No niezupelnie. Podalem Ci, ze w listopadzie przy 4C Cop byl ok. 39, a nie
    > oby 2.

    Ja w listopadzie mialem praktycznie codziennie od 10 do 15stC. Wtedy
    COP nie wynosi 2 :) Pozatym co z tego ze solar ma COP39 jezeli nie
    jest w stanie nagrzac baniaka do 45stC i trzeba go ogrzewac drozszym
    zrodlem ciepla.

    > No owszem, ale idea solara jest troche inna jak ogrzewanie wody tuz przed
    > kapiela.

    Mnie jako uzytkownika koncowego interesuje wylacznie to czy bede mial
    zawsze ciepla wode w baniaku i w niskiej cenie. Nie chce dostosowywac
    swojego trybu zycia do idei dzialania solara :) PC daje mi tanie
    grzanie i wysoki komfort. A przy tym jest tanszy w instalacji od
    solara i mniej problematyczny (np. nie trzeba sie martwic co bedzie z
    odbiorem ciepla jak pojade na wakacje). Dlatego moim zdaniem jest
    dobra alternatywa dla solara. Robie sobie te wykresiki temperaturowe i
    widze co sie dzieje z CWU po tym jak wezme kapiel pod prysznicem :) Z
    44 spada do 37-38. Gdyby sie pompa nie wlaczyla i nie dogrzala (a
    solar o 20-21 juz nie da zadnego ciepla) to pozostali domownicy
    musieliby sie juz kapac pod letnia woda.. Sens bylby miec solara 2 x
    wiekszego z baniakiem 500-600l. Ale to sa potezne koszty - wtedy taka
    PC powietrzna oplaca sie jeszcze bardziej :)

    > Nie ja zakladam tylko producent. To dane bezwzgledne i tylko do nich mozemy
    > sie odnosic.

    Producent podaje COP dla 7stC bo to srednia temperatura *calego roku*
    w Polsce. My piszemy zdaje sie o grzaniu CWU w okresie kiedy nie
    grzeje CO :) Ja pytam czemu zakladasz ze przez okres wiosenno-letnio-
    jesienny pompa bedzie dzialac ze srednia temperatura 7stC, jezeli
    srednie temperatury to:

    - kwiecien 8,5st
    - maj 13st
    - czerwiec 15st
    - lipiec 19st
    - sierpien 19st
    - wrzesien 15st
    - pazdziernik 8st

    Czyli srednia 14stC. Srednia! Ona uwzglednia m.in. chlodne noce - a
    ona przeciez spora czesc bedzie grzala w cieplejszych okresach - za
    dnia :) W lato nawet przy 30-35stC! Takze bralbym pod uwage srednia
    20stC - a dla takiej COP powinien wyniesc ok 4.

    > No ale cos sie czepil tego sierpnia? Chyba oczywiste jest, ze jak pada

    No przyczepilem sie bo co mi po solarze ktory nie potrafi mi zagrzac
    wody do kapieli w srodku lata :) I musze uruchomic gaz, ktory
    wszystkie wyliczenia COPu i uzyskow z solara niszczy..

    [...]
> [...]
    > stawiac PC by zapewnic 100% uzytkowej wody. Koszt wytworzenia energii gazem

    Czyli wydac 10k pln na solara po to zeby wnosil grosiki dziennie do
    uzyskow.. Dla mnie glupota. Wiecej da te 10k na lokacie i nie trzeba
    sie martwic o temperatury parowania glikolu :)

    > i pradem w przypadku powietrznej PC bedzie wzglednie zblizony. Po kiego
    > grzac pradem jak mozna gazem za podobne pieniadze?

    Podobne pieniadze ? 1kWh PC w 1 taryfie z COP4 kosztuje mnie 0,12 pln.
    Gazem 2-3 x drozej. To nie sa podobne pieniadze :)

> [...]
    > koszt ok. 43zl. Tyle kosztuje mnie 3000kWh, tak w uproszczeniu. Dla
    > porownania roznica kosztow dla PC to 557zl. Dzielac to przez 2700 daje

    3000kWh / 4 (COP) * 0,48 (kWh) = 360 pln. Minus Twoje 43 pln = 317
    pln. Roznica w zakupie 2700 pln = 8,5 roku zwrotu. Ale sek w tym ze
    nie uwzgledniasz tutaj dodatkowo roznicy miedzy tym co np. zuzyles na
    gaz w sierpniu potrzebny do dogrzania wody. Majac PC nie musisz tego
    robic - caly czas grzejesz taniej. 2-3x taniej niz gazem. Doliczajac
    te roznice juz nie wyjdzie tak rozowo :) A komfort uzytkowania masz
    gratis.

    [...]
> [...]
    > Uwazam, ze posiadajac gaz pomylka jest inwestowanie w PC dla ogrzewania CWU.
    > Juz lepiej nic nie zmieniac tylko grzac gazem.

    To po co Ci ten solar na dachu skoro grzanie gazem jest takie
    tanie :-)

    > To moze Ty tak mowisz, bo CWU to ja potrzebuje caly rok.

    Ale w zimie nic Ci solar nie da. Takie grosze ze wiecej te pompki
    obiegowe zuzyja. I tak musisz miec dodatkowe zrodlo ciepla. Gaz,
    wegiel czy cokolwiek. Tak jak pisalem - w przypadku gazu mozna to
    przeliczac i sie zastanawiac czy wogole dokupowac dodatkowe zrodlo
    ciepla na okres poza sezonem grzewczym. Jezeli tak - to czy solar, czy
    PC. Ale dla posiadaczy kotlow na wegiel to juz nawet nie ma sie co
    zastanawiac. Po co solar skoro w sierpniu bedzie trzeba odpalic
    piec :-) A to pomalu staje sie standardem - piec na eko + solarki.
    Kompletna pomylka dla mnie!

    Ano :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 35. Data: 2011-11-13 14:29:35
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    o.googlegroups.com...

    > 1 pln ? Chlopie! Zmieniaj operatora, przeciez kazdy moze :) Ja mam w
    > taniej taryfie 0,28pln!

    Dopiernicza przesyl i wyjdzie to samo.

    > Jeszcze w pazdzierniku mielismy temperatury podchodzace pod 20stC!
    > Solar juz ma slaba wydajnosc (slonce nisko, krotki dzien)

    15kWh to slaba wydajnosc?

> [...]
    > idzie w gooooore :) Przy pompie nie ma tych problemow. Nie musisz sie
    > martwic ze wstajac rano bedziesz bral szybki prysznic w zimnej wodzie.

    Na sterowniku mam taki magiczny przycisk, po wisnieciu ktorego kociol w 15
    min zagrzeje mi wode w prawie polowie baniaka. Moge tez to wszystko inaczej
    zoptymalizowac, ale dla solara dobrze jest, kiedy dol zbiornika jest
    "pusty".

> [...]
    > ~150m2. Takze te 30 pln jest jak najbardziej realne :) Ja za CWU
    > grzejac je przez dwa lata pradem w drogiej G11 nie zuzywalem wiecej

    Przestalem sie podniecac wynikami znajomych. Ja potrzebuje ok. 400kWh
    CWU/miesiac. Co ja mam sie zastanawiac ile placi czyjs kumpel, jak rachunek
    jest prosty 0,2zl * 400kWh = 80zl. Nie ma o czym gadac.

> [...]
    > COP nie wynosi 2 :) Pozatym co z tego ze solar ma COP39 jezeli nie
    > jest w stanie nagrzac baniaka do 45stC i trzeba go ogrzewac drozszym

    Adam Ty pijany jestes? To moze wlacz grzalke do pradu i po problemie z
    grzaniem nawet do 90C.
    Pisalem celowo o 4C i COP'ie 39, bo przy wyzszych temp. bedzie tylko lepiej.
    PC po prostu sie tu wyklada i tyle.

    > Mnie jako uzytkownika koncowego interesuje wylacznie to czy bede mial
    > zawsze ciepla wode w baniaku i w niskiej cenie. Nie chce dostosowywac
    > swojego trybu zycia do idei dzialania solara :)

    O czym Ty piszesz wogole?
    Sam jestes niewolnikiem drugiej taryfy i piszesz, ze nie chcesz dostosowywac
    zycia do wody w baniaku? Jaki problem dogrzac czym kolwiek? Nawet glupia
    grzalka w baniaku. Podgrzanie grzalka od 30 do 40 to 3,5kWh a nie 8,8kWh
    od15C do 40C. 5,3kWh masz za darmo. Czego tu nie rozumiesz?

    > PC daje mi tanie
    > grzanie i wysoki komfort. A przy tym jest tanszy w instalacji od
    > solara i mniej problematyczny (np. nie trzeba sie martwic co bedzie z
    > odbiorem ciepla jak pojade na wakacje).

    Wymyslil ktos banialuki a reszta powtarza. W upalne dni w srodku lata
    zdarzaja sie zaniki zasilania. W tym roku ze dwa dni w ciagu dnia nie bylo
    pradu, bo cos gdzies robili. Upal ponad 30C w pelnym sloncu. Jedyne co
    stracilem tokolejne kWh nieuzyskanej energii. Nic sie nie dzieje jak nie ma
    odbioru w normalnej instalacji.

    > Dlatego moim zdaniem jest
    > dobra alternatywa dla solara.

    A tak, tez mysle, ze PC jest dobra alternatywa dla solara.. :-)

> [...]
    > wiekszego z baniakiem 500-600l. Ale to sa potezne koszty - wtedy taka
    > PC powietrzna oplaca sie jeszcze bardziej :)

    Nie rozumiesz sensu dyskusji chyba. Placisz za kazda kWh potrzebna do
    ogrzania wody. To jest miara oplacalnosci, a nie ilosc wody wieczorem. Dla
    kotla upierdliwego to moze i wyznacznik, no sorry, po kiego ja mam nad tym
    sie zastanawiac? Zreszta i ci z upierdliwymi kotlami przewaznie prad w domu
    maja i grzalke wlaczyc na ew. dogrzanie moga.
    A latem to ja przewaznie mam w baniaku 70 - 80C i nie wiem po co mam
    dogrzewac po kapieli, skoro wody mam na dwa dni tak mniej wiecej.

    > Producent podaje COP dla 7stC bo to srednia temperatura *calego roku*
    > w Polsce. My piszemy zdaje sie o grzaniu CWU w okresie kiedy nie
    > grzeje CO :)

    Po raz kolejny Ty piszesz. Ja mam szersze spojzenie niz tylko kapiel w ciagu
    lata.
    Ale to ciekawe co napisales o sredniorocznej temp., bo srednioroczny COP
    bedzie ponizej 3, czyli jeszcze gorzej.

> [...]
    > dnia :) W lato nawet przy 30-35stC! Takze bralbym pod uwage srednia
    > 20stC - a dla takiej COP powinien wyniesc ok 4.

    I co z tego, skoro polowa listopada, grudzien, styczen, luty, marzec pompa
    nie drygnie. Zaoszczedzi 0kWh. Solar produkuje przynajmniej 3000kWh za 43zl
    w ciagu roku i nie ma co wiecej pisac. Sredni COP jak piszesz dla PC jest
    ponizej 3, czyli 3000kWh mnie kosztowaloby 660zl, to jest dla calego okresu.
    Mam gdzies COP 6 wlipcu, bo w roku zamyka sie to kwota co najmniej 660zl
    wzgledem 43zl.

    > No przyczepilem sie bo co mi po solarze ktory nie potrafi mi zagrzac
    > wody do kapieli w srodku lata :) I musze uruchomic gaz, ktory
    > wszystkie wyliczenia COPu i uzyskow z solara niszczy..

    Jak niszczy? Co Ty wypisujesz? Nie chce mi sie tego tlumaczyc poraz setny
    chyba skoro nie chcesz zrozumiec.

    > Czyli wydac 10k pln na solara po to zeby wnosil grosiki dziennie do
    > uzyskow.. Dla mnie glupota.

    Oj wiesz, nie pierwsza to juz rzecz na tej grupie jest dla Ciebie glupota.
    Nic na to nie poradze, ze nie ogarniasz tego jakos, co przyznam, ze mnie to
    troche dziwi. Rok sklada sie z 365dni, po trzy zlote dziennie daje juz jakas
    kwote. Ty wolisz miec ciepla wode w lipcu i sierpniu. No coz Twoje prawo.

    > Podobne pieniadze ? 1kWh PC w 1 taryfie z COP4 kosztuje mnie 0,12 pln.
    > Gazem 2-3 x drozej. To nie sa podobne pieniadze :)

    A w styczniu to za ile toto mi nagrzeje?

    > 3000kWh / 4 (COP) * 0,48 (kWh) = 360 pln. Minus Twoje 43 pln = 317
    [...]
    Dalej nie warto cytowac.
    Doszlismy juz do tego, ze sredni COP jest ponizej 3...

    > To po co Ci ten solar na dachu skoro grzanie gazem jest takie
    > tanie :-)

    Rece mi opadaja. Solar oszczedzi mi co najmniej 900zl rocznie, rozumiesz?

    > Ale w zimie nic Ci solar nie da. Takie grosze ze wiecej te pompki
    > obiegowe zuzyja.

    Taaak?
    No skoro COP zima powyzej 30 dla Ciebie jest niczym to czemu podniecasz sie
    jakims marnym dwa z kawalkiem?

> [...]
    > ciepla na okres poza sezonem grzewczym. Jezeli tak - to czy solar, czy
    > PC. Ale dla posiadaczy kotlow na wegiel to juz nawet nie ma sie co

    Maja grzalke w baniaku i wtyczke na kablu do gniazdka. Tydzien na dwa - trzy
    miesiace moze nikogo nie zubozy po te 3-4kWh pradu dziennie.

    > Po co solar skoro w sierpniu bedzie trzeba odpalic
    > piec :-) A to pomalu staje sie standardem - piec na eko + solarki.
    > Kompletna pomylka dla mnie!

    Nie skomentuje...

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2011-11-13 15:33:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 13 Lis, 15:29, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    OK mysle ze nie ma sensu dalej dyskutowac - mamy zupelnie inne
    spojrzenie na sprawe :-) Ty sie podniecasz COPem 30 w styczniu. To ja
    Ci powiem ze soczewka wyciagnieta z pudla ze strychu skierowana na
    wode w szklance da mi nieskonczony COP (zuzyje 0 energii, da ilestam
    Wat). I co z tego? Skoro ta soczewka nie zagrzeje mi nawet tej
    szklanki wody. I tak bede musial odpalic drogi gaz zeby go dogrzac.
    Poprostu nie biezesz pod uwage roznicy w koszcie energii jaki musisz
    wydac zeby dogrzac te wode drogim gazem. Piszesz o wysokich COPach w
    zimie ale prawda jest taka ze cala zime solar "stoi" i ilosc energii
    (nawet z tak wysokim COPem) jaka produkuje to kropla w morzu potrzeb.
    Ja zakladam ze w sezonie grzewczym i solar i pompa powietrzna nie
    dzialaja. Daja pomijalna ilosc energii. Dlatego sens jest porownywac
    je tylko poza sezonem grzewczym. Dlatego branie pod uwage temperatury
    calorocznej do COPu pompy nie ma sensu.

    Nie bierzesz pod uwage ilosci gazu jaki zuzyles w srodku lata zeby
    dogrzac CWU. A to kladzie wszystkie te wyliczenia COPowe solarow. OK -
    solar daje 3000kWh z wysokim COPem. Ale w tym czasie zuzywasz gazu za
    ilestam PLNow - i tego nie bierzesz do wyliczen. Majac pompe powietrza
    tego gazu nie zuzyjesz bo w baniaku bedzie ciagle ciepla woda (z
    gorszym COPem), niezaleznie od warunkow pogodowych.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 37. Data: 2011-11-13 17:48:35
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > On 13 Lis, 15:29, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    >
    > OK mysle ze nie ma sensu dalej dyskutowac - mamy zupelnie inne
    > spojrzenie na sprawe :-) Ty sie podniecasz COPem 30 w styczniu.

    COP to ponoc podstawowy parametr dla PC. Czym mam sie wiec podniecac? Jak to
    mozna inaczej porownac?

    > Nie bierzesz pod uwage ilosci gazu jaki zuzyles w srodku lata zeby
    > dogrzac CWU.

    Owszem biore. Z ostatniej faktury, trzy letnie miesiace, zuzycie o ile
    dobrze pamietam 2m^3. Rozumiesz? Dwa metry szescienne to jest ok. 17kWh,
    tyle ile zwykly letni sloneczny jeden dzien. Dla grzalki to 10,37zl a nawet
    mniej bo sprawnosc grzalki jest przeciez wieksza. 10zl dla dogrzewania latem
    w pierwszej taryfie zwykla grzalka, reszta ze slonca. Mam sie przejmowac, ze
    raz od dzwona musialbym wlaczyc grzalke? Nawet niech by to bylo i 4 m^3 to
    co to zmienia? 10zl w ta czy w tamta przez trzy miesiace. Latem nie ma
    znaczenia czy to bedzie kociol weglowy czy gazowy. Grzalke mozna ustawic
    termostatem i zaprogramowac, uzywajac przy minimalnym koszcie, do tego
    calkowicie bezobslugowo.

    No jasne... :-)

    Pozdro.. TK

  • 38. Data: 2011-11-13 20:09:13
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrzna
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "Maniek4" napisał w wiadomości grup

    >Nie skomentuje...

    Może i ja coś napiszę;)
    Aktualnie grzeję i CWU i CO drewnem ale gdybym miał wybierać dla CWU
    pomiędzy PC a solarami to założyłbym że:
    -zarówno PC jak i solary zapewnią mi w 100% zapotrzebowanie na CWU latem,
    chociaż jak Maniek pisze czasami solary nie dają rady
    -solary są droższe od PC w zakupie ale raczej w eksploatacji
    -montaż solarów będzie droższy i bardziej kłopotliwy od PC dla istniejącego
    domu
    Wiec ja wybrałbym PC.
    Ale jeszcze trochę poczekam bo ceny zarówno PC jak i solarów są zbyt wysokie
    i inwestycja jest ekonomicznie całkiem nieopłacalna na razie jak dla mnie.
    Ceny musza spaść bo zarówno solary jak i PC to technologicznie
    nieskomplikowane urządzenia.

    Ps.
    A latem pewnie pójdę w stronę o której pisze Budyń- samorobne solary- wokół
    domu już prawie wszystko zrobione, czasu mam więcej więc tak sobie
    hobbystycznie coś podłubię. Dla potrzeb samej CWU latem można coś szybko i
    tani sklecić.

  • 39. Data: 2011-11-14 22:02:51
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Kris" <k...@W...PL> napisał w wiadomości

> [...]
    > -solary są droższe od PC w zakupie ale raczej w eksploatacji
    > -montaż solarów będzie droższy i bardziej kłopotliwy od PC dla

    Jak nie ma rur pod dach, to PC jest bardzo dobra alternatywa. Jednak w Twoim
    przypadku to tylko wygoda.

    > Ale jeszcze trochę poczekam bo ceny zarówno PC jak i solarów są zbyt
    > wysokie i inwestycja jest ekonomicznie całkiem nieopłacalna na razie jak
    > dla mnie.

    Podziekuj pomyslom dofinansowania. :-)

    > Ceny musza spaść bo zarówno solary jak i PC to technologicznie
    > nieskomplikowane urządzenia.

    Tez bym chcial zeby spadly. Mam juz patent na dwa dodatkowe kolektory.

> [...]
    > hobbystycznie coś podłubię. Dla potrzeb samej CWU latem można coś szybko i

    Niepiszacy juz Yozwing klecil cos podobnego zeszlego lata. Calkiem fajnie to
    chodzilo jak na poniesione koszty. Problem jest w powierzchni apertury,
    niestety musi byc duza.

    Pozdro.. TK