    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Date: Sun, 13 Nov 2011 15:29:35 +0100
    <j9mmo1$r41$1@news.onet.pl>
    <a...@o...googlegroups.com>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:ab07210c-153e-4c32-95a8-4aafed69b983@o13g2000vb
    o.googlegroups.com...

    > 1 pln ? Chlopie! Zmieniaj operatora, przeciez kazdy moze :) Ja mam w
    > taniej taryfie 0,28pln!

    Dopiernicza przesyl i wyjdzie to samo.

    > Jeszcze w pazdzierniku mielismy temperatury podchodzace pod 20stC!
    > Solar juz ma slaba wydajnosc (slonce nisko, krotki dzien)

    15kWh to slaba wydajnosc?

    > Widze jeszcze problemy typowo uzytkowe. Solarem grzejesz wode przez
    > caly dzien. Wieczorem domownicy sie kapia, rano baniak jest pusty.
    > Czyli rano nie mamy juz mozliwosci wziecia goracej kapieli. Trzeba
    > dostosowywac tryb zycia do warunkow w jakich dziala solar. No chyba ze
    > w nocy podgrzewamy wode gazem ale wtedy koszt obslugi calego systemu
    > idzie w gooooore :) Przy pompie nie ma tych problemow. Nie musisz sie
    > martwic ze wstajac rano bedziesz bral szybki prysznic w zimnej wodzie.
    > Zawsze bedzie cieplo.

    Na sterowniku mam taki magiczny przycisk, po wisnieciu ktorego kociol w 15
    min zagrzeje mi wode w prawie polowie baniaka. Moge tez to wszystko inaczej
    zoptymalizowac, ale dla solara dobrze jest, kiedy dol zbiornika jest
    "pusty".

    > Moj znajomy podsumowal pelne 12 m-cy grzania pompa na 1700 pln z
    > groszami. W tym jest CO i CWU. Na CWU poszlo mu moze max 300 pln. A
    > grzeje sporo w pierwszej, drozszej taryfie i idzie mu tego CWU bardzo
    > duzo - ma dwojke malych dzieci. Mieszka w piatke (z tesciowa), grzeje
    > ~150m2. Takze te 30 pln jest jak najbardziej realne :) Ja za CWU
    > grzejac je przez dwa lata pradem w drogiej G11 nie zuzywalem wiecej
    > niz 150 pln / mc.

    Przestalem sie podniecac wynikami znajomych. Ja potrzebuje ok. 400kWh
    CWU/miesiac. Co ja mam sie zastanawiac ile placi czyjs kumpel, jak rachunek
    jest prosty 0,2zl * 400kWh = 80zl. Nie ma o czym gadac.

    > Ja w listopadzie mialem praktycznie codziennie od 10 do 15stC. Wtedy
    > COP nie wynosi 2 :) Pozatym co z tego ze solar ma COP39 jezeli nie
    > jest w stanie nagrzac baniaka do 45stC i trzeba go ogrzewac drozszym
    > zrodlem ciepla.

    Adam Ty pijany jestes? To moze wlacz grzalke do pradu i po problemie z
    grzaniem nawet do 90C.
    Pisalem celowo o 4C i COP'ie 39, bo przy wyzszych temp. bedzie tylko lepiej.
    PC po prostu sie tu wyklada i tyle.

    > Mnie jako uzytkownika koncowego interesuje wylacznie to czy bede mial
    > zawsze ciepla wode w baniaku i w niskiej cenie. Nie chce dostosowywac
    > swojego trybu zycia do idei dzialania solara :)

    O czym Ty piszesz wogole?
    Sam jestes niewolnikiem drugiej taryfy i piszesz, ze nie chcesz dostosowywac
    zycia do wody w baniaku? Jaki problem dogrzac czym kolwiek? Nawet glupia
    grzalka w baniaku. Podgrzanie grzalka od 30 do 40 to 3,5kWh a nie 8,8kWh
    od15C do 40C. 5,3kWh masz za darmo. Czego tu nie rozumiesz?

    > PC daje mi tanie
    > grzanie i wysoki komfort. A przy tym jest tanszy w instalacji od
    > solara i mniej problematyczny (np. nie trzeba sie martwic co bedzie z
    > odbiorem ciepla jak pojade na wakacje).

    Wymyslil ktos banialuki a reszta powtarza. W upalne dni w srodku lata
    zdarzaja sie zaniki zasilania. W tym roku ze dwa dni w ciagu dnia nie bylo
    pradu, bo cos gdzies robili. Upal ponad 30C w pelnym sloncu. Jedyne co
    stracilem tokolejne kWh nieuzyskanej energii. Nic sie nie dzieje jak nie ma
    odbioru w normalnej instalacji.

    > Dlatego moim zdaniem jest
    > dobra alternatywa dla solara.

    A tak, tez mysle, ze PC jest dobra alternatywa dla solara.. :-)

    > Robie sobie te wykresiki temperaturowe i
    > widze co sie dzieje z CWU po tym jak wezme kapiel pod prysznicem :) Z
    > 44 spada do 37-38. Gdyby sie pompa nie wlaczyla i nie dogrzala (a
    > solar o 20-21 juz nie da zadnego ciepla) to pozostali domownicy
    > musieliby sie juz kapac pod letnia woda.. Sens bylby miec solara 2 x
    > wiekszego z baniakiem 500-600l. Ale to sa potezne koszty - wtedy taka
    > PC powietrzna oplaca sie jeszcze bardziej :)

    Nie rozumiesz sensu dyskusji chyba. Placisz za kazda kWh potrzebna do
    ogrzania wody. To jest miara oplacalnosci, a nie ilosc wody wieczorem. Dla
    kotla upierdliwego to moze i wyznacznik, no sorry, po kiego ja mam nad tym
    sie zastanawiac? Zreszta i ci z upierdliwymi kotlami przewaznie prad w domu
    maja i grzalke wlaczyc na ew. dogrzanie moga.
    A latem to ja przewaznie mam w baniaku 70 - 80C i nie wiem po co mam
    dogrzewac po kapieli, skoro wody mam na dwa dni tak mniej wiecej.

    > Producent podaje COP dla 7stC bo to srednia temperatura *calego roku*
    > w Polsce. My piszemy zdaje sie o grzaniu CWU w okresie kiedy nie
    > grzeje CO :)

    Po raz kolejny Ty piszesz. Ja mam szersze spojzenie niz tylko kapiel w ciagu
    lata.
    Ale to ciekawe co napisales o sredniorocznej temp., bo srednioroczny COP
    bedzie ponizej 3, czyli jeszcze gorzej.

> [...]
    > srednie temperatury to:
    >
    > - kwiecien 8,5st
    > - maj 13st
    > - czerwiec 15st
    > - lipiec 19st
    > - sierpien 19st
    > - wrzesien 15st
    > - pazdziernik 8st
    >
    > Czyli srednia 14stC. Srednia! Ona uwzglednia m.in. chlodne noce - a
    > ona przeciez spora czesc bedzie grzala w cieplejszych okresach - za
    > dnia :) W lato nawet przy 30-35stC! Takze bralbym pod uwage srednia
    > 20stC - a dla takiej COP powinien wyniesc ok 4.

    I co z tego, skoro polowa listopada, grudzien, styczen, luty, marzec pompa
    nie drygnie. Zaoszczedzi 0kWh. Solar produkuje przynajmniej 3000kWh za 43zl
    w ciagu roku i nie ma co wiecej pisac. Sredni COP jak piszesz dla PC jest
    ponizej 3, czyli 3000kWh mnie kosztowaloby 660zl, to jest dla calego okresu.
    Mam gdzies COP 6 wlipcu, bo w roku zamyka sie to kwota co najmniej 660zl
    wzgledem 43zl.

    > No przyczepilem sie bo co mi po solarze ktory nie potrafi mi zagrzac
    > wody do kapieli w srodku lata :) I musze uruchomic gaz, ktory
    > wszystkie wyliczenia COPu i uzyskow z solara niszczy..

    Jak niszczy? Co Ty wypisujesz? Nie chce mi sie tego tlumaczyc poraz setny
    chyba skoro nie chcesz zrozumiec.

    > Czyli wydac 10k pln na solara po to zeby wnosil grosiki dziennie do
    > uzyskow.. Dla mnie glupota.

    Oj wiesz, nie pierwsza to juz rzecz na tej grupie jest dla Ciebie glupota.
    Nic na to nie poradze, ze nie ogarniasz tego jakos, co przyznam, ze mnie to
    troche dziwi. Rok sklada sie z 365dni, po trzy zlote dziennie daje juz jakas
    kwote. Ty wolisz miec ciepla wode w lipcu i sierpniu. No coz Twoje prawo.

    > Podobne pieniadze ? 1kWh PC w 1 taryfie z COP4 kosztuje mnie 0,12 pln.
    > Gazem 2-3 x drozej. To nie sa podobne pieniadze :)

    A w styczniu to za ile toto mi nagrzeje?

    > 3000kWh / 4 (COP) * 0,48 (kWh) = 360 pln. Minus Twoje 43 pln = 317
    [...]
    Dalej nie warto cytowac.
    Doszlismy juz do tego, ze sredni COP jest ponizej 3...

    > To po co Ci ten solar na dachu skoro grzanie gazem jest takie
    > tanie :-)

    Rece mi opadaja. Solar oszczedzi mi co najmniej 900zl rocznie, rozumiesz?

    > Ale w zimie nic Ci solar nie da. Takie grosze ze wiecej te pompki
    > obiegowe zuzyja.

    Taaak?
    No skoro COP zima powyzej 30 dla Ciebie jest niczym to czemu podniecasz sie
    jakims marnym dwa z kawalkiem?

    > I tak musisz miec dodatkowe zrodlo ciepla. Gaz,
    > wegiel czy cokolwiek. Tak jak pisalem - w przypadku gazu mozna to
    > przeliczac i sie zastanawiac czy wogole dokupowac dodatkowe zrodlo
    > ciepla na okres poza sezonem grzewczym. Jezeli tak - to czy solar, czy
    > PC. Ale dla posiadaczy kotlow na wegiel to juz nawet nie ma sie co
    > zastanawiac.

    Maja grzalke w baniaku i wtyczke na kablu do gniazdka. Tydzien na dwa - trzy
    miesiace moze nikogo nie zubozy po te 3-4kWh pradu dziennie.

    > Po co solar skoro w sierpniu bedzie trzeba odpalic
    > piec :-) A to pomalu staje sie standardem - piec na eko + solarki.
    > Kompletna pomylka dla mnie!

    Nie skomentuje...

    Pozdro.. TK