  • 21. Data: 2011-11-11 11:52:32
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrzna
    Od: ark_fx <a...@g...pl>

    Czyli wychodzi na to że w sumie lepszym rozwiązaniem będzie kupienie
    junkersa 2 funkcyjnego ( jest możliwość podciągniecia gazu ) i
    dogrzewanie w lecie gazem ?

    Może ktoś polecić jakiś dobry junkres 2 funkcyjny ( c.w.u. i awaryjnie
    żeby pociągnął c.o. ) ?

    I jeszcze jedno ile czasu zajmuje ( +/- ) nagrzanie gazem zbiornika 220
    litrów ? Nie będzie to męczące rozwiązanie ?

  • 22. Data: 2011-11-11 13:06:09
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Lis, 12:52, ark_fx <a...@g...pl> wrote:
    > Czyli wychodzi na to że w sumie lepszym rozwiązaniem będzie kupienie
    > junkersa 2 funkcyjnego ( jest możliwość podciągniecia gazu ) i
    > dogrzewanie w lecie gazem ?

    Majac gaz - wybralbym chyba jednak solary jako zrodlo CWU latem. Przy
    dobrych wiatrach za 5-6k pln masz zestaw z dwoma panelami. Maniek
    niech sie wypowie bo to on tu jest fachmanem od solarow :) Gaz + PC =
    bezsensu. Albo sama PC gruntowa (niewiele drozsza) albo sam gaz +
    ewentualnie solary lub jakas TANIA pompa powietrze-woda do grzania CWU
    w lato. Tania = mam na mysli cos za maksymalnie 4k pln.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 23. Data: 2011-11-11 15:33:07
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >ewentualnie solary lub jakas TANIA pompa powietrze-woda do grzania CWU
    >w lato. Tania = mam na mysli cos za maksymalnie 4k pln.

    Masz racje.
    Powietrzna PC jest dobra alternatywa dla propanu, oleju, czy wegla latem do
    ogrzewania CWU tak jak piszesz, za max 4 tysie. Jako uzupelnienie gazu
    ziemnego to kiepski moim zdaniem pomysl.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2011-11-11 16:44:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Lis, 16:33, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > ogrzewania CWU tak jak piszesz, za max 4 tysie. Jako uzupelnienie gazu
    > ziemnego to kiepski moim zdaniem pomysl.

    W sumie taki sam jak solary :) Solary sa nawet drozsze w instalacji.
    Koszt wytworzenia CWU w lato w pompie ciepla p-w jest bardzo niski -
    mozesz osiagac nawet COPy rzedu 5-6. W kazdy dzien - bez wzgledu czy
    jest slonce czy nie. Zmiescisz sie chyba w kwocie 20-30 pln / m-c :)

    Ja to wogole nie jestem przekonany do solarow. Ile zuzywam pradu na
    grzanie CWU w mojej gruntowej PC to juz lada dzien bedzie widac.
    Wlasnie montuje 16 czujek temperatury w kotlowni - jak bardzo dobrze
    pojdzie to dzisiaj juz beda jakies wykresy :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 25. Data: 2011-11-11 18:04:05
    Temat: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    d.googlegroups.com...

> [...]
    > mozesz osiagac nawet COPy rzedu 5-6. W kazdy dzien - bez wzgledu czy
    > jest slonce czy nie. Zmiescisz sie chyba w kwocie 20-30 pln / m-c :)

    Latem COP solara przekracza spokojnie wartosc 40. W zwykly sloneczny pozno
    wiosenny dzien COP 42-43, a moze byc i wiecej. Tu nie ma co porownywac.
    Nawet dzis uzysk solara to 11kWh dla CWU, COP ok. 39, na zewnatrz w okolicy
    4C. Reszta poszla w podloge, czego sterownik uparcie nie chce mi zliczyc.
    Prawda tez jest, ze przez ostatnie dwa - trzy dni solar stal, bo slonca
    brak. Niestety to juz listopad, drugi z najgorszych miesiecy pod wzgledem
    uzyskow. Ale i COP PC nie osiagnie wartosci 5-6.
    Latem w pochmurny dzien solar rzadko kiedy wyprodukuje mniej jak 5kWh. Ja w
    sierpniu, kiedy ciagle padalo chyba nie przypominam sobie, zeby temp. wody w
    300 litrowym baniaku byla nizsza od 30C. Moze kiedy padalo od rana do
    wieczora bylo mniej. Kociol trzeba bylo odpalic raptem kilka razy, bo zona
    uwaza, ze 36C to woda nie do kapieli. Na dzis od pocztku maja uzysk to
    2100kWh. Mysle, ze w roku mozliwy uzysk przekroczy 3000 - 3100kWh z ponad 5
    m^2 apertury. Dla gazu ziemnego to ok. 800zl oszczednosci rocznie liczac
    wprost. Dla propanu i oleju jeszcze wiecej, a dla wegla komfort i nic poza
    tym.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2011-11-11 19:35:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Lis, 19:04, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Latem COP solara przekracza spokojnie wartosc 40. W zwykly sloneczny pozno
    > wiosenny dzien COP 42-43, a moze byc i wiecej. Tu nie ma co porownywac.

    Porownywac mozna koszt instalacji do czasu zwrotu :) Pompa ciepla
    powietrze-woda hewalexa kosztuje 3,3k pln. Jezeli solar kosztuje 6k
    pln, a PC bedzie grzala wode za ~30 pln / m-c to ta roznica 2,7k pln
    zwroci sie dopiero po ~12 latach.

    [...]
> [...]
    > 300 litrowym baniaku byla nizsza od 30C. Moze kiedy padalo od rana do

    No widzisz - czyli nawet w sierpniu musialbys miec drugie zrodlo
    ciepla zeby dogrzac do tych uzytkowych ~45-50stC. Z pompa PW nie
    musisz. Odpada problem :)

    > wieczora bylo mniej. Kociol trzeba bylo odpalic raptem kilka razy, bo zona
    > uwaza, ze 36C to woda nie do kapieli. Na dzis od pocztku maja uzysk to

    Bo 36 to rzeczywiscie nie jest woda do kapieli!! Ja u siebie
    specjalnie dodawalem dodatkowy wymiennik zeby moc nagrzewac CWU do
    ~46stC, a nie 40stC wlasnie ze wzgledu na wanne :)

    > 2100kWh. Mysle, ze w roku mozliwy uzysk przekroczy 3000 - 3100kWh z ponad 5
    [...]

    3000kWh przez COP 4 = 750kWh, w jednej taryfie to u mnie 750 * 0,48pln
    = 360 pln. Czyli okres zwrotu tych wczesniej liczonych 2700 pln wedlug
    tych danych jest troche krotszy bo 7,5 roku. Tym niemniej zapewnienie
    dodatkowego zrodla ciepla w srodku lata jest uciazliwoscia. Pompe
    stawiasz i robi cieplo przez 100% okresu poza-grzewczego! Trzeba
    rozwazyc ale taka pompa nie jest zlym wyborem.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 27. Data: 2011-11-11 20:48:26
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

> [...]
    > powietrze-woda hewalexa kosztuje 3,3k pln. Jezeli solar kosztuje 6k
    > pln, a PC bedzie grzala wode za ~30 pln / m-c to ta roznica 2,7k pln

    Jak Ci wychodzi 30zl/miesiac?
    Ja potrzebuje jakies 400kWh/miesiac. Liczac nawet po te 0,20zl to jest 80
    zyli na miesiac.

    > No widzisz - czyli nawet w sierpniu musialbys miec drugie zrodlo
    > ciepla zeby dogrzac do tych uzytkowych ~45-50stC. Z pompa PW nie
    > musisz. Odpada problem :)

    No ale ta pompa Hewalexa domu nie ogrzejesz a zdaje sie o takiej byla mowa.

    > Bo 36 to rzeczywiscie nie jest woda do kapieli!! Ja u siebie
    > specjalnie dodawalem dodatkowy wymiennik zeby moc nagrzewac CWU do
    > ~46stC, a nie 40stC wlasnie ze wzgledu na wanne :)

    To troche prawda, 38 to lepiej jak 36. Ale bez przesady, 36 to nie Syberia
    raz od dzwona pod prysznicem przez piec minut.

> [...]
    > stawiasz i robi cieplo przez 100% okresu poza-grzewczego! Trzeba
    > rozwazyc ale taka pompa nie jest zlym wyborem.

    Nieco watpie, zeby te 3000kWh udalo sie uzyskac COPem 4 przy pomocy
    powietrznej pompy. U mnie prad jest drozszy o 0,2 zyla.
    PC nie jest zlym wyborem, nigdy tego nie pisalem. Ale jak mam gaz to po
    kiego mi PC do grzania domu? Kociol 4 tysie, solar 8 tysi z baniakiem to 12
    tysi. Za sama pompe taka jak Twoja zaplace tyle samo. Do tego baniak, bufor,
    pompy, sterowniki, wiekszy przydzial mocy rura w ziemi, glikol... Tak nie
    przejmuje sie druga taryfa, COPami itd. Po prostu dla gazu to niekonieczna
    alternatywa.
    Twoj przyklad jest dobry, ale niestety zaklada pewna optymistyczna rzecz,
    mianowicie zrobienie instalacji samemu. Zlecenie tego komus znacznie
    podniesie koszt.
    Swoja droga moja kolezanka zaczela wykanczac dom. Wlasnie podpowiedzialem
    jej montaz powietrznej pompy do grzania CWU latem. Dom beda ogrzewac
    propanem, wiec dla samego CWU na lato taka pompa jako samodzielne urzadzenie
    bez klopotow instalacyjnych nie jest zlym rozwiazaniem i przystepnym cenowo.
    Nie namawiam jednak a jedynie podpowiedzialem do przemyslenia. Do takich
    urzadzen trzeba byc troche fantasta. Im bardziej czlowiek sie interesuje tym
    wiecej z tego jest w stanie wyciagnac.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2011-11-12 15:05:36
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 11 Lis, 21:48, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Jak Ci wychodzi 30zl/miesiac?
    > Ja potrzebuje jakies 400kWh/miesiac. Liczac nawet po te 0,20zl to jest 80
    > zyli na miesiac.

    Zapomniales o COPie :) Przy srednim 4 (a w lato taka pompa moze
    osiagac i 6) to daje juz 20 pln ;) Ale malo kto majac piec weglowy czy
    gaz bedzie bral taryfe G12 bo mu sie to nie oplaci. W normanej G11
    1kWh u mnie kosztuje 0,48 brutto czyli 400kWh przy COPie 4
    kosztowaloby 48 pln.

    > No ale ta pompa Hewalexa domu nie ogrzejesz a zdaje sie o takiej byla mowa.

    Nie, ja pisze o taniej pompie ciepla powietrze-woda do 4 tys pln (ta
    akurat lekko powyzej 3k kosztuje!) jako ewentualna alternatywa do
    solarow, zeby grzac CWU w lato.

> [...]
    > tysi. Za sama pompe taka jak Twoja zaplace tyle samo. Do tego baniak, bufor,

    Za ta pompe zaplacisz 3,3k pln plus baniak. Liczysz 4k pln wiec pewnie
    juz z kwasowki :-) Normalny baniak 300l z wezownica CWU do tej pompy
    kupisz spokojnie w granicy 2k pln. Ale nawet liczac uczciwie do solara
    i do tej pompy taki sam - to wychodzi 3,3 + 4 = 7,3k pln. Blisko 5k
    pln taniej !! Za te 5k masz parenascie lat grzania "gratis" :) Juz nie
    pisze o tym ze oszczedzona kase mozesz zainwestowac i takie tam co
    wszyscy pisza jak mowi sie o kupnie gruntowej PC ;)

    > pompy, sterowniki, wiekszy przydzial mocy rura w ziemi, glikol... Tak nie
    > przejmuje sie druga taryfa, COPami itd. Po prostu dla gazu to niekonieczna
    > alternatywa.

    Przede wszystkim piszemy o pompie powietrznej gdzie nie ma rury w
    ziemi ani glikolu! Stawiasz, podlaczasz do wezownicy w baniaku CWU i
    dziala :)

    Z tym ze ja sie zastanawiam po co wiec Ci solary na dachu jezeli masz
    gaz ? Taka PC jest doskonala alternatywa dla solarow. Mi wiec wychodzi
    ze solary sie zupelnie nie oplacaja, chyba ze masz duzy basen i bardzo
    duze zuzycie.

    > Twoj przyklad jest dobry, ale niestety zaklada pewna optymistyczna rzecz,
    > mianowicie zrobienie instalacji samemu. Zlecenie tego komus znacznie
    > podniesie koszt.

    Podlaczenie powietrznej pompy to u kazdego instalatora maksymalnie
    pare stowek. Co innego pompa gruntowa ale ja caly czas pisze o taniej
    pompie powietrznej do grzania wylacznie CWU w lato :)

> [...]
    > bez klopotow instalacyjnych nie jest zlym rozwiazaniem i przystepnym cenowo.

    Dokladnie o tym pisze! Nawet dla gazu moze sie oplacic. Szczegolnie
    jak masz kociol jednofunkcyjny i baniak CWU juz stoi. Wydajesz ~4k pln
    i masz pompe powietrze-woda z pelna instalacja i wpieciem do baniaka.
    A ludzie wola wydac 10k pln na solary ktore jak sam piszesz nie grzeja
    czasami nawet w srodku lata!
    pozdr.

    --
    Adam

  • 29. Data: 2011-11-12 17:16:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Zapomniales o COPie :) Przy srednim 4 (a w lato taka pompa moze
    > osiagac i 6) to daje juz 20 pln ;)

    Adasko no nie zapomnialem. Moja taryfe podzililem przez trzy, dajace wlasnie
    owe 20 groszy w pierwszej taryfie. Druga taryfa tylko dla CWU jest wg. mnie
    kiepskim pomyslem.

    > Nie, ja pisze o taniej pompie ciepla powietrze-woda do 4 tys pln (ta
    > akurat lekko powyzej 3k kosztuje!) jako ewentualna alternatywa do
    > solarow, zeby grzac CWU w lato.

    No OK, to czemu piszesz, ze musze miec dodatkowe zrodlo ciepla na pochmurne
    dni?

    > Za ta pompe zaplacisz 3,3k pln plus baniak. Liczysz 4k pln wiec pewnie
    > juz z kwasowki :-)

    Nie nie.
    Kociol 4 tysie i zestaw solarny wraz z baniakiem za 8 tysi. Kociol i solar
    to razem 12 tysi.

> [...]
    > pisze o tym ze oszczedzona kase mozesz zainwestowac i takie tam co
    > wszyscy pisza jak mowi sie o kupnie gruntowej PC ;)

    Zestaw solarny za 8 minus 2 (baniak) to realnie 6 tysi wzgledem PC 3,3.
    Roznica 2,7 tysia.
    Zakladajac 3000kWh rocznie, roznica zwroci sie po 4,5 roku. Tylko, ze to
    teoria, bo 3,3 tysia za PC to cena netto. :-)
    Tu cos bardziej realnego:
    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=PCW
    U-3%2C8H-A3
    czyli zwrot po najwyzej trzech latach. Solar przy okaczji bedzie mniej
    podatny na wzrost cen energii.

    > Przede wszystkim piszemy o pompie powietrznej gdzie nie ma rury w
    > ziemi ani glikolu! Stawiasz, podlaczasz do wezownicy w baniaku CWU i
    > dziala :)

    Pisales o dodatkowym zrodle ciepla na pochmurne dni, pozniej o swojej PC,
    wiec nie wiem co w sumie porownujesz.

    > Z tym ze ja sie zastanawiam po co wiec Ci solary na dachu jezeli masz
    > gaz ? Taka PC jest doskonala alternatywa dla solarow.

    Nie jest alternatywa dla solarow, tylko dla wegla latem i innych drogich
    zrodel. To sa urzadzenia uzupelniajace istniejace, niewygodne i latem
    nieekonomiczne. Dziala to dobrze do +5C.
    Przyklad z fabrycznego pdf'a:
    temp. wody 50C
    temp. powietrza 7C
    COP 2,6
    dla akceptowalnych 40C przy 7C na zewnatrz COP 3,2.
    COP 3,8 dla 30C i 7C na zewnatrz.
    Co jak temperatura spadnie ponizej 7C?
    To ma sie nijak dla solarnego COP w okolicach 40 przy 4C na zewnatrz.
    Po co mi solary jak mam gaz? Bo 3000kWh * jakies 0,3/m^3=900zl rocznie, a to
    przy okazji przeszlo 350m^3 gazu, ktorych byc moze bedzie mi brakowalo by
    zostac w taryfie W2, a to kolejnych pare setek. Do tego moge grzac podloge
    np. COP'em 63.

    > Mi wiec wychodzi
    > ze solary sie zupelnie nie oplacaja, chyba ze masz duzy basen i bardzo
    > duze zuzycie.

    Po prostu przyjmujesz zle zalozenia.

> [...]
    > i masz pompe powietrze-woda z pelna instalacja i wpieciem do baniaka.
    > A ludzie wola wydac 10k pln na solary ktore jak sam piszesz nie grzeja

    Widzisz, mnie w rachunku ekonomicznym nie interesuje, czy one grzeja w
    srodku lata przez wszystkie dni, bo relatywnie PC nie grzeje cala zime, wiec
    tak czy inaczej drugie zrodlo ciepla trzeba miec. Liczy sie uzysk roczny w
    stosunku do globalnych kosztow. A solary do istniejacego baniaka to pewnie
    tez ze 4 tysie.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2011-11-12 17:53:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 12 Lis, 18:16, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Adasko no nie zapomnialem. Moja taryfe podzililem przez trzy, dajace wlasnie
    > owe 20 groszy w pierwszej taryfie. Druga taryfa tylko dla CWU jest wg. mnie
    > kiepskim pomyslem.

    Raz ze rzeczywiscie drogi prad macie, a dwa ze mowimy o sezonie
    wiosenno-letnio-jesiennym gdzie taka pompa srednio uzyska minimum
    COP4. W dzien grzejac od 20stC do 45stC masz tylko 25stC roznicy. COPy
    gruntowek podawane sa zwykle dla 0/35 czyli dla 35stC roznicy.
    Spokojnie przy +20stC na zewnatrz pompa grzejac CWU do ~45stC osiagnie
    COP ~6 lub nawet wyzszy.

    > No OK, to czemu piszesz, ze musze miec dodatkowe zrodlo ciepla na pochmurne
    > dni?

    Sam pisales ze w pochmurne, deszczowe dni sierpnia uzyskiwales max
    30stC w baniaku CWU - to malo, trzeba czyms dogrzac. Wtedy
    oszczednosci na solarze biora w leb bo trzeba grzac czyms drogim (np
    gazem) lub czyms niewygodnym (np. weglem). Z PC masz pewnosc ze zawsze
    w baniaku bedzie te 45stC.

    > Zestaw solarny za 8 minus 2 (baniak) to realnie 6 tysi wzgledem PC 3,3.
    > Roznica 2,7 tysia.

    Czyli tak jak liczylem wczesniej.

    > Zakladajac 3000kWh rocznie, roznica zwroci sie po 4,5 roku. Tylko, ze to
    > teoria, bo 3,3 tysia za PC to cena netto. :-)

    http://allegro.pl/hewalex-powietrzna-pompa-ciepla-do
    -c-w-u-i1926215695.html

    "TYLKO U NAS !!!
    Cena 3350 zł brutto !!!"

    :-)

    > Pisales o dodatkowym zrodle ciepla na pochmurne dni, pozniej o swojej PC,
    > wiec nie wiem co w sumie porownujesz.

    Juz to wyzej wyjasnilem.

    > Nie jest alternatywa dla solarow, tylko dla wegla latem i innych drogich
    > zrodel. To sa urzadzenia uzupelniajace istniejace, niewygodne i latem
    > nieekonomiczne. Dziala to dobrze do +5C.

    Czyli mniejwiecej tak jak solar, pozatym ze moze grzac tez energie np.
    poznym wieczorem kiedy akurat jest duze uzycie CWU - domownicy biora
    kapiel :)

    > Przyklad z fabrycznego pdf'a:
    > temp. wody 50C
    > temp. powietrza 7C
    > COP 2,6

    Czemu zakladasz temp. powietrza 7stC? Jaka jest srednia temperatura
    sezonu wiosenno-letnio-jesiennego? Na pewno duzo wyzsza. 7stC to chyba
    nawet nie jest srednioroczna temperatura uwzgledniajaca zime :) No i
    CWU nie trzeba grzac do 50stC - wystarczy 45.

    > dla akceptowalnych 40C przy 7C na zewnatrz COP 3,2.
    > COP 3,8 dla 30C i 7C na zewnatrz.
    > Co jak temperatura spadnie ponizej 7C?

    Wtedy na pewno wlaczy sie tez cos co grzeje CO bo to znaczy ze mamy
    juz zime ;) Wtedy pompa powietrza poprostu sie wylaczy. Solar zreszta
    tez juz prawdopodobnie w takie dni nie nagrzeje do tylu ile trzeba.

    > To ma sie nijak dla solarnego COP w okolicach 40 przy 4C na zewnatrz.

    Co po COPie 40 jak w sierpniu miales w baniaku wode 30stC ? O to mi
    chodzi :) I tak musiales odpalic gaz. W sierpniu woda z wodociagu ma u
    mnie ~15-17stC wiec ten solar niewiele energii z siebie dal niestety.

> [...]
    > zostac w taryfie W2, a to kolejnych pare setek. Do tego moge grzac podloge

    Policz to teraz jakbys zamiast solara kupil ta pompe. Tylko jezeli
    mamy liczyc uczciwie to licz COP4, dolicz gaz ktory trzeba uzyc do
    dogrzania baniaka w pochmurne dni i dolicz odsetki w banku z tych 2,7k
    pln ;-)

    > Po prostu przyjmujesz zle zalozenia.

    Kazdy bedzie chwalil swoje.. Choc ja akurat nie mam pompy
    powietrznej ;-)

    > Widzisz, mnie w rachunku ekonomicznym nie interesuje, czy one grzeja w
    > srodku lata przez wszystkie dni, bo relatywnie PC nie grzeje cala zime, wiec

    Mowimy o grzaniu CWU w lato. PC powietrze-woda w lato grzeje przez
    wszystkie dni. Nie musi sie uruchamiac dodatkowe zrodlo ciepla (w
    Twoim przypadku to jeszcze luzik bo sie samo uruchomi, gorzej z
    posiadaczami kotlow na wegiel - a tacy przeciez czesto instaluja
    solary! :)

    > tak czy inaczej drugie zrodlo ciepla trzeba miec. Liczy sie uzysk roczny w
    > stosunku do globalnych kosztow. A solary do istniejacego baniaka to pewnie
    > tez ze 4 tysie.

    Mysle ze PC woda-powietrze jest zdecydowanie lepszym wyborem dla
    posiadaczy kotlow stalopalnych. Dla posiadaczy zautomatyzowanej
    kotlowni w ktorej zrodlo ciepla wlacza/wylacza sie samo i
    automatycznie potrafi dogrzac ten zbiornik - czyli glownie dla
    gazmanow, trzeba poprostu indywidualnie przeliczyc. Bo u mnie lokalnie
    instalacja dwoch solarow bez baniaka z robocizna to dalej koszt 10k
    pln, a nie 8 - sasiad wlasnie zamowil i jeszcze w tym roku bedzie mial
    na dachu :)
    pozdr.

    --
    Adam