  • 1. Data: 2010-11-12 16:19:48
    Temat: Przepust do prądu
    Od: "Unet " <t...@g...pl>

    Witajcie,

    jestem na etapie przed zasypaniem fundamentu i okazalo sie ze brakuje przelotu
    do pradu.
    Stad pytanko, na jakiej glebokosci zwyczajowo daje sie kabel z pradem do
    budynku ?
    Nie mam jeszcze przyłącza, ale kabel będzie szedł od skrzynki na bank ziemia.
    Czy sa jakies przepisy ktore reguluja taka glebokosc ?

    Co do przepustu to mysle by dac peszel od sciany fundamentowej do wylewki z
    chudziaka (jak np. PE do wody) ze sznurkiem i pozniej, przy pracach
    elektrycznych nim wciagnac docelowy przewod. Co o tym rozwiazaniu myslicie ?
    Jakie fi musi byc peszla dla YKY 5x10mm2 ?

    Pozdrawiam, unet.

  • 2. Data: 2010-11-12 18:02:44
    Temat: Re: Przepust do prądu
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Unet " <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Stad pytanko, na jakiej glebokosci zwyczajowo daje sie kabel z pradem do
    > budynku ?

    80cm
    > Czy sa jakies przepisy ktore reguluja taka glebokosc ?

    są :-)

> [...]
    > chudziaka (jak np. PE do wody) ze sznurkiem i pozniej, przy pracach
    > elektrycznych nim wciagnac docelowy przewod. Co o tym rozwiazaniu myslicie

    Ze mozna i tak :)

    > Jakie fi musi byc peszla dla YKY 5x10mm2 ?

    ja dałem fi90 jakąś karbowaną, czyli duuuuzo grubszą niż kabel. Rurę
    ułożyłem tak zeby cały czas był łagodny łuk. Sznurka w srodek nie dałem, ale
    mysle za sobie poradze.

    b.

  • 3. Data: 2010-11-12 18:09:04
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

> [...]
    > ?
    > Jakie fi musi byc peszla dla YKY 5x10mm2 ?

    5x10 to sztywne kablisko. Jeśli już się upierasz to nie peszel tylko arot.
    Osobiście jednak dałem rurę fi 50 (kanalizacyjną szarą) z dwoma kolanami
    45st. Po gładkościennej rurze dużo łatwiej przeciągać kabel.
    Pozdr.
    Krzysiek
    PS. Co do głębokości to nie pamiętam, ale coś mi po głowie chodzi, że min.
    to 0,5 albo 0,6m, no i koniecznie trzeba dać taśmę ostrzegawczą, bodaj 20cm
    nad kablem. Ja zakopałem 1m pod ziemią, żeby później nie przeszkadzała w
    ewentualnych wykopkach.

  • 4. Data: 2010-11-12 18:38:20
    Od: "M@tej" <k...@p...onet.pl>

    Kabel YKY 5x10 ma srednice okolo 2 cm (zmierzone na kawalku, ktory mi
    zostal).

    --
    Maciej

  • 5. Data: 2010-11-12 18:54:49
    Od: "Unet" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Dziekuje za wszystkie odpowiedzi.
    W 200% wyczerpują problem.

    Pozdrawiam, unet.

  • 6. Data: 2010-11-12 20:24:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Użytkownik "Unet " <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > 80cm
    >
    > są :-)

    Minimum to 50 cm ale zdrowy rozsądek nakazuje zdecydowanie zejść poniżej
    granicy przemarzania - co marznący grunt ma kablem targać? Dodatkowo w
    gruncie kamienistym należy dno wykopu przysypać 20 cm warstwą piasku lub
    drobnego (na tyle żeby nie stanowił zagrożenia mechanicznego dla kabla)
    żwiru, drugą taką warstwa kabel przysypać i dopiero zakrywać gruntem
    rodzimym. Warto pamiętać też o daniu taśmy znacznikowej (dla NN, chyba
    niebieskiej ale mogło się coś w sprawie pozmieniać) albo warstwy cegieł
    lub płyt chodnikowych nad kablem - żeby miało co po oczach dać albo pod
    łopatą zazgrzytać zanim się niechcący do kabla ktoś dokopie.

    > Ze mozna i tak :)

    > ja dałem fi90 jakąś karbowaną, czyli duuuuzo grubszą niż kabel. Rurę
    > ułożyłem tak zeby cały czas był łagodny łuk. Sznurka w srodek nie dałem,
    > ale mysle za sobie poradze.

    Myślę że istotna rzeczą jest wywinięcie w sposób ciągły owej rury do
    wysokości powyżej przewidywanego poziomu katastroficznego wody w okolicy
    budynku - na pięciometrową powódź oczywiście nie ma co się zabezpieczać
    bo taka i tak oknami się wleje ale duże opady podnoszące poziom aż do
    poziomu gruntu warto uwzględnić - i kończyć rurę tak z20 cm nad gruntem.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2010-11-12 21:33:41
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    "Dariusz K. Ładziak" wrote:

    > Minimum to 50 cm ale zdrowy rozsądek nakazuje zdecydowanie zejść
    > poniżej granicy przemarzania -

    no bo jeszcze nam prund zamarznie i co będzie :)

> [...]
    > pozmieniać) albo warstwy cegieł lub płyt chodnikowych nad kablem -
    > żeby miało co po oczach dać albo pod łopatą zazgrzytać zanim się

    z tym sie zgadzam ale obecnie daje się tasmę znacznikową.

    a piasku 10cm pod i 10cm nad taśma 25 cm nad kablem

  • 8. Data: 2010-11-13 06:21:17
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4cdda265$0$22798$65785112@news.neostrada.pl...
    >Myślę że istotna rzeczą jest wywinięcie w sposób ciągły owej rury do
    >wysokości powyżej przewidywanego poziomu katastroficznego wody w okolicy

    to ma być przepust dla kabla od gruntu do budynku a nie czesc lodzi
    podwodnej, nie wydziwiaj :) Prąd w kablu nie zamoknie :-)))

    b.

  • 9. Data: 2010-11-13 15:39:46
    Temat: Re: Przepust do pr?du
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    ?
    Uzytkownik "Krzysiek" <j...@g...pl> napisal w wiadomosci

    > Osobi?cie jednak da?em rure fi 50 (kanalizacyjn? szar?) z dwoma kolanami
    > 45st. Po g?adko?ciennej rurze du?o ?atwiej przeci?gaae kabel.

    Niebieska rura PE (wodociagowa) jest tansza a tez dobra na kable.

  • 10. Data: 2010-11-13 18:46:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    >

    > to ma być przepust dla kabla od gruntu do budynku a nie czesc lodzi
    > podwodnej, nie wydziwiaj :) Prąd w kablu nie zamoknie :-)))

    Prąd nie. Piwnica już możepo diabła mieć w fundamencie rurę
    doprowadzającą wodę wprost do piwnicy?

    --
    Darek