  • 1. Data: 2009-01-29 09:52:03
    Temat: Przerobienie projektu wentylacji z grawitacyjnej na mechaniczną
    Od: Czarek <...@...pl>

    Witajcie,

    zainteresował mnie projekt małego domu:
    http://www.domoweklimaty.pl/index.php?page=projects&
    action=project&project_id=778

    Zastanawiam się nad możliwością wykorzystania w nim rekuperatora
    (którego nie przewiduje projekt), zamiast wentylacji grawitacyjnej. Mam
    wątpliwości, czy będzie możliwe sensowne rozplanowanie instalacji, gdy w
    domu nie ma ani nieużytkowej części poddasza (nie licząc malutkiej
    powierzchni pod szczytem dachu), ani pomieszczeń gospodarczych? Gdzie
    można umieścić sam rekuperator i jak poprowadzić instalację, żeby miało
    to ręce i nogi?

    Z jakimi kosztami odnośnie zmian w projekcie i wykonania wentylacji
    należy się liczyć w przypadku tej zmiany?

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 2. Data: 2009-01-29 10:56:48
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ręce i nogi?
    >
    > Z jakimi kosztami odnośnie zmian w projekcie i wykonania wentylacji należy

    Ja bym albo przeniosl WC na parterze pod schody albo zrezygnowal ze spizarki
    i tam zrobil pomieszczenie gosp.
    widze ze piec rozkosznie wsadzono do WC i siema...
    zmiany architektoniczne w projekcie prawie zadne wiec moze to zrobic kier.
    bud.
    natomiast pokusil bym sie o projekt wentylacji jak ma to miec rece i nogi,
    spytaj w biurze projektowym moze maja takowa, jak nie to koszt od ~1k pln w
    gore zalezy gdzie, a przy dobrych ukladach kier. bud. tez moze to zrobic.
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-01-29 13:07:46
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

> [...]
    > ręce i nogi?
    >
    > Z jakimi kosztami odnośnie zmian w projekcie i wykonania wentylacji należy

    Nie chciałbym wyjść na czepialskiego, ale zanim zaczniesz rozprowadzać
    instalację wentylacyjną, zastanów się może, gdzie w tym domu masz zamiar
    trzymać np. ubrania - w tej garderóbce 1,1 m2 na skośnym poddaszu?

    Nie wspomnę o rowerach, drabinie, kosiarce itp 'nieistotnych' gadżetach...
    Janusz Pawlinka

  • 4. Data: 2009-01-29 13:14:50
    Od: "mariusz" <l...@f...pl>

> [...]
    > powierzchni pod szczytem dachu), ani pomieszczeń gospodarczych? Gdzie
    > można umieścić sam rekuperator i jak poprowadzić instalację, żeby miało to

    Czlowieku po co ci rekupilator w takim malym chlewiku odzysk ciepla na
    takiej powierzchni jest nieoplacalny!

    Mariusz

  • 5. Data: 2009-01-29 13:31:17
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Zastanawiam się nad możliwością wykorzystania w nim rekuperatora (którego
    > nie przewiduje projekt), zamiast wentylacji grawitacyjnej.

    Ja bym się zastanawiał na opłacalnością przedsięwzięcia - tzn kubatura
    budynku jest dość mała i ciężko będzie uzyskać jakiś przyzwoity zwrot
    inwestycji. Chociaż jak policzyć też kominy went. których nie trzeba będzie
    budować, to będzie lepiej... Jeżeli chodzi o komfort, to trudno rozmawiać o
    zwrotach kosztów - jest duuuża różnica. Od 3 tygodni mieszkam w domu z
    wentylacją mechaniczną i jedyna dostrzegalna wada to suche powietrze - ale w
    sypialni używam nawilżacza powietrza, a w pomieszczeniach dziennych - wina
    do nawilżania wewnętrznego :)
    Rekuperator zmieści się dosłownie wszędzie - ja mam w kotłowni w której stoi
    piec z wymiennikiem i pralka, reku wisi sobie spokojnie pod sufitem (to jest
    poddasze) a rury są poprowadzone na strychu (czyli tej przestrzeni
    nieogrzewanej pod kalenicą w moim wypadku).

    > Z jakimi kosztami odnośnie zmian w projekcie i wykonania wentylacji należy
    > się liczyć w przypadku tej zmiany?

    Projekt wentylacji robi z reguły firma wykonująca - u mine była to firma ASK
    z Krakowa - polecam.

    Adam

  • 6. Data: 2009-01-29 13:33:08
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik "mariusz" <l...@f...pl> napisał w wiadomości
    action=project&project_id=778

    > Czlowieku po co ci rekupilator w takim malym chlewiku odzysk ciepla na
    > takiej powierzchni jest nieoplacalny!

    Masz na to jakieś wsparcie? :-)

    Odzysk ciepła jest proporcjonalny do strat, a te zależą między innymi od
    powierzchni przegród zewnętrznych. Tu zgoda im mniejszy dom tym mniejsze
    straty więc i oszczędności, ale z drugiej strony im mniejsza kubatura tym
    mniejszy rekuperator wystarczy do wymiany powietrza więc jego zakup jest
    tańszy. Koniec końców mniej oszczędzimy, ale też mniej musimy na to wydać
    więc warto.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 7. Data: 2009-01-29 13:51:31
    Od: Czarek <...@...pl>

    HANA wrote:
> [...]
    > i tam zrobil pomieszczenie gosp.
    > widze ze piec rozkosznie wsadzono do WC i siema...

    Też zastanawiam się nad takim rozwiązaniem. Chociaż, z drugiej strony,
    malutkie pom.gosp. nic mi nie da z wyjątkiem możliwości wstawienia pieca
    - i tak mi właściwie nic poza nim nie wejdzie. A jeśli byłbym
    zdecydowany na kocioł dwufunkcyjny z zamkniętą komorą spalania i ze
    zintegrowanym zasobnikiem, to umieszczenie go w wc/łazience nie
    szpeciłoby jej chyba szczególnie?

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 8. Data: 2009-01-29 14:02:45
    Od: Czarek <...@...pl>

    Janusz Pawlinka wrote:
    > Użytkownik "Czarek" <...@...pl> napisał w wiadomości
    action=project&project_id=778
    > Nie chciałbym wyjść na czepialskiego, ale zanim zaczniesz rozprowadzać

    :)

    > instalację wentylacyjną, zastanów się może, gdzie w tym domu masz zamiar
    > trzymać np. ubrania - w tej garderóbce 1,1 m2 na skośnym poddaszu?

    Ubrania myślę że bez problemu zmieszczą się w tej małej garderóbce, plus
    szafa 1,60 metra w największej sypialni (10) i jakieś szafki na drugiej
    ścianie, plus szafa 3 metry w pokoju dziecka (11). Wiesz, w bloku (42
    m2, 3 pokoje) mamy cztery pawlacze i dwie szafy 1,2 m szerokości i tak
    właściwie to bez szczególnych problemów się w nich mieścimy, także o
    ubrania się nie martwię... bardziej o te drabiny, kosiarki i tym podobne...

    > Nie wspomnę o rowerach, drabinie, kosiarce itp 'nieistotnych' gadżetach...

    Zastanawiałem się nad tym... narazie te sprzęty będą musiały
    przemieszkać w komórce, która jest w głębi niezbyt szerokiej, za to
    długiej działki, ewentualnie w piwnicy innego domu do której mam dostęp
    w odległości 150 metrów. W przyszłości (a może już teraz, jak finanse
    pozwolą), chcę dobudować do boku domu garaż, szerokości około 4 metrów i
    długości całej bocznej ściany. Będzie tego ciut ponad 7 metrów długości,
    więc ściankę działową w środek i będzie garaż ~5x4 metrów i
    pomieszczenie gospodarcze z wyjściem na ogród ~2x4 metry.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 9. Data: 2009-01-29 14:04:25
    Od: Czarek <...@...pl>

    mariusz wrote:
    action=project&project_id=778
    > Czlowieku po co ci rekupilator w takim malym chlewiku odzysk ciepla na
    > takiej powierzchni jest nieoplacalny!

    Pal licho odzysk ciepła - bardziej martwi mnie jakość powietrza.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 10. Data: 2009-01-29 14:24:26
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > kocioł dwufunkcyjny z zamkniętą komorą spalania i ze zintegrowanym
    > zasobnikiem, to umieszczenie go w wc/łazience nie szpeciłoby jej chyba

    jak gazowy to prawie by nie szpecil....
    a jak ci strzeli przejsc na wegiel, pelet czy inne...
    uwazam ze jak juz dom to pomieszczenia powinny byc z pojedyncza funkcja, a
    tam gdzie piec to zawsze jeszcze sie znajdzie miejsce na wszystkie te
    niepotrzebne rzeczy ktore zal wyrzucic... ;-)
    Andrzej