  • Data: 2010-12-28 20:38:53
    Temat: Re: -19stC i ile gazu przez noc.
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:ifdcs6$plp$1@news.onet.pl...

    > A u mnie ja sam zarządzam temperaturą w pomieszczeniach ustawiając na
    > odpowiednie wartości zawory termostatyczne.

    Piszesz o dwóch różnych rzeczach. Temperatura na kotle a ustawienie termostatów
    w pomieszczeniach to jednak co innego.
    Tak samo jak to co ja napisałem że u mnie temperaturą na kotle zarządza
    sterownik kotła a temperaturę w pomieszczeniach ustawiam pokrętłem na
    sterowniku. Kocioł rozgrzeje więc wodę w zależności od tego jaka jest
    temperatura w pomieszczeniu a jaką sobie zażyczyłem zmieniając nastawę pkrętłem.
    Z rana gdy kocioł musi rozgrzać temperaturę w pomieszczeniach z nocnych 20stC do
    dziennych 21stC sterownik zadaje mu najwyższe wartości, nawet do 75stC. Z tym że
    faktycznie tyle nie osiąga bo innym pokrętłem ograniczyłem maksymalną możliwą
    temperaturę do 55stC. Podczas dnia gdy już temperatura 21stC w pomieszczeniach
    jest osiągnięta i tylko jest podtrzymywana sterownik zadaje kotłowi sporo niższe
    temperatury ale i tak im szybciej spada temperatura w pomiesczeniach tym wyższe
    są zadawane temperatury na kotle.

    > Jednak ten Twój kocioł jest pod Twoją kontrolą i w razie czego możesz wyłączyć
    > obniżanie temperatury na czas testu...? czy nie?

    Tak. Własnie to zrobiłem.

    > Nie... nie o taką różnicę chodzi. Chodzi o to, że ja podwyższałem temp w domu,
    > a Ty ją podczas testu obniżałeś i to ma kapitalne znaczenie dla jego wyników.

    Aaaa. No. Ale to normalne.

    > Ja nie zwiększałem temp na kotle...
    > Ona nie ma nic wspólnego z temp w pomieszczeniach - waha się od 60 do 78 stC i
    > to bez względu na to, czy odbiór ciepła jest duży, czy mały.

    No ja tak przynajmniej zrozumiałem że podwyższyłeś temperaturę na kotle.

    > O ile z tym, że utrzymanie stałej temp na poziomie o jeden K 'kosztuje' o trzy
    > procenty więcej mogę się zgodzić, bo to wydaje się logiczne, o tyle to, że
    > podwyższenie temp w całym domu o jeden K równa się trzy procenty, to już dla
    > mnie jakaś abstrakcja jest..., bo niby od czego miałyby być te trzy procenty
    > liczone...?

    Nie nie. Z tego co napisałem wynika że aby podnieść temperaturę o 1K musimy o 3%
    więcej władować w dom energii tej która już w nim siedzi.

    > I okazuje się, że żeby utrzymać temp w domu 'wystarczy' wpompowywać w niego
    > powiedzmy 50 kWh, a o utrzymując temp wewnątrz o jeden stopien wyższą już 51,5
    > kWh - wg Twoich założeń.

    No tak. Co tu dziwnego? Im wyższą chcemy utrzymywać temperaturę w domu tym
    więcej energii musimy w niego władowywać.

    > Podniesienie temperatury natomiast o jeden K wymaga wpompowania w dom o wiele
    > więcej energii, niż tylko utrzymanie go na poziomie o jeden stopień wyższym i
    > wielkość ta zależna jest od masy materiałów z jakich zbudowany jest dom, które
    > znajdują się wewnątrz izolacji. :-)

    Kręcisz coś. Cały czas mowa o utrzymaniu temperatury w domu.
    Aby utrzymywać stale 20stC jest to przykładowe twoje 50kWh w ciągu doby, a dla
    21stC będzie to 51,5kWh na dobę.

    > Dla przykładu - Twój dom ma ciepło równe 10 MWh... i jeżeli chcesz podwyższyć
    > temp o jeden K, to musiałbyś w niego wpompować trzy procenty od 10 MWh...?
    > czyli 300 kWh...?
    > To absurd jakiś :-)))

    Zaraz zaraz. Mamy 100l zbiornik wody. Jeżeli nie ma z niego strat to aby
    rozgrzać wodę w tym zbiorniku z 0 do 97st należy władować w niego jednorazowo
    11,252kWh.
    Aby podgrzać tą wodę z 97stC do 100stC nalezy władować kolejne 0,34kWh energii.
    Aby od razu rozgrzać wodę od 0 do 100stC należy władować 11,6kWh

    11,252 + 3% ~= 11,6 zgadza się?

    Nie bardzo więc wiem o co ci chodzi. Za dużo chyba winka wypiłem :)

    > Dlatego by test był miarodajny nie można w jego trakcie robić kombinacji z
    > obniżaniem, czy podwyższaniem temperatury w domu, bo wyniki stają się
    > zafałszowane o wartości związane z wychłądzaniem domu, albo podwyższaniem jego
    > temp.
    >
    > Zrób test z wyłączoną funkcją obniżania temp i będzie bardziej miarodajny
    > :-)))

    Dla zaspokojenia twojej i mojej "ciekawskości" test od 18:00 trwa :)

    Marek