    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <2...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <p2apeb$pgd$1@dont-email.me>
    <5a49f3ff$0$15199$65785112@news.neostrada.pl>
    <p2d3h7$1ff$1@dont-email.me>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 1 Jan 2018 12:45:06 +0100

    W dniu 2018-01-01 o 11:45, ToMasz pisze:

    > nie. może źle się wyraziłem, ale chodzi mi o kaloryfery aluminiowe
    > białe, skręcane z żeberek, 20zł za najtańsze 30-40 za lepsze. W starym
    > mieszkaniu miałem jeden stalowy płytowy (najbliżej pieca) i resztę
    > aluminiowych. mam porównanie. Jak to moja żona kiedyś powiedziała, ten
    > stalowy grzeje sam siebie nie pomieszczenie, a dobrze, to się nadaje
    > do suszenia skarpetek.

    Czyli masz aluminiowe konwekcyjne. Do tego instalację na bogato z miedzi? :)
    Porównując grzejniki stalowe panelowe to jak masz źródło ciepła, które
    wymaga niskiej temperatury (kocioł kondensacyjny, pompa ciepła) to
    lepsze będą grzejniki panelowe.
    Zaletą tych aluminiowych jest zdecydowanie lepsza estetyka oraz mniejsze
    gabaryty przy zasilaniu wyższą temperaturą. Wadami są natomiast: częste
    rozszczelnianie się gwintów oraz konieczność zasilania wyższą
    temperaturą lub konieczność używania bardzo dużych zestawów, aby móc
    zasilić niską temperaturą wody. Grzejniki aluminiowe, które się
    rozszczelnią nadają się tylko na złom, bo nie da się ich rozkręcić i
    skręcić ponownie.
    Stwierdzenie, że panelowy "grzał samego siebie" może być błędnym
    wnioskiem. Wszystko zależy jaki to był grzejnik panelowy? Jeżeli był to
    stary, pojedynczy PRL-owski to nie ma się co dziwić, że był za mały, aby
    ogrzać pomieszczenie. Tym bardziej, jak jeszcze zaczniesz porównywać do
    mocno przewymiarowanej baterii żeberek aluminiowych.
    Wielkość i typ grzejników należy dobrać w zależności od zapotrzebowania
    na ciepło i temperatury zasilającej grzejnik.

    > to czy jakaś substancja jest trucizną, zależy w dużej mierze od jej
    > ilości, dawki. ja mam zerowy kontakt z aluminium(bo grzejniki są
    > malowane) w mieszkaniu, ale duży kontakt  w warsztacie, bo lubię
    > majsterkować i kupiłem sobie spawarkę do aluminium.

    Mam nadzieję, że chociaż masz tam wyciąg i spawasz pod wyciągiem?
    Ja też lubię spawać i mam zarówno TIG-a, MIG-MAG-a oraz palniki
    acetylenowo-tlenowe. Ale staram się spawać na wolnym powietrzu pod wiatą
    lub w garażu pod wyciągiem, ponieważ poza szkodliwymi oparami jakie
    powstają podczas spawania, elektrody do TIG-a zawierają pierwiastki
    promieniotwórcze takie jak tor, cez i lantan. Najgorsze są czerwone,
    które zawierają promieniotwórczy i do tego toksyczny tor. Są najchętniej
    używane, bo dobrze trzymają łuk elektryczny i świetnie się nadają do
    cienkich blach aluminiowych.
    Jedynie zielone są z czystego wolframu i są do spawania aluminium, ale
    grubszych elementów.

    > dopadnie mnie alergia i alzheimer? Nie sądzę. alergia na 100% nie, bo
    > jestem jedynym niealergikiem w domu, i tak już pozostanie.

    Ja też tak kiedyś myślałem, że całe życie będę piękny, młody i zdrowy, a
    teraz mam astmę, czyli formę alergii.

    > tam gdzie sprzedają aluminium, przetwarzają na skalę przemysłową -
    > powinni być sami niepełnosprawni.

    Myślisz, że wystarczy się raz dotknąć i za moment masz już Alzheimera?
    Aluminium potrzebuje czasu.