    Subject: Re: Czas na zmiany w kotłowni
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 6 Dec 2015 22:17:30 +0100

    W dniu 2015-12-06 o 20:39, Irek.N. pisze:

    > Oglądałem Dakona (są w mojej miejscowości), śliczny, widać że na
    > wieki, ale 13k kosztuje, a ja w zasadzie mam już połowę tego pieca u
    > siebie. No może nie w żeliwnej wersji, ale w doskonałym stanie.

    Odradzam kotły żeliwne. Mają więcej wad niż zalet.

    > O widzisz, to ciekawe jest. THX, za interesuję się co to za wynalazek
    > mają. W mnie tona ekogroszku kosztuje 590zł/t. Pomyślałem za to
    > inaczej, może dało by się flotem palić (węgiel sproszkowany ale bez
    > piasku).

    Bez najmniejszego problemu, ale pod warunkiem, że jest suchy, bo jak
    będzie wilgotny to się podwiesza w zbiorniku.

    > Może było by tak, że popiół nie musiał bym codziennie wybierać
    > (zrobiłem za mały popielnik).

    > Pomyślałem inaczej, ograniczyłem moc retorty (czasami szacuję do 1/3
    > znamionowej) i w efekcie kocioł nie wyłącza się, o ile tylko na
    > zewnątrz jest mniej niż 5C, a nawet jak się wyłącza, to na chwilkę.

    Ale musisz obniżać temperaturę wody w kotle, a to sprzyja szybszej korozji.

> [...]
    > kocioł raz na miesiąc.
    > Tutaj myślę, że mam dobrze. Z kotłami jest problem - poprzedni padł po
    > podobnym czasie w miejscu w którym nie dało się nic zrobić. Pokroiłem
    > go na plasterki licząc, że będzie cały zjedzony, a on był cały jak
    > nowy, za wyjątkiem jednego miejsca - jednej giętej płyty, którą
    > faktycznie zjadło na grubość papieru. Teraz padł w zupełnie innym
    > miejscu, gdzie nie ma żaru, obiegu spalin... taka płaska powierzchnia
    > robiąca za zasobnik na węgiel, u mnie nie wykorzystana. Idealne
    > miejsce do naprawy. Tylko znów się zastanawiam, czy tylko to miejsce

    Kotły korodują w miejscu, gdzie jest najzimniejsza woda, czyli zazwyczaj
    w pobliżu powrotu.

    > Dodatkowy kocioł gazowy daje mi bezpieczeństwo, gdyby jeszcze coś
    > padło (tą dziurkę pewnie zaspawam jutro).

    > Obawiam się, że nie opanuję tych regulacji w aspekcie całego domu.
    > Nawet głowice okazały się nie do przejścia.

    Jak zrobisz tą automatykę, o której piszę to będziesz miał jedno
    pokrętło, którym będziesz ustawiał temperaturę w salonie oraz tam, gdzie
    chcesz mieć komfort. Termostaty przy grzejniku ustawiasz na full lub
    możesz zdemontować.

    > Ale dlaczego?
    > Podaję mniej węgla, mniej powietrza, proces zachodzi taki sam, tylko
    > na mniejszej ilości paliwa w jednostce czasu. Retorte mam 35kW, sądzę,
    > że pracuje na połowie, a czasami (jak jest naprawdę ciepło, np: X lub
    > IV,V) chyba nawet na 1/3 mocy.
    > Po popiole nie widzę, żeby było coś nie tak. Nie zastanawiałem się nad
    > tym dokładnie, ale chyba nie obserwuję żadnej zmiany w stosunku do
    > spalania, gdy podnoszę moc (I czasami II).

    Większy kocioł to dłuższe cykle postojowe, w których spalanie odbywa się
    z najniższą sprawnością poniżej 30%
    Poza tym większy kocioł to większe przekroje kanałów spalinowych i
    większa ilość powietrza z wentylatora, a zmniejszanie ilości węgla
    powoduje, że wytwarza on mniej energii, a zbyt duża ilość powietrza
    wychładza spaliny. Tym samym spaliny są zimniejsze. Im zimniejsze
    spaliny tym mniej energii oddawane jest wodzie, bo przekazywana moc
    zależy od różnicy temperatur oraz powierzchni wymiennika.
    Poza tym poczytaj co napisałem Kogutkowi. Tam, gdzie opisałem parametry
    spalania mojego kotła.