    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    Date: Sat, 20 Mar 2021 23:59:45 +0100

    Pani Majka napisała:

    > Dobry wieczór, witam,

    Ja również, bardzo serdecznie.

    > Kocioł dwu-funkcyjny a jednofunkcyjny - dlaczego jest między nimi taka
    > różnica w mocy, bo tego nie rozumiem.

    To akurat jest bardzo proste do zrozumienia. A nawet do wytłumaczenia.
    Strumień mocy zawarty w strumieniu wody płynącej w wodzie z kranu jest
    baredzo duży (co do szczegułów, odsyłam do wiedzy ze szkoły podstawowej,
    zapominanej zwykle w czerwcu, po otrzymaniu świadectwa ukończenia klasy
    siódmej). Jeśli *energię* można sobie zachomkować w zbiorniku, to *moc*
    może być dużo mniejsza. Termy elektryczne zadawalaja się mocą rzędu 2 kW,
    kotły gazowe mają zwyklae kilkaniście kW. Dość długo podgrzewają wodę do
    pożądanej temperatury, by potem szybko ją upuścić.

    > Zresztą wielu rzeczy jako zwykły użytkownik domu nie rozumiem w tym temacie.
    > ale wracam do mocy:
    > - dlaczego jednofunkcyjny plus zasobnik możne mieć tylko 15 kW
    > - oraz dlaczego do tego samego domu dwu-funkcyjny musi mieć minimum 24kW?

    Tu przede wszystkim ważna jest wiedza, że to "musi" nic nie kosztuje.
    Gdyby chodziło o taką moc elektryczną, to by oznaczoało jakies korowody
    z energetyką i bezpiedcznikami. Gaz sam w sobie to ma. Z reguły grzanie
    wody gazem on-ine (przepływowe) po prostu wychodzi taniej. W sesnisie,
    że łatwiej zrealizować. W opłatach miesięcznych może wyjść nieco drożej,
    ale ja bym się tym nie przejmował. Może też być nieco mniej komfortowe
    ale (ibidem).

    > A z kolei to ciągłe włączanie i wyłączanie się pieca nie będzie dla
    > niego szkodliwe?

    Przy odkręceniu kranu mój kocioł włacza się ze sporą mocą, niekoniecznie
    maksymalną. W ciągu trzydziestu lat nie skarżył mi się na to, że mu coś
    szkodzi.

    Jarek

    --
    Nie pij że ty chłopie wody