    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 21 Mar 2021 00:47:43 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    From: Kris <k...@g...com>

    piątek, 19 marca 2021 o 23:17:37 UTC+1 Majka napisał(a):

    > 1. Przyłączam gaz, kupuję kocioł. Wybór między jedno a dwufunkcyjnym.
    > Wybrałam jednofunkcyjny + zasobnik.

    Pewnie masz przy aktualnym śmieciuchu zasobnik więc go wykorzystaj. Gazowy kup więc
    jednofukcyjny.

    > - dom jest bardzo ciepły, naprawdę niewielka ilością opłau w sezonie utrzymujemy
    wysoką temperaturę we wnętrzu, 22~24 stopnie.

    gazem wyjdzie Tobie kosztowo podobnie jak śmieciuchem
    Dwa lata prawie temu wywaliłem śmieciuch i wstawiłem gaz. Gazem tak ze 20%taniej jak
    węglem mi wychodzi

    > 2. Jakiej wielkości zasobnik wybrać, jakiej pojemności minimalnie przy 4 osobach w
    domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?

    Wykorzystaj ten co teraz masz. Padnie to wtedy wymienisz. Działał przy śmieciuchu
    będzie działał przy gazie.
    Zasobnikowi bez różnicy czym jest grzany

    > 3.a. Czy dobrym rozwiązaniem jest zasobnik wewnątrz obudowy pieca jednofunkcyjnego?
    Czy osobno powiesić zasobnik nad/obok pieca gazowego?

    Wg mnie złym.

    > 3.b. Czy ma to sens:
    > kupić tylko nowy kocioł i połączyć go z obecnie pracującym zasobnikiem c.w.u który
    teraz jeszcze pracuje z kotłem na paliwo stałe (zasobnik to bojler elektryczny
    Beretta ze spiralą prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc
    byłoby alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na leżąco')
    > Ma to sens?

    Dokładnie tak zrobiłem tylko ze grzałki w zasobniku nie miałem. wywaliłem śmieciucha,
    podłączyłem w jego miejsce gazowy reszta instalacji bez zmian. Zasobnik mam bodajże
    250 litrów poziomy.

    > 3.c. instalacja ciepłej wody jest dość rozległa, trzy pomieszczenia z poborem. W
    jednej z łazienek bardzo długo czeka się na ciepłą wodę teraz. Czy to też jest
    przesłanka, by wybrać kocił jednofunkcyjny z zasobnikiem, a nie dwufukcyjny?
    Nie. Rurom, łazience i kranom żadnej róznicy nie robi czym woda jest grzana
    > Kucie, kładzenie rur dla powrotu i robienie cyrkulacji odpada!
    Więc Sama Sobie odpowiedziałaś

    > 4. Jaka moc dla domu jak opisałam w punkcie 1?
    > Wiem, że są kalkulatory, ale ja jestem laikiem, do tego babą,
    > a chciałam poprosić osoby mające doświadczenie w dobieraniu/obliczaniu mocy kotła?

    Najmniejszej jaki dostaniesz
    Pewnie 20kW
    Termet eccocondens gold 20kW w okolicach 3,5 tys pewnie znajdziesz

    > 5. Odprowadzenie spalin - czy zostanie wykorzystany komin, którym odprowadzane są
    obecnie spaliny z kotła na paliwo stałe? Tak się praktykuje?
    > Komin kończy się na 9 metrach (od podłoża)

    Ten komin wykorzystaj do wentylacji a do odprowadzania spalin z kotła gazowego
    najlepsza rura przez scianej(ak masz taka możliwość) Ja kupiłem jakieś "plastykowe"
    koszt poniżej 100zł/ metr. Działają

    > 6. Moje myślenie o kuchni - czy dobrze kombinuję:
    > nie chce prowadzić rur z gazem po domu. W kuchni zamiast obecnej płyty na
    propan-butan chcę założyć płytę indukcyjną.
    > Czy to ok, czy tez złe rozwiązanie? Robi się tak?

    Dobre rozwiązanie
    Kulka lat temu wywaliliśmy gaz z kuchni i zamontowaliśmy indukcję.
    Nawet przez mysl nie przychodzi powrót do kuchenki gazowej
    Grochówce w garnku nie robi różnicy czym jest grzana a syfu od gotowania gazem mniej.
    No i czyste garnki i patelnie w bonusie.

    > 7. Czy przy wymianie pieca praktykuje się czyszczenie (płukanie) instalacji
    grzewczej?
    > Nalegać na to, wymagać od instalatorów?

    To raczej oczywiste że powinni przepłukać. Czynność banalna, dadza rade.

    > Czy Termet, np. serie silver/gold to dobry wybór?

    Bardzo dobry wybór wg mnie
    Mam działa, jakby co to serwisantów w okolicy kilkunastu

    > B. Z jakimi kosztami muszę się liczyć? Gaz jest "w ulicy", i to po przeciwnej
    stronie, ulica gruntowa, w domu piec miałowy do usunięcia, grzejniki mogą zostać te
    co są, zawory na termostatyczne mogę wymienić sama później.
    > Starczy mi 20 tysięcy?
    U mnie wyszło tak
    Projekt-1000zł
    kominiarz 250zł
    facet z pieczątkami "kierownik budowy" 200zł
    To papierologia
    Wywalenie śmieciucha i zamontowanie na jego miejsce kotła gazowego, plus montaż
    odprowadzenia spalin lokalny fachowiec skasował mnie na bodajże 1000zł
    Skrzynkę z gazem mam w granicy działki więc musiałem wykopać rów od skrzynki do
    kotłowni i zakopać w tym rowie rure.
    Podłączenie tej rury z jednej strony do skrzynki z gazem, z drugiej do kotła gazowego
    to chyba tez kilka stów zapłaciłem
    Kocioł 3,5 tys, inne pierdoły tez kosztowały ale wszystko w okolicach 10tys się
    zamknęło chyba.
    No i dotacje z " czystego powietrza" plus dotacje z gminy jeszcze wyrwałem na to więc
    faktyczny koszt dość symboliczny był