  • Data: 2010-10-06 20:15:30
    Temat: Re: Czy 24 +12 to optymalna kombinacja ?
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "unet" <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:i8icl2$rr7$1@inews.gazeta.pl...

    > Dom jest teraz tylko na papierze. To projektant zaproponował taką
    > konfigurację
    > na moją prośbę by zmienić na BK (bliskość fabryki i wprawiona w tym
    > materiale
    > ekipa). Projektant uzasadnił, że BK 24 + styro 12 to najbardziej popularna
    > obecnie konfiguracja.
    >
    > Co do parametrów nic więcej na tym etapie nie wiem. Nie wiem nawet jaki
    > rodzaj
    > BK zastosować, czy 400, czy 600 czy ... ?
    >
    > Co do pytania, to oczekiwałem bardziej jakiś życiowych odpowiedzi, może
    > mądrości ludowych czy innych mitów :)

    Zadałeś pytanie czy dając 12 cm styro jest optymalnie, a ja Co
    odpowiedziłam, że to zależy od wielu innych informacji.
    Jeśli dasz droższą i lepszą izolację ścian, to aby miało to sens musisz
    pomyśleć o odpowiednio lepszej izolacji dachu i posadzki, unikaniu mostków
    cieplnych, odpowiednich oknach, roletach, wentylacji, ogrzewaniu, a nawet
    odpowiedniej bryle budynku i rozmieszczeniu okien wzgledem stron świata.
    Jeśli nie zależy Ci na kosztach ogrzewania, to możesz postępować wg słów
    wielu budowlańców: "bo tak się robi".

    W kilku odpowiedziach przeczytałeś o 15 a nawet 20 cm styropianu. Tylko nikt
    nie napisał jakiego. Otóż współczynniki lambda mogą wynosić od 0,040 W/mK
    dla "standardowych", przez 0,038 aż do 0,031 W/mK dla styropianu z dodatkiem
    grafitu. Różnica w parametrach wynosi około 30 %, czyli dając 15 cm lepszego
    styropianu otrzymujesz taki efekt jakbyś dał 20 cm zwykłego styropianu. Jest
    w sieci sporo kalkulatorów do liczenia współczynnika U dla ścian i innych
    przegród, więc możesz sobie wyliczyć te teoretyczne współczynniki. W
    praktyce dużo jeszcze zależy od dokładności wykonania.
    Ja mam porotherm 25 cm i 15 cm styropianu "Platinum" (0,031) z
    Termoorganiki. Wspólczynnik U dla ścian wynosi niecałe 0,19 W/m2K, czyli jak
    dla domów energooszczędnych. Koszty ogrzewania już mam przyzwoite pomimo, że
    nie wszystko jest ukończone.

    Teraz należy sobie wyobrazić, że zwykle w budynkach przez ściany uchodzi
    jakieś 25% ciepła, a więc koszt ogrzewania w 75 % zależy od pozostałych
    elementów budynku.
    Jeśli nie chcesz wydawać majątku na gaz, to musisz zadbać nie tylko o wyższy
    standardocieplenia ścian ale o cały projekt domu.

    A więc dach wypadałoby ocieplić 30 cm wełny (standardowo 0,04), ale może być
    25 cm odpowiednio lepszej). Wentylacja - ja jestem zwolennikiem
    mechanicznej. Posadzka - 10 cm styropianu to minimum, a 15 cm nie będzie
    przesadą, szczególnie jeśli myślisz o podłogówce. Izolacja fundamentów - 10
    cm styropianu. Uważaj z izolacją posadzki, bo jej odpowiednią grubość trzeba
    od razu zaplanować, aby nie mieć problemu ze zbyt niskimi nadprożami.

    Ja mam u siebie na poddaszu 27-30 cm wełny, 10 cm pod posadzką (bo wiecej
    się nie zmiesciło) no i wentylację mechaniczną. I niestety dach wielospadowy
    oraz dwa balkony (dokładnie ocieplone).

    Resztę porad znajdziesz w dowolnym artykule na temat budownictwa
    energooszczędnego. Przy okazji poczytaj, jakie domy stawia się w Niemczech i
    Skandynawii albo przestudiuj gotowe projekty domów energooszczędnych (np.
    studio Lipińscy).

    Pozdrawiam,
    Druid29