    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czy dom musi się "uleżeć"?
    Date: Wed, 01 Sep 2010 17:31:35 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Od pewnego czasu myślę nad szybkimi nowymi metodami typu domy z
    > prefabrykatów keramzytowych lub drewnianych. Czasami jednak słyszę od
    > "fachowców", że dom to powinien się "uleżeć" lub "osiąść" przed
    > wprowadzeniem (najlepiej to i z rok). No bo jeśli nie, to potem mogą
    > popękać ściany i w ogóle może się coś złego stać.
    >
    > Nasuwa mi się więc pytanie jak się to ma do np. tych w/w domów z
    > prefabrykatĂłw lub nawet domĂłw budowanych tradycyjnie ale szybko - po to,
    > żeby od wybudowania fundamentów w przeciągu tych ok. 4 miesięcy już
    > moĹźna w domu zamieszkaÄ
    ‡
    Zapomnij o osiadaniach. Nosnosc fundamentow liczy sie z uwzglednieniem
    wartosci przyszlych osiadan zatem jesli one beda policzone to osiadan sie nie
    boj. Przyjmuje sie ze zakonczenie procesu osiadania konczy sie z ukonczeniem
    budowy.
    Od tej reguly sa wyjatki najczesciej w przypadkach gdy np. polowa domu
    posadowiona jest na gruncie rodzimym a druga na nasypie. Czasem tak sie robi w
    terenie o duzym spadku, nachyleniu powierzchni. Pare takich domow , wktorych
    dwie sciany sie zarysowaly na przejsciu z wykopu w nasyp widzialem.
    Ale to juz nie te czasy gdy nie znano machaniki gruntow, wykonywano na
    narozach budynkow rozne przypory, stosowano ankry. Teraz glownie wieniec, ew,
    lekkie zbrojenie scian fundamentowych zalatwia sprawy nierownomiernych osiadan
    i nic nie ma prawa sie na boki rozlazic czy pekac.
    ozdrawiam.
    Tornad