    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czy opłaca się jeszcze ekogroszek ?
    Date: Sat, 19 Jun 2010 14:46:07 +0200

    /// Kaszpir /// pisze:

    > Obecnie w bloku (mieszkanie 65m2) zużywam mało wody i ciepła , bo po
    > prostu czesto nas nie ma ...

    Jeśli takie przyjmujesz założenia, to najbardziej optymalny dla Ciebie
    będzie dom w technologii szkieletowej - mała bezwładność cieplna - i
    grzej tym, co masz pod ręką - tak się zresztą dobiera źródło ciepła. Jak
    nie masz gazu, to wybierz ekogroszek, bo ani olej opałowy, ani gaz z
    butli nie należy raczej do ekonomicznych rozwiązań :-).

    Technologia szkieletowa pozwala na grzanie tylko w godzinach, kiedy jest
    to potrzebne - np. popołudniowe i wieczorne, a wyłączanie i schładzanie
    całości domu w godzinach, kiedy nie jest to potrzebne - nie ma Cię, bo
    jesteś w pracy, albo w nocy celowo obniżasz temp, bo do spania nie
    musisz mieć plus 23, a wystarczy Ci 17 st C.
    Automatyka kotła pozwoli na takie manewry czasowo-temperaturowe :-).

    Jeżeli chodzi o wątpliwości dotyczące niepotrzebnego spalania, to
    uważam, że nie masz co się przejmować. Kocioł - jak już go sobie
    opanujesz, bo musisz przyjąć, że trochę metodą prób i błędów, dobierzesz
    sobie optymalne parametry, to potem ustawisz sobie na jakimś tam
    sterowniku, żeby załączał się o określonej godzinie i podciągał temp w
    obiegu, a potem się wyłączał i dopuszczał do obniżenia.

    Latem nie sądzę, żeby było cokolwiek kłopotliwe z grzaniem tylko
    zasobnika z cwu.

    Inna sprawa... jak mieszkasz obecnie w budownictwie wielorodzinnym, to
    raczej i tak sporo przepłacasz za grzanie tak powierzchni mieszkalnej,
    jak i cwu. Tak przynajmniej ja mam. Zatem nie ma co dramatyzować, nawet
    jak kocioł w okresie letnim spali Ci o pięć kilogramów więcej węgla, niż
    przewidywałeś, to śladowy wydatek i trzeba go raczej brać pod uwagę już
    przy ustalaniu założeń. I tak będzie taniej, niż w bloku.

    Podam Ci przykład.
    Mieszkam obecnie w bloku właśnie, gdzie mieszkanie ma powierzchnię
    niecałe 50 m2. Rodzina 4 osobowa, zużycie wody zimnej i ciepłej spore -
    ok 20 kubików/mc sumarycznie.
    Ogrzewanie z ciepłowni - koszt roczny, to jakieś1800, może 2000 zł
    rocznie. Podgrzamnie wody też wynosi mnie sporo, bo 240 m3 x ok 12 zł/m3
    daje coś ok 2500zł/rok. Razem to jakieś 4 - 4,5 tys/rok.

    Pisałem Ci wcześniej, że przy grzaniu węglem mój dom - faktyczna
    powierzchnia ok 4 razy większa od powierzchni mieszkania, będę
    szacunkowo w stanie ogrzać za kwotę niższą od tej, jaką płacę obecnie za
    co i cwu w bloku w mieszkaniu.

    Tego typu dywagacje, kiedy masz do czynienia z tanim źródłem energii,
    jakim jest węgiel, nie mają ekonomicznego sensu :-).

    Chyba, że jesteś na tyle wygodny, że stawiasz na ogrzewanie np. prądem,
    to... z wyliczeń wynika, że jest on o ok 3 do 4 razy droższy od węgla w
    przeliczeniu na jednostkę uzyskanej energii. Wtedy stosujesz inne
    rozwiązania, dajesz więcej styro, wełny, stosujesz bardziej wyrafinowaną
    automatykę, reku i... szukasz oszczędności. :-)

    pozdr.
    robercik-us