  • 1. Data: 2010-06-19 05:47:23
    Temat: Czy opłaca się jeszcze ekogroszek ?
    Od: kaszpir <k...@t...pl>

    Witam !

    W następnym roku (maj-czerwiec) czeka mnie odbiór domu.
    Domek mały - 95m2 powierzchni użytkowej (nie licząc garażu 21m2 i
    kotłowni 6m2)
    Dodatkowo jest poddasze w którym można uzyskać około 38m2 powierzchni
    użytkowej , ale na razie będzie to poddasze nie użytkowe i nie będzie
    "zamieszkane".

    Dom będzie zbudowany z supreksu 25cm i ocieplony 15cm styropianem
    Ocieplenie podłogi - 10cm , ocieplenie sufitu - 20cm wełny. Dodatkowo
    położe na poddaszu na podłodze płyty OSB.

    W standardzie będzie piec na ekogroszek z podajnikiem 15KW , który
    będzie ogrzewał wodę i ogrzewał także dom:)

    Patrząc na ceny obecne ekogroszku jestem lekko przerażony. Dobry
    polski ekogorszek (pakowany) to z dostarczeniem wydatek około
    800zł !!!

    Bardzo dużo ...

    oczywiście jest też tańszy czeski ekogroszek , ale ma on o wiele
    mniejszą wartość kaloryczną , więc trzeba go zużyć dużo dużo więcej
    niż w przypadku dobrego polskiego ekogroszku i sens zakupu takiego
    ekogroszku mija się chyba z celem ...

    Czy nadal ekogroszek jest najtańszym paliwem opałowym ? Mimo tak
    wysokiej ceny , a przecież nie ma jeszcze zimy ....

    A może palić owsem ? A może prąd ???

    gazu ziemnego niestety nie ma ...

    Tyle że owies ma małą wartośc kaloryczną (chyba zbliżoną do czeskiego
    ekogroszku ;-) , więc dużo się go zużyje , ale za to owies nie jest aż
    tak drogi , no i na pewno czystszy od węgla ...

    A może kominek z płaszczem wodnym ?
    A może piec na drewno ?

    Tyle że piec na ekogroszek z podajnikiem jest bardziej komfortowy , bo
    można go ładować co kilka dni ...

    Czy ktoś robił kalkulację ?

    Ekogroszek przez lata mocno podrożał ...
    Kiedyś był tani (patrzyłem i kosztował kiedyś nawet 300zł) , ale
    obecnie jest prawie 3x droższy , więc kalkulacje które powstały kilka
    lat temu nijak mają się do obecnych warunków ..

  • 2. Data: 2010-06-19 06:25:01
    Temat: Re: Czy opłaca się jeszcze ekogroszek ?
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    kaszpir pisze:
    Dodatkowo
    > położe na poddaszu na podłodze płyty OSB.

    Jakby Ci z czegoś zostały dechy, to nie musisz dawać osb, możesz nabić
    te dechy - będzie na pewno taniej. Ja u siebie nabijam dechy, jakie mi
    zostały z szalunków, ale nie buduje mi deweloper, tylko tzw. system
    gospodarczy - najbardziej pewna i opłacalna obecnie metoda budowania.

> [...]
    >
    > Patrząc na ceny obecne ekogroszku jestem lekko przerażony. Dobry
    > polski ekogorszek (pakowany) to z dostarczeniem wydatek około

    Może znam się na wyliczeniach tak sobie, ale przyjąłem takie założenia:

    Wartość kaloryczna ekogroszku - jakieś 25 - 28 MJ/kg
    Sprawność kotła - faktycznie jakieś 75 proc. Zatem z kilograma węgla
    uzyskasz ok 20 MJ energii - z tony 20 GJ.
    Skoro węgiel kosztuje te 8 stów/tona, to jeden MJ wyjdzie Cię...

    1 tona ekogroszku daje 20 GJ i kosztuje 800 zł, zatem
    1 GJ kosztuje 40 zł, a 1 MJ 4 grosze.

    Teraz gdyby to porównać z prądem, to 1 kWh, to 3,6 MJ. Zatem 1 kWh z
    węgla kosztuje jakieś 0,04 zł x 3,6 = 0,144 zł.

    Teraz porównaj sobie z ceną prądu - u mnie jakieś 0,43 zł w jednym
    miejscu i 0,46 w drugim, gdzie obecnie pobieram prąd.

    Wyliczeń dla gazu nie robiłem, bo nie planuję ogrzewać gazem, ale jak
    przeszukasz grupę, to było o tym nie raz :-)

    Potem wyliczasz sobie ogólne zapotrzebowanie na Ciepło w swoim domu i
    wyjdzie Ci ile potrzebujesz energii, a co za tym idzie, kiedy
    przeliczysz jej cenę wg cen różnych nośników, będziesz miał koszt
    ogrzewania domu w ciagu roku.

    Ot tak bardzo ogólnie, ale dla potrzeb tych dywagacji to w zupełności
    wystarczy.

    Ja u siebie wyliczyłem zapotrzebowanie na ciepło na jakieś 60 GJ/rok,
    ale jak doliczyć do tego trochę na 'rozrzut', to można przyjąć spokojnie
    70 - 75 GJ. To mi daje wyliczenie, że trzy i pół, do czterech ton węgla
    powinno mi wystarczyć na sezon, a to dla mnie akceptowalna wartość, bo
    daje to kwoty rzędu trzech - trzech i pół tysiąca na rok, dla całkiem
    sporego domu. :-)

    Prądem i gazem będzie na pewno drożej niż węglem, ale drewnem, już
    mogłoby być taniej, tylko kwestia tej ręcznej obsługi.

    pozdr.
    robercik-us

  • 3. Data: 2010-06-19 08:35:27
    Od: kaszpir <k...@t...pl>

    Dziś dzwoniłem do kumpla.

    On pali drewnem. Ma piec na drewno. W ciągu dnia 2-3 razy dokłada
    drewno. Ma piec z "elekroniką".
    Jest niby zadowolony bo niby tanio , ale ma to też minusy. Jednak 2-3
    razy dziennie trzeba dokładać drewno. Na szczęście w domu cały czas
    ktoś jest (jego rodzice) i kontrolują proces spalania.
    Powiedział że że w sezonie grzewczym średnio 3 razy czyści komin bo
    się zasyfia ...

    Drewno nie jest drogie. Widziałem 1m3 kosztuje 150zł. Ekogroszek w tym
    samym sklepie 700zł (luzem).

    Według tego kalkulatora :
    http://dom.money.pl/kalkulator/

    drewno wychodzi najtaniej , droższy w uzytkowaniu jest potem
    węgiel ...

    Tyle że ten kalkulator liczy cenę węgla (ekogroszku) po 700zł , a cenę
    drewna po 250zł. Drewno można kupić taniej (od 140zł za 1m3)
    Więc będzie jesze taniej ...

    Wyszło mi że 1 GJ z ekogroszku kosztuje - 30zł
    a 1 GJ z drewna - około 15-16 zł ...

    Tyle że no właśnie ...
    Ekogroszek wrzuca się do pojemnika i na kilka dni ma się spokój ...

    A może jednak piec na ekogroszek zostawić ?
    Piec będzie miał tzw "mały obieg" czyli np. po ustawienia pieca w tryb
    letni bęzie grzał tylko wodę ...

    A może zrobić kominek z płaszczem wodnym ?
    Wtedy mógbym palić w kominku a piec ogrzewał by tylko wodę ?

    Zawsze jakaś alternatywa ?

  • 4. Data: 2010-06-19 09:46:31
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik kaszpir napisał:
> [...]
    > ktoś jest (jego rodzice) i kontrolują proces spalania.
    > Powiedział że że w sezonie grzewczym średnio 3 razy czyści komin bo
    hmmm, może poradź mu suche drewno.

> [...]
    > a 1 GJ z drewna - około 15-16 zł ...
    >
    > Tyle że no właśnie ...
    > Ekogroszek wrzuca się do pojemnika i na kilka dni ma się spokój ...
    racja, tak mam, a latem to muszę pamiętać, żeby zajrzeć do pieca, czy
    jest tam coś, czy nie ma. obsługa raz w miesiącu.

    > A może jednak piec na ekogroszek zostawić ?
    > Piec będzie miał tzw "mały obieg" czyli np. po ustawienia pieca w tryb
    > letni bęzie grzał tylko wodę ...
    jeśli nie masz innych możliwości

    > A może zrobić kominek z płaszczem wodnym ?
    > Wtedy mógbym palić w kominku a piec ogrzewał by tylko wodę ?
    po co masz robić to samo w 2 kotłowniach jednocześnie ?

    > Zawsze jakaś alternatywa ?
    Witaj
    jeśli masz możliwość podłączenia gazu to wg mnie bez sensu jest
    montowanie innych mediów. wyliczenie 0,04 zł ws 0,14 zł jest mało
    miarodajne. Ważne jest czy za sezon zapłacisz 3kzł czy 5 kzł czy 15 kzł,
    oraz to czy komfort użytkowania gazu jest dla ciebie na tyle ważny by
    pokryć różnicę w kosztach. Oczywiście należy również wziąć pod uwagę
    możliwość grzania prądem, przeliczyć średnioroczny koszt eksploatacji i
    również komfort z tego wynikający.
    U moich rodziców, gdzie kiedyś mieszkałem, domek jest ogrzewany gazem z
    rury, ja ze względu na brak gazu i strach przed kosztami ogrzewania
    prądem wybrałem ekogroszek, jednakże gdyby była rura z gazem od razu bym
    się przesiadł.

    pozdrawiam
    rafał

  • 5. Data: 2010-06-19 12:14:55
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > Witaj
    > jeśli masz możliwość podłączenia gazu to wg mnie bez sensu jest montowanie
    > innych mediów. wyliczenie 0,04 zł ws 0,14 zł jest mało

    Nie ma żadnych możliwości podłączenia gazu.

    Po prostu zastanawiam się czy pry cenie ekogorszku 700-800zł za 1 tonę to
    się jeszcze nadal kalkuluje ...

    Znajomy opala dom drewnem. Mówi że jest tanio ...

    Jakiś czas temu z nim rozmawiałem i powiedział mi że wymienia piec na piec
    gazowy bo mają podłączyć mi gaz ziemny ..

    Czyli jednak coś nie tak ;)

    Dziś go "przycisnąłem" i powiedział mi że ma piec na drewno z "elektroniką"
    , ale i tak musi palić w piecu 2-3 razy dziennie i dobrze że razem z nim
    mieszkają rodzice i są cały dzień w domu bo "kontrolują' dokładanie drewna.

    Dodatkowo powiedział mi że w sezonie grzewczym kilka razy musi czyścić piec
    bo się mu zasyfia.
    Czyszczenia pieca też sporo ...

    Z tego co patrzyłem koszt 1m3 drewna (porabanego , przygotowanego do
    kominka) kosztuje około 140-170zł. 1 tona ekogroszku około 700-800 i nie
    wiadomo na jakiej klasy się trafi ..

    Oczywiście teoretycznie obługa pieca na ekogroszek jest bezobsługowa , ale
    czytając jak ludzie się męczą z ustawieniem pieca i jego w miarę optymalnym
    spalaniem to chyba tak różowo nie jest ...
    Dodatkowo jakośc ekogroszku jest rózna i nie wiadomo czy przy każdej zmianie
    ekogroszku nie trzeba będzie znów szukać "optymlanych" ustawień , no i czy
    ekogroszek nie zawiera jakiś większych kawałków lub obcych "ciał" które mogą
    spowodować zatrzymanie podajnika ...

    Nas w domu nie ma większość dnia , albo przynajmniej pół dnia. Martwi mnie
    to że piec będzie nonstop działał , nawet latem mimo że nie ma takiej
    potrzeby i bez sensu będzie marnowany opał ...

    W lato grzanie nonstop wody aby wieczorem umyć ręcę i się wykąpać to chyba
    też marnotrawstwo pieniędzy i opału , ale czy jest jakieś inne rozwiązanie ?
    Może podgrzewacze wody ?

    Obecnie w bloku (mieszkanie 65m2) zużywam mało wody i ciepła , bo po prostu
    czesto nas nie ma ...

  • 6. Data: 2010-06-19 12:46:07
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// pisze:

    > Obecnie w bloku (mieszkanie 65m2) zużywam mało wody i ciepła , bo po
    > prostu czesto nas nie ma ...

    Jeśli takie przyjmujesz założenia, to najbardziej optymalny dla Ciebie
    będzie dom w technologii szkieletowej - mała bezwładność cieplna - i
    grzej tym, co masz pod ręką - tak się zresztą dobiera źródło ciepła. Jak
    nie masz gazu, to wybierz ekogroszek, bo ani olej opałowy, ani gaz z
    butli nie należy raczej do ekonomicznych rozwiązań :-).

    Technologia szkieletowa pozwala na grzanie tylko w godzinach, kiedy jest
    to potrzebne - np. popołudniowe i wieczorne, a wyłączanie i schładzanie
    całości domu w godzinach, kiedy nie jest to potrzebne - nie ma Cię, bo
    jesteś w pracy, albo w nocy celowo obniżasz temp, bo do spania nie
    musisz mieć plus 23, a wystarczy Ci 17 st C.
    Automatyka kotła pozwoli na takie manewry czasowo-temperaturowe :-).

    Jeżeli chodzi o wątpliwości dotyczące niepotrzebnego spalania, to
    uważam, że nie masz co się przejmować. Kocioł - jak już go sobie
    opanujesz, bo musisz przyjąć, że trochę metodą prób i błędów, dobierzesz
    sobie optymalne parametry, to potem ustawisz sobie na jakimś tam
    sterowniku, żeby załączał się o określonej godzinie i podciągał temp w
    obiegu, a potem się wyłączał i dopuszczał do obniżenia.

    Latem nie sądzę, żeby było cokolwiek kłopotliwe z grzaniem tylko
    zasobnika z cwu.

    Inna sprawa... jak mieszkasz obecnie w budownictwie wielorodzinnym, to
    raczej i tak sporo przepłacasz za grzanie tak powierzchni mieszkalnej,
    jak i cwu. Tak przynajmniej ja mam. Zatem nie ma co dramatyzować, nawet
    jak kocioł w okresie letnim spali Ci o pięć kilogramów więcej węgla, niż
    przewidywałeś, to śladowy wydatek i trzeba go raczej brać pod uwagę już
    przy ustalaniu założeń. I tak będzie taniej, niż w bloku.

    Podam Ci przykład.
    Mieszkam obecnie w bloku właśnie, gdzie mieszkanie ma powierzchnię
    niecałe 50 m2. Rodzina 4 osobowa, zużycie wody zimnej i ciepłej spore -
    ok 20 kubików/mc sumarycznie.
    Ogrzewanie z ciepłowni - koszt roczny, to jakieś1800, może 2000 zł
    rocznie. Podgrzamnie wody też wynosi mnie sporo, bo 240 m3 x ok 12 zł/m3
    daje coś ok 2500zł/rok. Razem to jakieś 4 - 4,5 tys/rok.

    Pisałem Ci wcześniej, że przy grzaniu węglem mój dom - faktyczna
    powierzchnia ok 4 razy większa od powierzchni mieszkania, będę
    szacunkowo w stanie ogrzać za kwotę niższą od tej, jaką płacę obecnie za
    co i cwu w bloku w mieszkaniu.

    Tego typu dywagacje, kiedy masz do czynienia z tanim źródłem energii,
    jakim jest węgiel, nie mają ekonomicznego sensu :-).

    Chyba, że jesteś na tyle wygodny, że stawiasz na ogrzewanie np. prądem,
    to... z wyliczeń wynika, że jest on o ok 3 do 4 razy droższy od węgla w
    przeliczeniu na jednostkę uzyskanej energii. Wtedy stosujesz inne
    rozwiązania, dajesz więcej styro, wełny, stosujesz bardziej wyrafinowaną
    automatykę, reku i... szukasz oszczędności. :-)

    pozdr.
    robercik-us

  • 7. Data: 2010-06-19 12:56:22
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Dodatkowo powiedział mi że w sezonie grzewczym kilka razy musi czyścić piec
    > bo się mu zasyfia.
    > Czyszczenia pieca też sporo ...

    W moim przypadku czyszczenie jest co dwa tygodnie a i tak wiem, że powinienem to
    robić częściej. Deklarowana sprawność spalania (te 70-80%) zakłada właśnie czyste
    ścianki.... Tak więc "kilka" razy w sezonie to IMHO za mało.

  • 8. Data: 2010-06-19 13:08:09
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > w stanie ogrzać za kwotę niższą od tej, jaką płacę obecnie za co i cwu w

    Poczekaj do pierwszej zimy to się okaże ile wyjdzie Ci węgla.
    Mi od sierpnia 2009 do marca 2010 wyszły 5x800=4 t ekogroszku.
    Dom 260 (2 kondygnacje)metrów licząc po podłodze, w tym 30m2 garaż
    nieogrzewany w bryle budynku.
    Mieszkamy na parterze tylko, tylko podłogówka 130m2-30m2=100m2
    Podłoga 2x5cm styro+3 cm styro z folia odbijającas kosmiczne promieniowanie.
    Sciany 15 cm styro.
    Strop w 80% terriva a 20% monolityczny. Piętro nieocieplone ( za wyjątekim
    sćian).
    Wejście na piętro zamknięte płytami z osb i na tym 10cm styro.
    Dach niecieplony.
    Temperatura w domu na poziomie 20C.

    W tym roku może wkońcu zakończe montować rekuperację.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 9. Data: 2010-06-19 13:17:44
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    > zakłada właśnie czyste ścianki.... Tak więc "kilka" razy w sezonie to IMHO

    Pomyliłem ...

    Piec czyści do tydzień , komin czyści kilka razy w sezonie grzewczym ...

  • 10. Data: 2010-06-19 13:49:01
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Stolat pisze:

    > Poczekaj do pierwszej zimy to się okaże ile wyjdzie Ci węgla.

    Eee... no w pierwszym sezonie zakładam drastycznie większe zużycie
    opału. Dom będzie jeszcze niedosuszony, a i z wykończeniem nie wiem na
    ile się wyrobię.

    Na pewno chcę zamieszkać na dole, a górę... wykańczać stopniowo.
    Tynkarze wchodzą w nadchodzącym tygodniu, gdzieś na początek sierpnia
    planuję wylewki - po hydrauliku.

    Wilgoci zatem będzie sporo to i wietrzyć trzeba intensywnie... palić i
    wietrzyć, palić i wietrzyć.

    Jak w pierwszym sezonie grzewczym zmieszczę się w pięciu tonach węgla,
    to uznam to za sukces. W następnych będzie już tylko lepiej :-).

    Ocieplenie budynku oczywiście też robię jeszcze przed nadejściem mrozów
    - pewnie gdzieś we wrześniu :-)...

    pozdr.
    robercik-us