    From: "p 47" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dlaczego ociepla się dom od zewnątrz ?
    Date: Fri, 20 Jan 2012 19:30:59 +0100

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:4f198146$0$1226$65785112@news.neostrada.pl...

    > Jeśli styropian jest wewnątrz to gradient temperatury w murze (warstwie
    > zewnętrznej) jest mały.
    > Jeśli styropian jest na zewnątrz, to w styropianie gradient temperatury
    > jest duży i obszar wokół punktu rosy jest mały. Po drugie w środku płyt
    > styropianowych (bo tam właśnie wypada punkt rosy). wilgoci praktycznie nie
    > ma.

    To oczywiste i tak własnie jest,- ja tylko zwracałem uwagę na MZ błędneą
    interpretację, cyt. "W lato masz +30C oraz wilgotność podczas burzy ok.
    >>> 100%. I ta wilgoć wnika w ściany w lato a do zimy nie zdąży stamtąd
    >
    > Niszczenie muru jest osobną kwestią. Styropianu przez wykraplanie wody nie
    > zniszczysz bo styropian składa się głównie z powietrza - a powietrze "nie
    > niszczy" się od lodu.

    > Bo w murach ocieplonych na zewnątrz punkt rosy wypada poza murem.

    Tez się zgadzam ale pisałem to w kontekście teorii "kogutka" ze rzekomo
    wilgoć "wchodzi" do muru w lecie i siedzi tam do zimy..

    > Natomiast jeśli punkt rosy wypada w środku ściany i jest tam wilgoć, to
    > wtedy właściwości izolacyjne takiej ściany są dużo niższe (mokry mur
    > gorzej izoluje).

    > Nie wiem, czy kilkuset - stan starych zamków jest taki sobie. Natomiast w
    > kamienicach z cegły zwykle mur jest wentylowany - w środku robi się
    > szczelinę kilkucentymetrową na powierzchni całej ściany aby odprowadzać
    > wilgoć.

    1.MZ szczeline robiło się nie dla odprowadzania wilgoci, a dla izolacji
    cieplnej, o czym swiadczy zalecane wykonywanie jej "naprzemian" aby
    zmniejszyć przewodność ciepła przez konwekcje, co w sposób oczywisty
    zmniejsza zasadniczo wyntylacje i odprowadzanie wilgoci.
    2. a zresztą gdzie ta wilgoc jest odprowadzana? - oczywiscie musi
    przechodzic przez mur w kierunku obszaru, gdzie wilgotnośc względna jest
    mniejsza.
    3. ograniczałoby to destrukcję tylko wtedy, gdyby punkt rosy wypadał akurat
    w tej pustce, a tak nie jest.
    4. kilkusetletnie lite mury stoją i jeśli ulegają destrukcji to na zewnątrz,
    np. zalewane, czy tez pod wpływem opadów, a nie od srodka, tam gdzie punkt
    rosy wystepuje
    5. no i pojawił sie kolega z teorią, że w scianach jednowarstwowych nigdy
    punkt rosy nie wystepuje

    ??
    ;-)