    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Wed, 24 Feb 2016 21:59:25 +0100

    Wed, 24 Feb 2016 20:56:08 +0100, Irek.N.

    > Nie wiesz... żeby było co sprzątać!

    Właśnie chyba tylko tyle. Aha, i żeby kasy więcej wydać. :P

    > Jaki by nie był, 25cm załatwia sprawę aż za nadto przecież.
    > Chyba że na ciapki z "wentylacją" :)

    Pytanie czy warto aż tyle -- w pewnym momencie dokładanie styro przestaje
    przynosić spodziewany rezultat. Tzn. można kosztem grubości styro na
    ścianie szukać oszczędności w innym miejscu. M.in. na gruncie, gdzie
    Lisciasty ma tylko 15 a mógłby mieć 20 i przy takiej powierzchni zabudowy
    zyskać z kW. Jak już wspominałem u mnie, przy ponad 2x mniejszej
    powierzchni zabudowy, dołożenie 10cm na grunt i zmiana z 040 na 031
    zmniejszło straty o 1,5kW.

    > Tak! tak, ja też tak twierdzę, ale na razie tak nie mam :(
    > Znaczy w domu tak nie mam.

    Mam teraz tak samo. Może dlatego mam inne spojrzenie na temat grzania w
    domu ogniem (z czego by on nie był). Dziwię się ludziom, że węgiel w
    dzisiejszych czasach pakują do nowych domów (niektórzy nawet śmiechiuchy do
    domów z oknami 3-szybowymi!), albo kominek na drewno w salonie (jeszcze z
    płaszczem wodnym)... ;0

    > Swego czasu była dyskusja o wyższości pionowego nad poziomym. Nie
    > wynikło z tego chyba nic sensownego, ale że w to lato będę miał takie
    > same dylematy jak Wy teraz, może poruszyć ten temat? Co w przypadku gdy
    > podłoże to glina i to mokra, w której mogą występować kamienie/łupki?

    Martwisz się o zęby koparkowego? ;) Grunt idealny pod wymiennik poziomy,
    można wyssać do 30W z metra (przy takim samym gruncie u mnie, do obliczeń
    przyjąłem dla "bezpieczeństwa" 20). Jak są kamienie, to robisz podsypkę i
    nasypkę z piasku (czy tam ziemi pozbawionej kamulców) żeby się rurka nie
    uszkodziła i jedziesz. Oczywiście polecam spiralkę :P oszczędza się na
    czasie koparkowego i na rozkładaniu rury.

    --
    Pozdor
    Myjk