    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ekonimicznew palenie ekogorszkiem.
    Date: Sat, 29 Dec 2012 01:07:57 +0100

    > a) Legionella. Co prawda nie wiem co miała by żreć w zbiorniku, ale
    > wszyscy krzyczą żeby uważać. No to uważam :/

    ???? to może ja zamknę łazienkę, tam wilgotno i podłoga grzana ;)

    > b) Grzanie kaloryferów przy 40 stopniach jest ... zerowe.

    No i tutaj się nie zgodzę.
    Jest właśnie fajnie, nie czuje się w ogóle "promiennika". Jak wpadam do
    kogoś, kto ma ustawione wysoko, to nawet czuć w powietrzu temperaturę,
    pomijam, że jest nieprzyjemnie sucho.

    > c) Podlogówka nie daje przyjemnego ciepła w łazience.

    Już wiem na czym polega problem.
    Podłogówki w zasadzie nie czuć w domu. Nie wiem czy tak jest zawsze, ale
    u 2 znajomych nie wyczuwam ciepłej podłogi, a jednak w domu jest przyjemnie.
    U mnie podłogowe jest tylko w łazience i jest zasilane jak kaloryfer.
    Przy temperaturach jakie osiągam na piecu, podłoga jest bardzo
    przyjemnie ciepła. Więcej było by już chyba niemile - nienaturalne.
    Najwyraźniej mamy zupełnie inne wymagania i upodobania.

    > No i każde odkręcenie kaloryfera albo obwodu podłogówki było szokiem dla
    > pieca (-5 stopni na dzieńdobry). Przy < 38 stopniach CWU jest niefajnie.

    To ja Cię przepraszam, ale ile masz wody w obiegu, że jeden kaloryfer
    potrafi Ci wahnąć o 5C? Poza tym, co to szkodzi dla pieca, żadna różnica
    z punktu widzenia jego konstrukcji.

    > Byc może nie mam wystarczającego bufora, w tej chwili za bufor robi
    > zbiornik CWU (120l) ktory zwieksza bezwładnośc, ale nie na tyle żebyu
    > nie było czuć zapaści pieca.

    A w czym czujesz tą zapaść pieca, bo chyba nie w temperaturze w domu?
    Podłogówka też nie powinna zareagować (u mnie podłogowe potrzebuje
    godziny a może i dłużej, aby dojść do stałej temperatury, przez ten czas
    piec dawno uzupełni).

    Ja mam starą instalację, w sensie rury spawane, przekroje w okolicach
    pieca 2". Zrobione dobrze, ale po staremu. Nie ma to żadnego znaczenia z
    punktu widzenia ekonomii, ale zapewnia mi bardzo dużą bezwładność. Piec
    do pełnego rozgrzania - czyli do pierwszego wyłączenia - potrzebuje
    około... szacuję...3h? Oczywiście po wychłodzeniu do czyszczenia, więc
    dom jeszcze ciepły.

    Ok. zrobiłem trochę pomiarów, jest tak:

    Pion zaraz nad piecem, zasilanie ma 44C, powrót ma 41.7C

    Ogrzewanie podłogowe, najgorętszy punkt ma 32C, natomiast najzimniejszy,
    ale w obrębie środka - a nie przy ścianie - ma 29.5C.

    Kaloryfer platfoniera (starego typu - płaski, pojedynczy) zasilanie 43C,
    powrót 41C

    Kaloryfer z głowicą - ciekawe zjawisko, do głowicy 41C, ale od głowicy
    10 mniej. Różnica jak od siekiery... a wydawało mi się, że i rura
    zasilająca powinna mieć mniej, bo przepływ ograniczony. Najwyraźniej
    rura słabo oddaje i nie wychładza się.

    Teraz najciekawsze. Komin od pieca idzie w ścianie zbudowanej z cegły.
    Widać doskonale gdzie jest cegła, a gdzie zaprawa - zaprawa jest
    chłodniejsza. No więc ściana w miejscu gdzie jest komin - od strony
    pomieszczenia ma dokładnie 43C. Nie wiem, jaką izolacyjność wprowadza
    jedna cegła na leżąco, ale najwyraźniej komin nie jest bardzo ciepły.
    Nie mam jak to zmierzyć, nawet gdybym wyszedł na dach - to zmierzę
    końcówkę rury kominowej z azbestu (górne 2.5m jest tak wykonane).

    Pozostaje jeszcze kwestia kalibracji, ale wszystkie wyniki dla
    kremowo-białej, matowej farby i jakoś tak podejrzanie blisko 43C
    ustawionych ma piecu. Zakładam, że wielkiego błędu nie ma, zresztą i tak
    nie znam emisyjności, więc nie poprawię.

    Na koniec. Dla mnie 20-21C to idealna temperatura. Siedzę w podkoszulku
    i nie marznę, nawet przy braku ruchu (w końcu przed kompem to tylko
    dłonie i żuchwy pracują) :)
    Dla ciebie to za mało jak przeczytałem. No cóż, co kto woli/lubi, ale
    myślę, że 2-3C więcej możesz już na zużyciu węgla poczuć.

    Miłego.
    Irek.N.