  • Data: 2012-12-29 18:02:01
    Temat: Re: Ekonimicznew palenie ekogorszkiem.
    Od: "citojawacisen" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:kbn0c6$4q4$1@node1.news.atman.pl...

    > Po drodze do obwodów podłogowki jest mieszacz z termostatem.

    To w końcu jest mieszacz z termostatem czy tylko sam mieszacz?
    Wszak napisałeś że "nijak" jest sterowana podłogówka :)

    > Przypuszczam, że powyżej pewnej temperatury pieca, nie ma znaczenia co
    > wchodzi do mieszacza. termometr na wejściach do pętli pokazuje stabilna
    > temperaturę bez względu na ustawienie pieca. Oczywiście mowie o parterze,
    > podłogówka na pietrze z rtlami jest wyłaczona.

    Czyli jednak jest termostat przy podłogówce?
    W związku z tym tak duży wzrost zapotrzebowania na energię po podniesieniu
    temperatury wody grzewczej nie mógł być spowodowany podłogówką.

    > Cięzko jest mierzyć temperaturę powietrza izolując się od promieniowania.
    > Zaryzykuje że musiałbym umieścić termomentr w termosie z przepływem przez
    > niego powietrza aby wyizolować wpływ promieniowania cieplnego mebli,
    > dywanow i kota.

    Nie o to chodzi. Rzecz polega na tym, że temperatura powietrza może ulegać
    dużym wahaniom, a temperatura wskazywana przez termometr umieszczony na
    ścianie czy na meblu będzie stabilna. Aby móc powiedziec, że parametry były
    stabilne to trzeba by było mierzyć zarówno temperaturę ścian, jak i
    temperaturę powietrza i dopiero, kiedy te nie ulegną zmianie uznać, że
    warunki nie uległy zmianie.

    > *Nie* moge zrobić lepszego. A powiem Ci więcej: nie zma znaczenia jak jest
    > zafałszowany - to jest pomiar typu black-box. Nie musisz znać szczegółów
    > procesu, aby odzyskać uzyteczny pomiar na zewnątrz. Oczywiście mógłbym
    > uzyć algorytmów Markova, ale nie przesadzajmy. Przy rozdzielczości pomiaru
    > ilości wegla, pomiar temperatury to pikuś. Nie ma co rozpaczać nad 0.5C.
    > Wyprowadzenie różniczki zupełnej rachunku błędu sobie daruje bo nie znam
    > wzpółaczynników równań opisujących cieplnie budynek ...

    Wzrost temperatury o 0,5 stopnia w domu jest raczej niezauważalny dla
    domowników, a wbrew pozorom potrafi zwiększyc zużycie energii o kilka
    procent.

    > Nie, tu się nie zgodze. Nie istnieje zadna zauważona przeze mnie pętla
    > sprzężenia zwrotnego dodatniego, która powodowała by oscylacje.

    Oscylacje nie tylko są efektem dodatniego sprzężenia zwrotnego. Są one
    nieodłączną cechą każdej regulacji dwustawnej, a z taką mamy do czynienia
    jeżeli chodzi o stwerowanie kotłem retortowym.

    > Sterownik PID z jakimś algorytmem uczącym i pomiarami strumienia *mocy* w
    > różnych częsciach układu zamierzam zeszyć. Chwilowo przebieduje na tym co
    > jest, ale niepokoi mnie upierdliwie duża ilośc węgla w porownaniu z
    > budynkami bez ocieplenia.

    To zależy od wielkości domu, jakości ocieplenia, preferowanej temperatury
    (cechy indywidualne), jakości wentylacji oraz wilgotności powietrza.
    Co do wielkości domu i jakości ocieplenia to chyba nie musimy tu dyskutować,
    bo wiadomo o co chodzi.
    Preferowana temperatura. Tak jak wcześniej wspomniałem podwyższenie
    temperatury w pomieszczeniach o 1 stopień to zwiększenie ok. 5-8% żużycia
    opału.
    Kolejna sprawa to cechy indywidualne. Jedna osoba będzie odczuwała komfort
    cieplny przy 18-19 stopniach, a inna przy 23 powie, że jest zimno. Ponadto
    samo odczucie zimna/ciepła jest różne dla tej samej osoby w zależności od
    wilgotności powietrza.

    Myślę, że nie masz co narzekać na swoje zużycie. W moim przypadku muszę
    spalić nawet do120kg węgla na dobę przy preferowanej temperaturze ok. 22
    stopnie. Dla mnie nawet Twoje 28kg to byłaby super oszczędność ;)