    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 24 Mar 2016 16:15:17 -0700 (PDT)
    <b...@g...com>
    <7...@g...com>
    <f...@g...com>
    <a...@g...com>
    <b...@g...com>
    <5...@g...com>
    Subject: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    From: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 24 marca 2016 23:55:28 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > eeee, cos nie za halo. Latem gdy napuszcze gorącego powietrza to mam gorąco od razu
    - to musi działać w drugą stronę, gdy wymienię powietrze na chłodne to będzie szybki
    efekt. A w powietrzu energii duzo nie ma, w porównaniu z murami.

    No tak ale ilosc ciepla jaka dostaje sie do domu i ktora trzeba odprowadzic w
    ciagu calego sezonu jest identyczna. Akumulacja jedynie wygladza "piki".

    Wyobraz sobie dwa wiadra - oba maja taka sama wysokosc ale jedno ma 5cm
    srednicy i miesci 5 litrow wody, a drugie ma metr srednicy i miesci 10 litrow
    wody.

    Do obu napuszczasz wody z taka sama wydajnoscia (wpuszczasz cieplo). W obu
    masz tez zamontowane pompy zanurzeniowe ktore wypompowuja wode (klima) z
    wydajnoscia 1l / h.

    Co sie dzieje? Dopoki wpuszczasz 1l/h i wypompowujesz 1l/h - poziom wody
    (temperatura) w obu jest taki sam. Ale jak zaczynasz wpuszczac 2l/h (robi
    sie cieplo) to w wezszym wiaderku poziom (temperatura) zaczyna rosnac
    dwa razy szybciej niz w duzym wiaderku, mimo, ze wpuszczasz i wypompowujesz
    z nich dokladnie taka sama ilosc wody (ciepla).

    Wiec zeby w malym wiaderku powstrzymac wzrost poziomu wody (temperatury)
    musisz uzyc pompy o dwa razy wiekszej wydajnosci (2l/h). Z tym, ze jak
    przyjdzie noc i ilosc naplywajacej wody spadnie spowrotem do 1l/h, to
    w duzym wiaderku pompka bedzie musiala chodzic jeszcze cala noc, zeby
    wyrownac poziom, a w malym przez noc pompe bedzie trzeba wylaczyc :)

    Innymi slowy - dopoki przegrody w Twoim domu szkieletowym beda takie same
    jak w domu akumulacyjnym to w ujeciu nawet powiedzmy calodobowym - bedziesz
    musial wyrzucic dokladnie tyle samo energii cieplnej co w domu akumulacyjnym.

    Roznica jest tylko taka, ze w domu akumulacyjnym przy upale i klimie np.
    (teraz strzelam) 3kW - temperatura wzrosnie w ciagu dnia o 1stC, a w nocy
    spowrotem spadnie o 1stC i sie wyrowna, a u Ciebie wzrosnie o 4stC, zeby
    w nocy tez sie wyrownac do poziomu pierwotnego. Czyli zeby zachowac ten
    sam komfort w domu szkieletowym - musisz miec klime 4 x mocniejsza ktora bedzie
    dzialac w dzien, a w nocy bedzie wylaczona. W domu akumulacyjnym wystarczy
    klima 4 x slabsza ale dzialajaca cala dobe :)

    > gwc ma działac w upał, w nocy to ja sobie moge zaciągac chłodne nocne powietrze i
    zadnego gwc nie potrzebuję.

    Nic nie rozumiesz ;) Masz dom nisko akumulacyjny. Co Ci z tego, ze w nocy
    zaciagniesz zimne powietrze z zewnatrz skoro powietrze ma marna akumulacyjnosc.
    To powietrze tak samo jak sie szybko schlodzilo - tak samo sie szybko
    spowrotem nagrzeje i bedzie upal :-)

    > Cos te wnioski nie halo. Ja bym powiedzial ze gwc przy duzej akumulacyjnosci
    > budynku sie nie sprawdzi bo daje , jak to ustalilismy, za mało mocy. A ciepła
    > w murac jest sporo.

    Wnioski sa dobre, Ty zle myslisz :-) Przeczytaj co napisalem wyzej to moze
    zrozumiesz. W domu akumulacyjnym GWC moze wyciagac przez cala dobe cieplo
    i temperatura bedzie stala.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.