    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gazoport, gaz, amerykusy
    Date: Sat, 23 Nov 2013 13:07:54 +0100
    <1...@g...com>
    <l6o0fk$rdh$1@speranza.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <l6o93q$ihf$1@speranza.aioe.org> <l6ps89$8is$1@usenet.news.interia.pl>
    <l6q0fo$8h8$1@speranza.aioe.org> <l6q2go$ldo$1@usenet.news.interia.pl>
    <l6q3b6$f2b$1@speranza.aioe.org>

    W dniu 2013-11-23 12:25, Budyń pisze:
    > Użytkownik "Maniek4" <r...@s...won> napisał w wiadomości
    >
    > nie ma bezpłatnych obiadów :-) Przyłacza nigdy nie są bezpłatne - te
    > niby bezpłatne sa ujęte w modelu biznesowym tak ze ich cena zostanie
    > spłacona z nieco wyzszych rachunków.
    > To tak jakby kupic samochód i tankowac gdzie bądz, albo go dostac za
    > darmo (lub inny %ceny) ale tankować nieco drożej w stacjach producenta.
    > Czy moze kupic go na kredyt czyli spłacać nieco drożej.
    > To są inne modele biznesowe, jak najbardziej poprawne. A ze energetyka
    > proponuje tylko jeden z nich? Zgodzilbys sie przyłączyć za darmo ale
> [...]

    Ale skad zalozenie, ze drozej? Nie ma konkurencji to tak naprawde nie
    wiemy ile mniej mogli bysmy placic.
    Zwroc uwage na ciekawy przypadek, kiedy czesc uslug pocztowych zostala
    przez panstwo uwolniona. Poczta jak wiadomo byla, a moze i jeszcze jest
    chroniona przed konkurencja. To czas na dostosowanie sie do warunkow
    rynkowych. Swego czasu zastanawialem sie czy taka ochrona wogole ma
    sens, bo jak zycie pokazuje sluzy w duzej mierze przetrwaniu prezesom,
    ale nie o tym...
    Te uslugi pocztowe byly uwolnione ale tylko powyzej pewnej wagi. Co sie
    okazalo? Byly firmy ktorym oplacalo sie kupowac metalowe blaszki,
    przyklejac je do kopert i doreczac taniej niz poczta. Tak jest z
    energetyka. Nie ma zewnetrznej presji na minimalizowanie chociazby
    kosztow dzialania to i ceny moga byc jakies sobie, bo przeciez i tak te
    koszty pokryja. Jak nie pokryja to podniesie sie ceny i bedzie git.
    Ale zeby nie bylo - branza energetyczna to wielki kapital. Istnieje
    ryzyko wolnorynkowego zmonopolizowania branzy przez albo dogadanie sie
    kilku duzych, albo przejecie calej branzy przez jednego i w konsekwencji
    narzuceniu wysokich cen, czego oznaki mielismy na rynku bankowym.

    > No wiec tu jest problem a nie w opłatach za przyłączenie. Trzeba
    > rozgonić tenże sam układ którego szukał a nie znalazł kaczor :) Tylko ze
    > to znacznie wiekszy temat niz jeden monopol - to jest przekształcenie
    > dosc rewolucyjne całego panstwa. Orbanowi to zdaje sie wychodzi - czy
    > kaczor (bo innego na dzin dzisiejszy kandydata nie ma) byłby na tyle
    > silny zeby to zrobić - nie wiem.

    Hehe
    Tu wcale nie chodzi o zmiany. Tu chodzi o to, zeby cos sie dzialo, zeby
    ciagle bylo cos do zrobienia. Jak bedzie cacy to 2/3 tej bandy okaze sie
    byc niepotrzebna. :-)

    Pozdro.. TK