    From: "nacocito" <n...@c...to>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gładź gipsowa wrażliwa na uszkodzenia
    Date: Thu, 27 May 2010 13:37:27 +0200

    Użytkownik "czupakabra" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:463b7c97-f3f1-4914-a797-175cc21fbb8c@v37g2000vb
    v.googlegroups.com...
    On 27 Maj, 08:41, "nacocito" <n...@c...to> wrote:

    > Wszystko fajnie ale z uwagi na zasadę wiązania gipsu (rekrystalizacja
    > do uwodnionego siarczanu wapnia) wilgoć /woda uszkadza strukturę
    > materiału - bezpowrotnie niszy tynk.
    > Natomiast cement-wapno - wiąże głównie przez karbonatyzację i
    > krystalizację - dzięki temu tynki są bardziej odporne na działanie
    > wody/wilgoci.

    A kto powiedział że trzeba lać wodę na nie związane tynki gipsowe bo tylko w
    takim wypadku wilgoć może uszkodzić strukturę? Poza tym to co Ty się
    martwisz o tę strukturę? Nie widziałem jeszcze aby komuś tynk gipsowy sypał
    się ze ścian. Jedyny mankament gipsu to jest jego słaba odporność
    mechaniczna na uszkodzenia. Nie nadaje się też na baseny, ogrody, nie
    ogrzewane piwnice czy garaże, czyli tam gdzie pomieszczenia z racji swoje
    przeznaczenia będą miały wysoką wilgotność.
    Jeśli budujesz basen to masz racje ale nie dotyczy to tynków wewnętrznych w
    dobrze wykonanym budynku. Ilość wilgoci w obecnie budowanych pomieszczeniach
    jest pomijalna dla właściwości gipsu. W dobrze ocieplonych domach ze sprawną
    wentylacją raczej chodzi o to aby wilgoć jak najdłużej zatrzymać i nie
    dopuścić do przesuszenia powietrza z czym zdecydowana większość ma problemy.