    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Grzyb na suficie w łazience - przesłanki.
    Date: Thu, 13 May 2010 23:44:25 +0200

    "dziadek2" hshnnt$nb7$...@n...vectranet.pl

    > Jak się wie co trzeba mierzyć to się nie pisze takich rzeczy. Imputujesz mi
    > to czego nie napisałem.

    Co ja Tobie imputuję?
    IMO chcę napisać, że nie każdy mierzy pod sufitem czy w suficie? :)

    > No to jak takie masz wiadomości z fizyki to nie mamy o czym dyskutować. Weź
    > podręcznik fizyki i poczytaj.

    Co mam poczytać? Twoim zdaniem ochłodzenie
    powietrza nie zwiększa wilgotności względnej? :)

    > Ci co myślą i uczyli się fizyki.

    Jak rozumiem -- Ty nie masz. Nie masz nigdzie? Także u mnie? :)

    > Piszesz tak jak pansrawista aby pisać. Wiele tej xl nie doradziłeś. Jej
    > może pomóc tylko ktoś kto się zna na wentylacji i klimatyzacji.

    > Jak się nie umie zrobić modelu to pozostają dowcidupne odpowiedzi.

    -=-

    A co mam doradzić? Zauważyłem, że pleśń w łazience == zła wentylacja. :)
    I zauważyłem, że IMO najlepszym rozwiązaniem jest instalowanie
    nasad kominowych -- najlepiej obrotowych napędzanych wiatrem.

    http://www.darco.com.pl/oferta/p,2,obrotowe-nasady-k
    ominowe.html

    -=-

    Dziś mi mierzono (w ramach corocznego sprawdzania) ciągi w kominach.

    -- w kuchni (tu mierzono ciąg w kratce ozdobnej, która prowadzi donikąd)
    -- w łazience (kółeczko miernika lekko zakręciło się -- trudno powiedzieć,
    czy kręciło się, czy stało w miejscu)
    -- w garderobie (tu nawet nie wchodzono)
    -- W WC (WC okazało, że w łazience to dopiero turbina!!!)

    -=-

    Pierwszy lepszy link...

    http://www.wentylacja.org.pl/02_art4.htm

    BUDYNKI MIESZKALNE

    Strumień objętości powietrza wentylacyjnego w budynku mieszkalnym
    jest określony przez sumę strumieni powietrza usuwanego z pomieszczeń
    pomocniczych. Strumienie te powinny wynosić co najmniej:

    w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę
    gazową lub węglową - 70 m3/h

    w kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę elektryczną
    - 30 m3/h w mieszkaniu do 3 osób,
    - 50 m3/h w mieszkaniu dla więcej niż 3 osób

    w kuchni bez okna zewnętrznego wyposażonej w kuchnię elektryczną - 50 m3/h

    w łazience (z WC lub bez) - 50 m3/h

    w wydzielonym WC - 30 m3/h

    w pomocniczym pomieszczeniu bezokiennym - 15 m3/h

    w kuchni bez okna zewnętrznego, wyposażonej w kuchnię
    gazową, obowiązkowo z mechaniczną wentylacją wywiewną - 70 m3/h

    dla pokoju mieszkalnego oddzielonego od pomieszczeń kuchni,
    łazienki i WC więcej niż dwojgiem drzwi lub pokoju znajdującego
    się na wyższym poziomie w wielopoziomowym domu jednorodzinnym
    lub w wielopoziomowym mieszkaniu domu wielorodzinnego - 30 m3/h

    Zaleca się ponadto projektowanie urządzeń wentylacyjnych umożliwiających
    okresowe zwiększanie strumienia objętości powietrza do co najmniej 120 m3/h.

    Jak ozdobna kratka (naprawdę -- nie prowadzi ona do żadnego komina!!!) może ciągnąć
    70 m^3/h?
    Sam wygląd kratki wentylacyjnej czyni cuda? :) Jak można sprawdzić wentylację w
    garderobie bez
    wchodzenia do niej? :) I jak można powiedzieć, że niemal stojące powietrze (4 okna
    uchylone do
    oporu) to 50 m^3/h w łazience? Wewnątrz mieszkania było około 24 stopni Celsjusza, w
    łazience
    nieco więcej, na zewnątrz padał leki deszczyk i temperatura drastycznie spadała z
    ponad 20
    stopni Celsjusza (tyle było około południa; pomiaru dokonano tuż po godzinie 16) do
    18 stopni
    Celsjusza w chwili mierzenia...

    -=-

    Coś dodać do tej farsy sprawdzalniczej?

    Ciecie nie tylko ,,sprawdzają''. :) Na przykład ,,grodzą'' osiedle.
    Prawie 55% mieszkańców nie chce ogrodzenia (wg oficjalnych danych
    zamieszczonych przez cieci -- ja nie głosowałem) a tylko niecałe
    21% głosowało za ogrodzeniem. Co ciecie uczyniły? Ogrodziły osiedle
    częściowo. :) Odgrodziły osiedle od placu zabaw -- niedawno zbudowanego. :)
    Efekt? Dzieci bawią się pod oknami mieszkań. A na osiedle można spokojnie
    nie tylko wejść, ale i wjechać ciężarówką od niegrodzonych stron...
    Ogrodzenie ,,chroni'' od strony sklepu i uliczki osiedlowej oraz od
    strony placu zabaw, :) ale nie chroni od strony innej uliczki i ulicy miejskiej...

    -=-

    Czy podpisałem się w stosownym miejscu, kwitując ,,sprawdzenie''?
    Napisałem tam ,,pleśń w łazience''. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'