  • Data: 2023-08-16 23:25:06
    Temat: Re: Indukcyjny piec CO
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 16/08/2023 22:30, Uzytkownik wrote:
    > Nie bronię Zenka, ale dostrzegam, że próbujesz tutaj występować jako
    > autorytet, a Twoja wiedza nie jest w tym temacie zbyt duża. Ot,
    > ograniczona do jednej jedynej pompy ciepła, którą posiadasz.

    Tak. To w zupełności wystarczajhące, aby niektóre brednie skasować na
    miejscu. Zabawne, nie? To jeden z tych śmiesznych problemów, że długość
    antenki w berecie nijak nie jest w stanie skasować 1 głupiego przykładu.

    > Oto Twoje błędne twierdzenia:
    > 1. Bufor jest niepotrzebny. Wręcz przeciwnie, bufor jest bardzo
    > potrzebny, ponieważ poprawia przepływ obiegu wody poprzez PC, a do tego
    > zapewnia ciepło do odszraniania wymiennika.

    a) "Poprawia przepływ wody przez PC" brzmi zupełnie jak hasło "poprawia
    zdolności regeneracyje wątroby" na tabletkach z cukru.

    Pompy mają mieć określony przepływ. Tyle. Jeśli mają wyższy przepływ,
    tym lepiej dla nich. Jeśli masz bufor z wymiennikiem, to dokładasz do
    równania dodatkowy problem z szybkoscią wymiany ciepła w tym wymienniku.

    b) Do odszraniania wymiennia wystarczy tyle wody, co w c.o.

    Co najmniej kilka pomp ciepła ma możliwosc pracy bez bufora, jesli tylko
    ilość litrów wody w c.o. mieści się w zakresie przewidzianym przez
    producenta. No i obieg c.o. nie może byc w stanie zablokowanym (w
    sensie, staje jak zakręcisz wszystkei zawory, widziałem taki), co w
    niektórych układach jest możliwe.

    Przykładowo, pompe LG o mocy ~8kW, którą o mały włos kupiłem, firma
    zamierzała zamontować bez bufora. Zgodnie z danymi katalogowymi miałem
    2x więcej wody w c.o. niż potrzebne, nie licząc betonu, a przepływy,
    dzięki równoległym podpięciem obwodów, nie zleżały praktycznie wcale od
    otwarcia termostatów na kaloryferach.

    Przyjechali, pooglądali i stwierdzili że na ch.. bufor, producent
    zezwalał na montaż bez. To ~4kzł mniej. Całkiem niezły koncept.

    Ale cykor byłem. Stwierdziłem "ale jak to tak - bez bufora?". No i mam
    bufor i 4kzł mniej w kieszeni.

    > W przypadku domu o
    > powierzchni powyżej 120m2 i ogrzewaniu podłogowym, niezbędne jest
    > sprzęgło hydrauliczne lub bufor pełniący także rolę sprzęgła.

    Niezbędne bo?

    Zafascynowała mnie ta wartość graniczna >120m2. A jak jest dokładnie
    120m2 to można?

    > 2. Zabezpieczenie przed zamarzaniem poprzez izolowanie rur - większej
    > bzdury jeszcze nie czytałem. Widzisz, zamarznięcie nie jest problemem
    > dla rur, bo te zazwyczaj są plastikowe i bez najmniejszego problemu to
    > wytrzymają. Problemem jest zamarznięty wymiennik oraz pompa obiegowa w PC.

    No wieć nie pojmujesz po co to ocieplenie: jego zadaniem jest redukcja
    ochłodzenia wody w rurach, gdzie ona głównie stoi i może spowodować zator.

    Co prawda pompa raz na jakiś czas sobie wodę przemieści, ale dzięki temu
    ociepleniu, ma szanse na przemieszczenie wody, a nie lodu, jak już wróci
    zasilanie.

    Z praktyki montera: człek od klimatyzacji, montujący również pompy, miał
    okazję zaobserować właśnie taki problem - zamarzająca rura, w wyniku
    zaniku prądu, spowodowała zator co w konsekwencji spowodowało niemożność
    ochrony samej pompy przez zamarzaniem po powrocie zasilania. W ten
    sposób wyjasnił mi po co tak grube ocieplenie i zawory przeciwzamarzaniu
    (wykraplające wodę).

    Innymi słowy ocieplenie rur jest wskazane, aby nie było przyczyną
    zatoru, sprawnośc pomijam.

    Pompa sama się ochroni, jeśli tylko ma wodę w c.o. i prąd. Zazwyczaj ma
    oba. Jak nie ma, to masz przypadek katastrofy, coś jak brak ochrony
    pompy przed uderzeniem meteorytu.

    > 3. Zawór przeciwzamrożeniowy montuje się na rurze zasilania przy PC. On
    > nie chroni rur, ale właśnie wewnętrzny wymiennik płytowy oraz pompę
    > obiegową, zamontowaną w PC. Zawór ten nie może być zaizolowany
    > termicznie. Ponadto bardzo ważne znaczenie ma miejsce zamontowania tego
    > zaworu. Jeżeli taki z Cibie fachowiec to napisz gdzie powinien znajdować
    > się ten zawór?

    Tam gdzie go zamontuje firma, dająca Ci gwarancję na tą instalację.

    To ważne, bo istnieje wiele koncepcji. Na przykład taka, że muszą być
    dwa. Inna koncepcja, że jeden po środku. Jeszcze inna, że najbliżej PC.
    I pewnie pozostałe kombinacje też. Słyszałem ich już kilka. Fascynujący
    jest świat wiedzy monterów i ich kwantowa funkcja falowa wiedzy.

    W związku z tym odpowiedź poprawna brzmi: tam gdzie Ci zamontują. Jak
    zamontują źle, to ich problem.

    Ja bym zamontował niedaleko pompy. Ale ja nie widzę potrzeby ich
    montowania. Miele wodą w obiegu PC nawet, jesli nie ma zasilania, z UPSa.

    > 4. Jak PC ma zasilanie i jest ona sprawna to zabezpiecza samą siebie
    > przed zamarznięciem. Problemem jest natomiast zanik napięcia oraz awaria
    > PC po stronie elektrycznej. Często wewnątrz PC zamontowane są wyłączniki
    > nadmiarowoprądowe i różnicowoprądowe, któe czasami mogą zadziałać.
    > Dlatego zabezpieczenia przeciwzamrożeniowe muszą zadziałać właśnie w
    > takich momentach, kiedy pompa nie ma zasilania. Po co więc dajesz jako
    > argument, że pompa potrafi się sama chronić przed zamarazniem?

    Bo to jest zadanie pompy. Jeśli Twoja instalacja nie dostarcza pompie
    ciągłej energii elektrycznej z uwagi na błąd, warunki czy kryzys, to PC
    nie jest dla Ciebie. Kup sobie kozę na drewno.

    To nie jest śmieszne. Znajomy mieszka na jakimś zadupiu w górach. Firma
    przyjechała i odmówiła montażu PC z uwagi na wielodniowe przerwy w
    dostawie prądu zimą. Sprawdzili sobie, najwidoczniej wiedąc na jaką minę
    mogą wdepnąć.

    Przykładowo: u mnie jest tak, że w wyniku awarii zasilania pompy ciepła,
    odpalam pompę obiegową obwodu PC (ona jest zewnętrzna względem PC i mogę
    zhackować jej sterowanie) co kilka minut *sam*, z UPSa, pomijając
    sterowanie tego procesu przez samą pompę (obecnie martwą z braku zasilania).

    Kiedyś nawet pytałem, czy są pompy c.o. na 12V, co by mi ułatwiło życie
    (dołożyłbym taką w szereg), ale dostałem jak zwykle opierdol, bo na co
    to komu.

    Jak więc widzisz, ludzie żyją na krawędzi i mają swoje PC podpięte pod
    sieć, a zanikiem prądu przejmują się wyłacznie nerdy, jak ja. Być może
    dlatego, że zdaje sobie sprawę z konsekwencji zaniku pradu a oni są
    szczęśliwsi.

    Ale ... prawda taka że prąd znika wyłacznie z powodu awari
    katastrofalnych, z okolic wjazdu osobówki w rozdzielnie. Jakoś tak bez
    widocznego powodu nie wyłączyli już od dawna na dłużej niż kilkanascie
    minut, w mojej okolicy. W zasadzie mało kogo znam, któ miałby problem z
    zasilaniem w takiej skali, aby pompa zamarzła.

    > 5. Brak glikolu = zysk na sprawności. Jesteś w stanie wskazać ile
    > procent zyskałeś?

    Tutaj ludzie liczą COP z dokładnością do 2 miejsc po przecinku przed
    decyzją o zakupie, a tym nie pytasz ile zyskałem?

    No więc zyskałem przepływ: z 0.8m3/h do 1.1m3/h.

    Spowodowało to zmniejszenie temperatury wymiennika i równiejszą pracę z
    niskim poborem mocy (PID dziala lepiej).

    Po stwierdzeniu, że ten przepływ jest ch..y i tak, w przyszłym roku
    wymienie cała instalację na znacznie większą średnicę.

    > O ile procent roztwór glikolu gorzej przekazuje ciepło
    > od czystej wody?

    No i widzisz, nie wpadłeś na to dlaczego glikol może być problemem, więc
    teraz wkładasz mi do gardła słowa, które nie padły.

    > 6. Pękanie rur w wylewkach. Widzisz problem polega na tym, że PC
    > znajduje się na zewnątrz budynku i jest w stanie zamarznąć w przeciągu
    > kilku godzin od awarii zasilania. Aby zamrozić podłogówkę potrzeba ze
    > kilku tygodni dużych mrozów i brak jakiegokolwiek ogrzewania budynku.

    Czy chcesz przez to powiedzieć, o zgrozo, że energia zgromadzona w
    budynku jest tak ogromna, że może rozmrażać/chronić PC bez użycia
    bufora! Matko Boska! Toż to herezja.