    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Inteligentny dom - ktoś robił jakie doświadczenia?
    Date: Mon, 1 Mar 2010 19:27:50 +0100

    wiadomości news:hmgmdn$1oi$1@news.onet.pl...

    > A już rozbroiła mnie ta informacja, że jak w domu otworzę okno to się
    > grzejnik zakręci.

    Co w tym dziwnego ?
    Po prostu funkcja zapobiegająca niepotrzebnym stratom energii oraz
    niepotrzebnemu nadmiernemu nagrzewania.
    Podczas wietrzenia normalny termostat dostaje informację, że temperatura w
    pomieszczeniu bardzo mocno spadła. Termostat ten owtiera zawór na full
    powodując, że grzejnik grzeje cała swoją mocą, a kocioł gazowy stara bsię
    nadrobić straty energii. Kiedy okno zostanie zamknięte to grzejnik grzeje
    nadal pełną mocą, a nadmiar energii w grzejniku przegrzewa tym razem
    mieszkanie i zaczyna się huśtawka to raz do góry o kilka stopni za dużo to
    raz w dół o kilka stopni, aż ukłdad regulacji dojdzie do stanów równowagi, w
    któej wahania temperatury są minimalne. Własnie po to powinniśmy zawsze
    przed takim wietrzeniem zakręcić termostaty, żeby nie doprowwadzać do
    nadmiernych strat energii oraz takich dużych skoków i zaburzeń temperatury.
    Ale tu włąsnie z pomocą idzie nam zaimplementowana funkcja inteligentnego
    domu, która w chwili otwarcia okna tymczasowo zamyka nam elektroniczne
    zawory na grzejnikach. Jedyną funkcją, która w tym przypadku musi być
    realizowana to funkcja antyzamrożeniowa.

    > Naprawdę ten system to moze zdać egzamin jak ktoś jest przykuty do łóżka i
    > moze posterować pilotem wszystko, ale dla zdrowego człowieka to tylko
    > bajer. Ja rozumiem fafascynację technologią, wiem ży najlepszymi
    > wynalazcami są ludzie leniwi, ale nie dajmy się zwariować. A
    > zastanawialiście się co się stanie w przypadku jakiejś małej awarii?

    Bo większość ludzi pod pojęciem inteligentny dom rozumie możliwość
    sterowania wszystkim w domu, nawet spłuczką w ubikacji przy pomocy laptopa.
    Jest to bardzo błędne postrzegania.
    Automatyka Inteligentnego Domu wtedy jest dobra i skuteczna, kiedy jest
    niezauważalna dla domowników i osób przypadkowo przebywających w tym domu, a
    kiedy robi to co powinna.

    I tu niektóre przykłady systemów, które ja realizuję:

    Po wyjściu z domu i zazbrojeniu systemu alarmowego:
    1. Wszystkie czujki ruchu, zaczynają realizowac funkcję alarmu. Jeżeli alarm
    jest wyłączony to realizują funkcję automatyki.
    2. Odcinane są główne zawory wody i gazu (o ile to nie jest kocioł CO).
    Zabezpiecza się w ten sposób dom przed skutkami pękniecia rur czy tak
    powszechnie montowanych gumowych wężyków przy bateriach i węży do pralek.
    3. Wyłączana jest pompa cyrkulacyjna wody CWU.
    4. Wyłączane są wszystkie gniazda napięciowe, poza wyjątkiem tych, które
    muszą być podtrzymywane non-stop np. lodówka, automatyka kotła.
    5. Włącza się tryb obniżania temperatury ogrzewania w celu zaoszczędzenia
    energii.
    6. Jeżeli tryb "Symulacji Obecności Domowników" w skrócie SOD nie był
    uaktywniony to opuszczane są zewnętrzne rolety.
    7. Jeżeli SOD był uaktywniony to rolety zamykają się samoczynnie o zmroku i
    otwierają o świcie. Rolety te w ciągu dnia samoczynnie się opuszczają i
    podnoszą, ale pojedynczo symulując, że zamyka je i otwiera jakaś osoba w
    domu. W razie wykrycia ruchu osób wokół budynku, natychmiast opuszczane są
    wszystkie rolety. Po zapadnięciu zmroku zapala się światło wewnątrz domu w
    różnych pomieszczeniach symulując przebywanie wewnątrz osób.
    8. Wszystkie rozmowy na telefon domowy oraz domofon przekierowywane są na
    telefon komórkowy. Jeżeli alarm jest wyłączony działają normalnie.
    9. Pracujące na zewnątrz i wewnątrz domu kamery zaczynają reagować na każdy
    ruch wokół domu i rejestrują każdą zmianę obrazu wywołaną ruchem lub zmianą
    tła, wysyłając materiał na wskazany serwer internetowy znajdujący się daleko
    poza domem, skąd w każdej chwili można go pobrać i zobaczyć co się działo. W
    razie wejścia do domu i dokonania kradzieży rejestratora obrazu, materiał
    obrazujący intruzów przechowywany jest nadal na serwerze internetowym.
    10. W razie wykrycia ruchu osób wokół domu, mogą być odtwarzane dźwięki
    wewnątrz domu symulujące obecność domowników np. telewizor, radio,
    odtwarzacz muzyki lub generowane odgłosy pracy (stukanie, wiercenie) lub
    szczekanie psów.
    11. Załączane jest i wyłączane podświetlenie domu oraz otoczenia, numeru
    policyjnego itp.

    Kiedy wracamy do domu i rozbrajamy alarm, wszystkie ww funkcje wracają do
    normy, a czujniki ruchu przejmują rolę sterowania automatyką i tak:
    1. Realizacja funkcji załączania i wyłączania oświetlenia na korytarzach,
    schodach, w pomieszczeniach, do których się wchodzi na chwilę.
    2. Realizacja sterowania oświetlenia
    a) Oświetlenie dzielimy na dzienne, wieczorowe i nocne.
    b) Oświetlenie dzienne to oświetlenie załączane czujkami ruchu i wyłaczone
    po upływie kilku minut od ostatniego pobudzenia czujki ruchu - tu są głównie
    ciemne korytarze, ciemne schody, piwnica. W przypadku załączenia
    wyłącznikiem, oświetlenie to wygaszane jest po upływie dłuższego czasu 15-20
    min. od ostatniego pobudzenia czujki ruchu lub ponownego naciśnięcia
    wyłącznika.
    Oświetlenie wieczorowe. Jest to oswietlenie główne, które włączane i
    wyłączane jest ręcznie lub automatycznie. Zapamiętywana jest ostatnia
    aranżacja tego oświetlenia w danym pomieszczeniu. W przypadku, kiedy osoba z
    danego pomieszczenia wyjdzie pozostawiając załączone oświetlenie to
    oświetlenie to wygaszane jest automatycznie po ok. 10-20min od ostatniego
    pobudzenia czujki ruchu w tym pomieszczeniu.
    Jeżeli powrócimy do tego pomieszczenia to oświetlenie to automatycznie się
    załączy i znów wyłączy po upływie ww czasu od ostatniego pobudzenia czujkli
    lub też jeżeli zostanie wyłączone ręcznie.
    c) Oświetlenie nocne to oświetlenie bardzo małej mocy np. LED niepowodujące
    oślepiania, które załączane jest automatycznie po wykryciu ruchu po
    zapdnięciu zmroku, aż do świtu lub kilku innych systuacjach opisanych niżej.

    W każdym pomieszczeniu znajdują się wyłączniki. Do każdego oświetlenia
    oddzielny, wszystkie monostabilne (dzwonkowe). Czyli mamy żyrandol, a w nim
    np. 2 obwody + kinkiet = 2 wyłączniki + wyłącznik master. Razem 3
    wyłączniki. Albo dajemy całą trójkę przycisków dzwonkowych, albo na
    oświetlenie (żyrandol i kinkiet) wyłącznik podwójny żaluzjowy, odbijający +
    oddzielny przycisk MASTER.
    Przyciskami do poszczególnych oświetleń wybieramy aranżację tego
    oświetlenia. Mając żyrandol kolejne naciśnięcia przycisku żyrandola włączają
    obwód z jedną zarówką, drugi obwód z dwiema żarówkami lub obydwa obwody
    załączone razem 3 żarówki, albo żyrandol wyłączony. Oczywiście żarówek w
    poszczególnych obwodach może być więcej, ale chodzi o zasadę. Z kinkietem:
    kinkiet wyłączony, pół mocy, cała moc.
    Przyciskiem MASTER natomiast możemy włączać i wyłączać całą aranzację
    oświetlenia w danym pomieszczeniu. Wciskamy krótko raz, świecą oświetlenia
    tak jak ostatnio je pozostawiliśmy, wciskamy drugi raz i wszystko gaśnie,
    ale w chwili wyłączenia oświetlenia głównego (żyrandol i kinkiet) zaczyna
    działać oświetlenie nocne, które od chwili zapadnięcia zmroku do świtu
    zapalane i gaszone jest czujkami ruchu.
    Kiedy zapomnimy wyłaczyć główne oświetlenie to gaśnie ono samoczynnie po ok.
    15-20 min od oststniego pobudzenia czujki ruchu w tym pomieszczenniu i
    zapala się ono po ponownym pobudzeniu czujki ruchu lub wciśnięciu przycisku
    MASTER. Przyciski mają jednak dodatkowe funkcje i tak: Klawisz MASTER po
    dłuższym przytrzymaniu powoduje wygaszenie oświetlenia w całym domu i
    przejście oświetlenia w tryb pracy nocnej czyli załączanie oświetlenia LED
    czujkami ruchu od zmroku do świtu.
    Przytrzymanie natomiast któregoś z klawiszy żyrandola czy kinkietu powoduje
    włączenie oświetlenia nocnego LED na stałe, czyli nie będzie gasło przez
    całą noc, aż do wyłączenia go o świcie czujnikiem zmierzchowym lub włączenia
    oświetlenia głównego lub też wyłączenia oświetlenia klawiszem MASTER z
    innego miejsca. W tym celu musimy przytrzymać klawisz MASTER, aż zgaśnie
    oświetlenie i trzymając go nacisnąć jeden z klawiszy oświetlenia głównego.
    To jest funkcja przeznaczona dla dzieciaków, które boją się same spać w
    ciemności.
    Oświetlenie nocne pełni także rolę oświetlenia awaryjnego, które działa po
    zaniku prądu (podtrzymanie z UPS) i włącza się automatycznie jeżeli główne
    oświertlenie się świeciło.

    3. Realizacja sterowania pompą cyrkulacyjną CWU
    Czujki ruchu lub kontaktrony umieszczone w kuchni, łazienkach, ubikacjach
    sterują pompą cyrkulacyjną CWU. Pompa ta jest wyłączana ok. 15-30 min. po
    ostatnim pobudzeniu czujki ruchu w ww pomieszczeniach.

    To jest dla przykładu ta wygoda użytkowania.