    Date: Wed, 15 Dec 2021 12:59:28 +0100
    Subject: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <61b911a9$0$533$65785112@news.neostrada.pl>
    <61b9d19d$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.12.2021 o 12:29, A S pisze:

    > Nie rozumiem. Jesli mam 14V (czyli dużo) i załaczam kolejną pompę, U
    > spada do powiedzmy 12V. To niewielkie PV, nie akumulator o dużej
    > wydajności. OK?

    Dlaczego chcesz załączać pompę ręcznie? Chcesz tam stać i mierzyć
    napięcia? Pilnować układu i biegać?

    > No i czekamy na tych 12 woltach co się dzieje na niebie. Dochodzi do 14?
    > To kolejna pompa. Spada do 10? To odłączyć.

    Ponawiam pytanie. Dlaczego chcesz ingerować fizycznie, kiedy włączyć czy
    wyłączyć pompy?

    > Pewnie masz racje, ale nie rozważałem awarii 3 pomp. To oczywiste że
    > jedyna pozostała przy życiu padnie na rozpędzonym panelu. Coś wymyśle,
    > np jesli układ dojedzie do ostatniej pompy a napięcie będzie nadal za
    > duże, wyłączę wszystko.

    Wystarczy zastosować przetwornicę, do której linka dostałeś i nie robić
    zupełnie NIC. Ta przetwornica będzie czuwała nad całym obwodem, zamiast
    Ciebie. Ty masz iść i pielić grządki w tym czasie :)

    > No ale jak będę śledzić Vmpp za przetwornicą? Jak zadowolić panel?

    No przecież Ci piszę. Przetwornica w tym układzie jest zabezpieczeniem
    napięciowo/prądowym i nie dopuści, żeby z panelu poszło więcej w pompę
    niż może ta pompa wytrzymać.

    > Rozwiń temat przetwornicy, bo nie widzę, jak za przetwornicą miałbym
    > oceniać bieżącą wartość napięcia w stosunku do Vmpp i odpowiednio
    > reagować liczbą silników. Przetwornica dla ochrony silników?

    Tak. Ona ma czuwać, żeby napięcie nie było za wysokie.

    > Zaprzeczenie mojej idei - specjalnie je wystawiam na zmienne napięcie i
    > staram się reagować ich liczbą. Zmienne obciążenie panela.

    Ależ napięcie będzie się zmieniać. Przetwornica nie dopuszcza tylko
    wzrostu ponad miarę, natomiast reaguje na mniejsze zasilanie z panelu i
    nadal ZA przetwornicą napięcie będzie pływać. Przetwornica startuje od
    ok 9V i tyle tam będzie za nią najmniej. Więcej nie bedzie niż 14V bo
    układ stabilizacji napięcia w tej przetwornicy na to nie pozwoli.

    Obecnie masz taki układ w PWM ale jeśli zlikwidujesz PWM i nie postawisz
    w zamian tego przetwornicy, to spalisz pompę, kiedy jak wykazałem może
    się zdarzyć iż pozostałe pompy nie będą działać.

    > No właśnie - z panelu. Panel ma taką właściwość, że jak go dociążysz, to
    > napięcie natychmiast spadnie i odwrotnie. To nie akumulator 1000Ah,
    > któremu wszystko jedno, czy 1, 2, 10 silników (w pewnym zakresie)

    A jak go dociążysz ten panel tylko jedną pompą, bo Ci się jakiś kabelek
    urwał czy spalił bezpiecznik przy pozostałych?

    Przy jednej, ostatniej, działającej pompie 50W z panelu 300W przy
    napięciu 20V popłynie tak duży prąd, że spali Ci tą jedną pompę.

    Jeszcze raz, proponuję Ci zabezpieczenie napięciowo prądowe w postaci
    tej przetwornicy, gdyż ona to zrealizuje automatycznie.

    To, że jeszcze Ci się te pompy nie spaliły, zawdzięczasz obecnemu PWM bo
    on nie dopuszcza do wzrostu napięcia ponad 14V.

    Czy Ty rozumiesz zwrot, co oznacza: PRACA AUTOMATYCZNA?

    Cały czas widzę że tego nie rozumiesz i chcesz jakieś pomiary robić,
    włączać za pomocą Arduino, kombinować, czuwać, śledzić. Po co?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>