    From: "Majka" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jaki węgiel kupić
    Date: Sat, 2 Jun 2012 13:44:18 +0000 (UTC)

    Szumek <k...@i...pl> napisał(a):

    > mam piec zębiec dolnospalany KWKD 22kw i dylemat jaki węgiel kupić
    > polski wysokokaloryczny droższy czy syberyski tańszy
    > drobny 510/t czy grubszy 610/t
    > jakim wychodzi najtaniej palić?

    Drugi raz kupiłam "ruski" wegiel. Ma 26kcal - tak zapewnia sprzedawca (inna
    sprawa ile w tym prawdy i jak to sprawdzić).
    Kosztował 610pln za tonę.

    "Polski" węgiel kupowany dotąd miał rzekomo 29kcal (ile wtym prawdy i jak to
    sprawdzić?), i kosztował 870pln za tonę.

    Nie porównam ilości wytworzonej CWU ani nagrzania domu - bo jak mam to
    zrobić?
    Natomiast wydaje mi się (podkreślam "wydaje_mi_się" bo jestem laikiem i nie
    mam mierników), że grzeją tak samo, dając ten sam efekt.

    Porównać następujące cechy:

    - po "ruskim" jest wyłącznie popiół, który łatwo usunąć, jasnoszary, suchy i
    się nie przykleja, nie przsylega.
    Łatwo przesunąć/przerzucić, bo jest drobniejszy i bardzo jednolity.

    - po "polskim" jest dużo śmieci w postaci kamieni, szmelcu (margiel?),
    małych niespalajacych się kamyków, popiół jest mazisty, ciemny i klejący się
    do wszystkiego.
    Trudny do przerzucania, bo niejednorodny, zdarzają się wielkie i ciężkie
    bryły, które dodatkowo trzeba rozbić przed wrzuceniem do pieca.

    Porównując cenę i łatwość usuwania popiołu oraz brak śmieci - wybrałam
    ponownie "ruski" wegiel.

    PS piec górnego palenia, dom 4 letni, dwie kondygnacje 140mkw, garaż
    ogrzewany tylko obecnością pieca w kotłowni. Zasobnik 300l, 4 osoby.

    Majka