  • Data: 2014-07-01 12:28:45
    Temat: Re: Jezioro
    Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 1.07.14 10:15, Andrzej Lawa pisze:

    > ROTFL
    >
    > Weź się nie kompromituj. Dekalog występuje WYŁĄCZNIE w Starym Testamencie - w
    > Księdze Wyjścia oraz w Księdze Powtórzonego Prawa.
    >
    > W NT są tylko cytowane fragmenty - żadnych zmian.

    A jednak. Dekalog w wydaniu Kościoła katolickiego tylko z grubsza przypomina
    ten starotestamentowy. Zmieniła się nie tylko numeracja poszczególnych
    przykazań i dokonano nieraz gruntownej redakcji tekstu pierwotnego, ale przede
    wszystkim usunięto całe II przykazanie. Żeby przez to Dekalog nie stał się
    Nonalogiem, przykazanie X podzielono na dwie części. Oto dowód rzeczowy
    (wersja katolicka oznaczona KK): ;-)

    Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie!
    KK: Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.

    II
    Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie
    wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią!
    Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja Pan, twój
    Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na synach do trzeciego
    i czwartego pokolenia względem tych, którzy Mnie nienawidzą. Okazuję zaś łaskę aż
    do tysiącznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań.
    KK: Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno.

    III
    Nie będziesz wzywał imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdyż Pan nie
    pozostawi bezkarnie tego, który wzywa Jego imienia do czczych rzeczy.
    KK: Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.

    IV
    Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić.
    Sześć dni będziesz pracować i wykonywać wszystkie twe zajęcia.
    Dzień zaś siódmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego. Nie możesz przeto w dniu
    tym wykonywać żadnej pracy ani ty sam, ani syn twój, ani twoja córka, ani twój
    niewolnik, ani twoja niewolnica, ani twoje bydło, ani cudzoziemiec, który mieszka
    pośród twych bram.
    W sześciu dniach bowiem uczynił Pan niebo, ziemię, morze oraz wszystko, co jest
    w nich, w siódmym zaś dniu odpoczął. Dlatego pobłogosławił Pan dzień szabatu
    i uznał go za święty.
    KK: Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył i dobrze ci się powodziło na
    ziemi.

    Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą Pan, Bóg twój,
    da tobie.
    KK: Nie zabijaj.

    VI
    Nie będziesz zabijał.
    KK: Nie cudzołóż.

    VII
    Nie będziesz cudzołożył.
    KK: Nie kradnij.

    VIII
    Nie będziesz kradł.
    KK: Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu twemu.

    IX
    Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako świadek.
    KK: Nie pożądaj żony bliźniego twego.

    Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony bliźniego
    twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła,
    ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego.
    KK: Ani żadnej rzeczy, która jego jest.

    --
    collie