    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jezioro
    Date: Thu, 3 Jul 2014 10:43:21 +0200
    <53b50376$0$2141$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Zanim zaczniesz pisać kolejne bzdury, poczytaj na temat generała.

    [ciach]

    Bardzo rozsądna wypowiedź. Generalnie się zgadzam. Nie można zaprzeczyć że
    Jaruzelski ma duży udział w okrągłym stole i w pokojowym oddaniu władzy
    przez komunistów co patrzą cna Ukrainę zaoszczędziło nam kilkadziesiąt (a
    może kilkaset) ofiar i sporo zniszczeń.

    Co do tego czy wojska radzieckie by wkroczyły i jeśliby wkroczyły to czy to
    by się skończyło drugą Czechosłowacją historycy nie są zgodni. Owszem
    przygotowania były, ale sporo odtajnionych dokumentów świadczy o tym że
    zachód tym razem nie pozostałby bierny wobec takiej interwencji. No ale to
    tylko gdybanie tego generał nie mógł wiedzieć mógł tylko zgadywać.

    Natomiast jest inna sprawa - zgoda na użycie siły wobec strajkujących i to
    jest jednoznacznie złe. Można było wprowadzić stan wojenny na ostrych
    zasadach można było na łagodnych.

    Można było rozwiązać konflikt siłowo a można na drodze rozmów. Solidarność
    wiedziała o przygotowaniach armii ZSRR. Był czas na rozmowy jednak władza
    podjęła decyzję o rozwiązaniu siłowym. Nawet gdyby rozmowy się nie powiodły
    to była zima. Wystarczyło odciąć energię i czekać aż sami z głodu i zimna
    zrezygnują, jednak komuś zależało na rozwiązaniu siłowym. Historycy nie są
    zgodni jak duży był udział Jaruzelskiego w podejmowaniu decyzji o takim
    rozwiązaniu są jednak zgodni że nie została podjęta bez jego wiedzy i zgody.
    I o tym też trzeba pamiętać.

    Generał to na pewno człowiek tragiczny w klasycznym znaczeniu tego i słowa.
    Żył w czasach i miejscu gdzie często nie było wyboru między dobrem a złem, a
    między złem i mniejszym złem. Należy pamiętać o jego odwadze i mądrości przy
    oddawaniu władzy, ale nie można też pomijać jego udziału w śmierci kilku
    strajkujących.

    Pozdrawiam
    Ergie