    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jezioro
    Date: Tue, 15 Jul 2014 10:43:58 +0200
    <lp3soi$o8p$1@usenet.news.interia.pl> <lp41tc$nuv$1@node1.news.atman.pl>
    <lp5q34$tug$1@usenet.news.interia.pl> <lp6mhh$mde$1@node1.news.atman.pl>
    <lp8q58$evb$1@usenet.news.interia.pl>
    <53b92d06$0$2368$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpciqv$mr9$1@usenet.news.interia.pl>
    <53ba38e3$0$2149$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpdj73$sj2$1@usenet.news.interia.pl>
    <53bb1a77$0$2165$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpfaph$j2k$1@usenet.news.interia.pl>
    <53bcfbb4$0$2234$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <53bdbfc9$0$2158$65785112@news.neostrada.pl>
    <lpkf9k$ulj$2@node1.news.atman.pl> <lplfsr$kmm$1@node2.news.atman.pl>
    <53c06ee9$0$2241$65785112@news.neostrada.pl>
    <lq07s7$uqq$1@node1.news.atman.pl>
    <53c45700$0$2378$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Co to znaczy nawoływać do bycia dobrym człowiekiem?

    Np. to znaczy stanąć na środku rynku i wołać "nie kradnijcie, nie bijcie
    żon, kochajcie swoich bliźnich".

    > Uważasz, że można nazwać "dobrym człowiekiem", a jego nawoływania do bycia
    > dobrym człowiekiem, kiedy ten ktoś nawołuje "ten, kto niewierzy w naszego
    > boga lub nie stosuje się do naszych doktryn jest zły, należy go gnębić i
    > piętnować"?

    ZTCW doktryna katolicka nie potępia innowierców, a już na pewno nie nawołuje
    do gnębienia i tępienia. Niektóre odłamy islamu owszem, nawołuja do walki z
    "niewiernymi", ale KK skończył z tym kilkaset lat temu.

    > Dobro to kwestia względna.

    Jest coś takiego jak prawo naturalne. Np. "nie zabijaj sąsiada" - taki nakaz
    w mniej więcej jednakowej formie obowiązywał w niemal wszystkich kulturaxch
    i religiach. Po prostu ludzie którzy uznawali inne zasady wyginęli :-)

    > Moralność to rzecz względna, która zależy od środowiska, do którego
    > odnosimy dane zachowania.

    Oczywiście, ale "tu i teraz" można dość precyzyjnie określić co jest moralne
    a co nie. Np u nas latanie nago po ulicy jest niemoralne (i karalne)
    natomiast w niektórych rejonach Afryki dozwolone.

    > Posłużę się przykładem:
    > Katolik nie może posiąść innej kobiety niż własna i jedyna obecnie żyjąca
    > żona (monogamia), zaślubiona przed obliczem bożym, a jakiekolwiek
    > odstępstwo jest zdradą i grzechem śmiertelnym, do tego stopnia, że osobom
    > rozwiedzionym, żyjącym w konkubinacie z innym partnerem, księża odmawiają
    > eucharystii.

    > Ortodoksyjny Żyd jeżeli jest daleko od domu i dłuższy czas nie ma kontaktu
    > ze swoją żoną, ma prawo skorzystać z usług domu publicznego i nikt mu tego
    > nie będzie wytykał, a ponadto poligamia nie jest zabroniona.

    Zgadza się, ale z drugiej strony tu i tu gwałt jest czymś złym. Podobnie jak
    zabójstwo. Więc nie ma powodu by zakazywać komuś głoszenia "nie zabijajcie!"
    niezależnie od tego w imieniu jakiej religii to robi.

    Pozdrawiam
    Ergie