  • Data: 2009-09-29 09:33:21
    Temat: Re: Kable pod styropianem
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:h9seuc$355$1@news.interia.pl...

    > Na scianie ktora chce ocieplic styropianem mam przymocowane kable. Czy
    > kleic styropian bezposrednio na kable, czy jakos te kable odizolowac od
    > styropianu, zakleic tynkiem czy jak? To samo kable na stropie,
    > zabezpieczyc - wlozyc w peszle, czy niech sobie leza i klasc na nie
    > styropian?

    Możesz kłaść bezpośrednio.
    Pamiętaj jednak, że obciążalność takiego przewodu jest mniejsza niż przewodu
    ułożenego w tynku. Maksymalna obciążalność poszczególnych przewodów także
    zależy od ilości przwodów oraz temeperatury otoczenia. Związane jest to z
    mocą wydzielanego ciepła z tych przewodów oraz zdolnością jego odprowadzania
    do otoczenia.
    Jako najbardziej ekstremalny przypadek w budownictwie jednorodzinnym należy
    przyjąć gęstość prądu ok. 5A/1mm2 , choć zależność ta nie jest liniowa, ale
    do prostych obliczeń w zakresie do 6mm2 w zupełności wystarczy.
    Nie będę się tu rozpisywał bardziej szczegółowo, bo te zależności
    uwzględniają całą masę czynników i współczynników, które dostępne są w
    formach tabelarycznych.
    Przyjmij wartość, tę którą Ci podałem i będzie OK.
    Przykładowo chciałbyś obciążyć przewód prądem o wartości 20A to musisz
    położyć przewód o przekroju 20 / 5 = 4 4mm2