    Subject: Re: Kocioł kondensacyjny x-funkcyjny
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <5acefccf$0$989$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 12 Apr 2018 09:20:44 +0200

    W dniu 2018-04-12 o 08:41, Lisciasty pisze:
> [...]

    Jak więc widać u mnie 1kWh z gazu wychodzi poniżej 19gr. uwzględniając
    sprawność kotła.

    > To nawet ciekawie ten gaz wychodzi.
    > Zasadnicze pytanie jest takie, jak ta cena gazu będzie się
    > zachowywać w perspektywie np. następnych 10 lat.
    > Czy z uwagi że teraz wszędzie wokół kopią ten gaz oraz że Ruscy
    > mają problemy to cena będzie niska, czy może coś się odkręci,
    > zrobią jakąś zmowę cenową i poleci w górę?
    >
    > L.

    W przeciągu ostatnich kilku lat cena gazu spadała. Czy się utrzyma, czy
    zdrożej czy jeszcze bardziej spadnie trudno przewidzieć. Na pewno Polska
    potrzebuje alternatywy, choćby po to, żeby móc dyktować ceny Ruskim. Do
    póki nie będziemy mieli możliwości całkowitego zakręcenia kurka od
    Ruskich bez utraty dostaw tak długo Rosja będzie dyktowała warunki. Póki
    co idzie ku lepszemu - np. terminal gazowy w Świnoujściu.

    W tym samym czasie węgiel drożał. Drożał co rok, a w zeszłym roku
    podskoczył prawie 20%.

    W zeszłym roku spaliłem gazu za 4,5 tys. zł. W tym roku za ok. 4,2
    tys.zł. w tym grzanie CO, CWU i gotowanie.

    Wcześniej za węgiel płaciłem 5-5,5 tys. rok w rok (przed zeszłoroczną
    podwyżką). Gdybym dalej grzał węglem musiałbym zapłacić odpowiednio
    drożej ok. 20% czyli 6-6,5 tys. zł Przy czym węglem ogrzewałbym tylko CO
    i CWU. Gotowanie i tak na gazie. Do tego trzeba jeszcze policzyć koszt
    pracy podajnika ok. 6-7zł miesięcznie. Może nie jest to dużo, ale jest
    dodatkowy koszt.

    Pellet wyszedłby podobnie, albo trochę drożej.

    Jak widać grzejąc gazem zaoszczędziłem w tym roku ok 1,5-2 tys. zł, a
    przy tym mam święty spokój.

    Co ciekawsze zrobiłem eksperyment. W zeszłym roku sterownik pokojowy
    wyłączał kocioł po dogrzaniu domu do zadanej temperatury, przez co
    grzejniki robiły się zimne. Utrzymywałem w domu temperaturę 22'C w dzień
    i 21'C w nocy.

    W tym roku zmieniłem sposób sterowania tak, żeby grzejniki w ogóle nie
    stygły, a sterownik tylko i wyłącznie zmieniał temperaturę wody w
    obiegu. Tzn. po dogrzaniu domu obniżał mi temperaturę w obiegu CO o ok.
    8-10'C bez wyłączania kotła. Dzięki temu poprawił się komfort cieplny w
    domu i mogłem nieco obniżyć temperaturę dzienną do 21,4'C przy
    odczuwaniu takiego samego komfortu cieplnego jak wcześniej musiałem
    grzać do 22'C.

    Jak widać nie wpłynęło to na zużycie gazu w jakimś znacznym stopniu.
    Fakt, że w zeszłym sezonie grzałem do połowy maja, a w tym roku od 4 dni
    nie grzeję w ogóle - czyli o miesiąc krócej. Wystarcza ciepło
    dostarczane przez słońce.