  • Data: 2012-09-26 15:11:12
    Temat: Re: Kupi?em se "?ar?wki" diodowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    4CX250 wrote:

    > Zmiana pr?du p?yn?cego przez rezystor jest proporcjonalna do przy?o?onego
    > napi?cia _w_ca?ym_zakresie_napi?cia_

    Zgadza się, tak jest dla rezystora idealnego.
    Tylko, że:

    a) w opisanym przykładzie nie zmienialiśmy napięcia (jest wprost
    powiedziane: źródło napięciowe), a rezystancję obciążenia.

    b) nawet dla głupiej żarówki, mającej konstrukcję podobną,
    jak rezystor drutowy, ta zależność już nie zachodzi.
    Prąd przy włóknie zimnym jest 5..10x większy, niż przy
    gorącym przy tym samym napięciu. Ale to tylko uwaga na boku
    -- nie będę używał tego argumentu w dyskusji poza wzmianką,
    że zwykła żarówka (czyli gorący opornik) jest jeszcze lepszym
    stabilizatorem prądu. Bareter się ten wynalazek nazywa:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bareter

    > Gdzie tu widzisz stabilizacj?. Ja widz? tylko ograniczenie maksymalnego
    > pr?du do warto?ci wynikaj?cej z rezystancji.

    Rezystancja obciążenia zmienia się w zakresie 10x, a prąd
    przez nie płynący zaledwie o 5% w stosunku do wartości średniej.
    Jak nazwiesz to zjawisko?

    > A kiedy takie co? ma miejsce? Gdy rezystancja odbiornika jest r?wna zero.
    > Przy ka?dej innej warto?ci rezystancji
    > odbiornika b?dzie p?yn?? r?ny pr?d. Im wy?sza rezystancja, tym mniejszy
    > pr?d.
    >
    > I teraz specjalnie dla was elektryki z bo?ej ?aski
    > Za?o?my ?e tw?j super duper rezystor stabilizacyjny ma warto?? 10ohm a
    > rezystancja odbiornika wynosi 1ohm.
    > Przy napi?ciu zasilania 12V przez rezystor a wi?c przez odbiornik pop?ynie
    > pr?d 1,09A
    > Za??my ?e napi?cie wzro?nie dwukrotnie czyli z 12V do 24V
> [...]

    Przyjrzyj się _ponownie_ konstrukcji tego superprostego układu.
    Ta jest źródło NA-PIĘ-CIO-WE. Ruszasz nie tym parametrem, co trzeba.
    Tym jednym omem sobie pomachaj. :-)))

    > Nic wi?cej nie mam do dodania gdy? prawo ohma nie jest tak obszerne aby da?o
    > si? co? jeszcze dopisa?.

    Jak widać jego prostota jest złudna. Zamiast jednego rezystora wystarczy
    wziąć dwa, budując dzielnik, i już się niektórzy gubią. :-)

    Pozdrawiam, Piotr