    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Miedziana instalacja c.o. - upływ czasu
    Date: Sat, 24 Jan 2009 12:35:20 +0100

    > Tak się zastanawiam czy z rodzielnika do każdego grzejnika nie poprowadzić
    > zduplikowanych rur?
    > Przecież taka rura miedziana ile wytrzyma narazona na korozję i zapychanie
    > sie kamieniem?
    > A po tym okresie trzeba zrobić remont generalny domu w praktyce.
    > Więc może zduplikować rury uzyskując wtedy 2x dłuższą żywotność,
    > oczywiście wyższym kosztem, ale to nic w porównaniu do prucia parkietów i
    > kafelek....
    > A może źle kombinuje lub niepotrzebnie się martwię na zapas?

    Dlaczego upierasz się na prowadzenie w podłodze ruru miedzianych ?
    Daj dobrego (firmowego) Alu-Pexa i zapomnij o instalacji oraz duplikowaniu
    rur na całe życie. Oczywiście zakładam, że nie uszkodzisz jej mechanicznie
    ani też nie zamrozisz.
    Rury miedziane zazwyczaj "puszczają" na łączeniach oraz wypłukują się na
    kolankach, dlatego układanie lutowanych rur miedzianych pod podłogą to
    sprowadzanie sobie samemu kłopotów na przyszłość. Załóżmy, ze pozbędziesz
    się kolanek poprzez gięcie rur miedzianych. Abyś taką rurę wygiął musisz ją
    rozgliować (rozhartować). Polega to na nagrzaniu rury palnikiem w miejscu
    gięcia, a następnie schłodzeniu jej zimą wodą. Niestety przy tej operacji
    powierzchnia rury na zewnątrz i wewnątrz się utlenia oraz pozbywa się
    cienkiej warstwy ochronnej utworzonej z tlenku, która zabezpiecza przed
    tarciem wody oraz tego co z nią pływa. Powierzchnia staje się chropowata i
    dodatkowo zwiększa tarcie. Ponadto tak zniszczona powierzchnia ma tendncję
    do korodowania.
    Czasami bywają klienci uparci i nie dający się przekonać do Alu-Pexa, wtedy
    kładę im pod podłogi rury z miedzi miękkiej tak, aby nie było ani jednego
    łączenia pod podłogą.
    Jednak uwierz mi, że rura Alu-Pex jest bardziej odporna na wypłukiwanie i
    nie ulega korozji oraz elektrokorozji. Ponadto ma taką właściwość, że kamień
    się jej nie chce trzymać. Ukłądasz rury w jednym kawałku od grzejnika do
    rozdzielacza, bez kolanek i złącz. Jedyne złacza są przy grzejniku i
    rozdzielaczu.