    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (OT) Polska w UE takie moje spostrzeżenia
    Date: Fri, 09 May 2014 09:31:13 +0200
    <lk698q$eeb$16@dont-email.me> <lk7qhs$tql$1@news.task.gda.pl>
    <lk85nh$gkf$1@news.task.gda.pl>
    <3...@g...com>
    <lk8cvj$r21$1@speranza.aioe.org>
    <e...@g...com>
    <lk8jrj$cnf$1@speranza.aioe.org>
    <1...@g...com>
    <lk8nhb$m4a$1@speranza.aioe.org>
    <a...@g...com>
    <lk90dm$d7a$1@speranza.aioe.org>
    <a...@g...com>
    <lk9jri$ctp$1@news.task.gda.pl>
    <6...@g...com>
    <lka78e$i08$1@node2.news.atman.pl> <lkad1v$nt9$1@node2.news.atman.pl>
    <lkafk7$7hn$1@node1.news.atman.pl> <lkfrnc$7s6$1@node2.news.atman.pl>
    <lkfskq$8u1$1@node2.news.atman.pl> <lkg220$er4$1@node2.news.atman.pl>
    <lkg5l0$4vg$1@node1.news.atman.pl>

    W dniu 08.05.2014 16:49, Ergie pisze:

    > _Czasem_ zauważ że ja pisze średnio/statystycznie, a nie o wyjątkach.

    To ja poproszę o źródła i wyliczenia tych statystyk, które rzekomo
    posiadasz.

    > Ale pamiętasz że dyskutujemy w kontekście rządzenia, a więc i wiedzy do
    > tego potrzebnej a nie przyziemnej? Rządzący nie potrzebują przyziemnej
    > wiedzy. Wolę aby Ci którzy mną rządzą znali się na gospodarce niż na
    > hodowli świń czy sadzeniu ziemniaków.

    Tak, tylko oni miewali problem ze zrozumieniem, że nie da się zwiększyć
    produkcji rolnej dekretem. A także kompletnie nie rozumieli, że o siłę
    roboczą też trzeba dbać i drastycznie wyzyskiwana będzie nieefektywna
    lub zbuntowana.

    > To że przeciętny chłop potrafi rozróżnić gatunki zbóż, wie ile trwa
    > ciąża u krowy albo jak ugotować bigos nie daje mu _żadnych_
    > predyspozycji do rządzenia.

    Ale za to rządzący niemający pojęcia o długości ciąży u krowy może mieć
    skłonność do domagania się produkcji cieląt do cielęciny na poziomie
    produkcji jajek przez przeciętną kurę.

    Dodatkowo feudalizm i ogólna pogarda dla "pospólstwa" powodowały, że
    rządzący mieli lekką awersję do przyjmowania informacji od "ciemnego
    chłopstwa".

    > ROTFL. Kiepska próba manipulacji. Po pierwsze lud zawsze miał okazję
    > tylko z niej nie korzystał.

    Ty kpisz czy o drogę pytasz?

    > Po drugie wprowadzenie obowiązku nauki w
    > żaden sposób nie wynika ze ścięcia kilku głów.

    No i?

    > Paragraf 22 nie ma nic wspólnego z błędnym kołem. Paragraf 22 obrazuje
    > _pozorne_ wyjście z sytuacji nie możliwe jednak w praktyce do
    > wykorzystania.

    Ano.

    > Znowu bzdura.
    >
    > Po pierwsze jak ktoś miał raz nadane lenno to to lenno przechodziło na
    > jego potomków i nie tak łatwo było je odebrać jak twierdzi komunistyczna
    > propaganda.

    Ach, no tak, źli komuniści zniszczyli ten wspaniały feudalizm....

    > Po drugie feudalizm umożliwiał awans od zera do milionera w ciągu
    > jednego pokolenia nawet najbiedniejszemu chłopu.

    ROTFL

    Och, toż to po prostu taki ultrakapitalizm i tylko ci leniwi chłopi nie
    chcieli się bogacić...

    > Polecam lekturę "Europy" Normana Davisa - on to wyjaśnia bardzo
    > przystępnym językiem.

    I autor może tam twierdzi, że chłopi w feudalizmie mieli swobodny dostęp
    do edukacji i bogacenia się, hmmm?

    > [ciach]
    >
    > Gdyby nie feudalizm ludzie mieliby znacznie większe szanse na wyrównanie
    > poziomów w górę - nawet gdyby sumaryczny poziom i tak był niższy niż
    > obecnie.
    >
    > ROTFL. A co by niby było zamiast feudalizmu co by im te szansę miało
    > dać? Jakiż to ustrój zamiast feudalizmu?

    Demokracja i umiarkowanie socjalizowany kapitalizm sprawdza się całkiem
    nieźle.

    > Załóżmy że Rewolucja Francuska wydarzyłaby się wcześniej np. już w
    > średniowieczu. Banda analfabetów pomordowałaby władców i spróbowała
    > "rządzić". Za jakiś czas ich potomkowie byliby bogaci a reszta dalej tak

    Banda analfabetów? Dobrzy byli, skoro mimo analfabetyzmu spisali
    Deklarację Praw Człowieka i Obywatela...

    [ciach]

    > Na szczęście za przykładem Francji nie poszły inne kraje i feudalizm w
    > sposób naturalny zmienił się w kapitalizm i demokrację choć niestety w
    > taką gdy głos idioty jest tyle samo wart co głos człowieka który myśli i
    > do czego w życiu doszedł.

    No tak, przykre że i ty masz głos, ale cóż - chodzi o zasadę.

    Swoją drogą ciekaw jestem, jakby w praktyce sprawdziła się demokracja w
    wariancie heinleinowskim...