  • Data: 2012-02-19 18:01:12
    Temat: Re: Obowiązek odśnieżania posesji.
    Od: "Tmek" <T...@d...ek> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości
    news:4f3ff987$0$1271$65785112@news.neostrada.pl...

    > I słusznie, że masz wątpliwości bo wprowadzono to w 1921 roku.
    >
    > Konkretnie rozporządzeniem Naczelnego Nadzwyczajnego Komisarza do Spraw
    > Walki z Epidemjami z dnia 10 czerwca 1921 r. wydanym w porozumieniu z
    > Ministrem Spraw Wewnętrznych w przedmiocie utrzymania porządku w domach na
    > dziedzińcach, chodnikach i jezdniach w gminach miejskich ;-)
    >
    > BTW, obowiązek sprzątania chodników (gminnych) nie jest specyficzny dla
    > Polski. Powiedziałbym nawet, że jest dość powszechny w świecie.

    Wczesniej wczesniej!

    "Magistrat nakazuje:
    ... Aby każdy przed swoją possessyą lody rąbać i takowe wraz z błotem dla
    łatwieyszego wywozu na ulicach szerokich w kupy okrągłe, zaś na ulicach
    wąskich (...) w kupy podługowate zgarniać kazał... Rok 1795

    Pozniej sa wzmianki o chodnikach
    "Już na początku wieku XIX nakazy­wano posypywanie chodników, rozliczając z
    tego kamieniczników. W roku 1844 Jenerał Major Abramowicz na łamach ,,Gazety
    Warszaw­skiej" upominał: ,,gdy który właściciel nie nakazał wysypać trotoaru
    przed domem swym, nietylko, że do kary policyjnej pociągniętym zo­stanie,
    ale nadto posypanie to na koszt jego dopełnionem będzie". Sy­pano piachem,
    dość drogim, gdyż przywożonym znad Wisły, trocina­mi, a także popiołami z
    pieców, które znajdowały się w każdym do­mu. "

    Natomiast przytoczone wczesniej porzadki lat 20 nakazywaly placic za
    sprzatniae chodnika, ale nie wlascicielom a miastu za ta usluge, wiec kiedys
    bylo gorzej zdecydowanie:
    "właściciele posesji musieli ryczałtem płacić Zakładowi Oczysz­czania Miasta
    za oczyszczanie ulic latem i zimą. Rzecz w tym, że opłaty na peryferiach
    były takie sa­me jak w centrum, ale zyski z wynajmu mieszkań wielokrotnie
    niższe. Problem rozwiązała wojna."

    Calosc tu:
    http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/2,653329_Przeraz
    ajacy-coroczny-snieg.html