    From: QbaB <Q...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ocieplenie murbelki
    Date: Fri, 13 Mar 2009 00:31:59 -0700 (PDT)

    On 13 Mar, 07:41, "Krzysiek" <l...@p...onet.pl> wrote:
    > Chcę ocieplić murbelkę. Pierwotnie planowałem nakleić na murbelkę  (od
    > zewnętrznej strony ściany) pasek styropianu o grubości 5cm, tak aby murbelka
    > wraz ze styropianem zlicowała się ze ścianą zewnętrzną.
    > Wątpliwości ogarnęły mnie, jak przeczytałem tutaj, że drewno pod styropianem
    > bez wentylacji będzie gniło. Zastanawiam się czy nie zrezygnować ze
    > styropianu i zastąpić go wełną?
    >
    > Ściana będzie dwuwarstwowa i bez względu na w/w rozwiązanie elewacja
    > zewnętrzna będzie styropianowa.

    Prawdopodobnie murłata w twoim przypadku i tak będzie z pozostałych
    dwóch stron (od góry i od wewnątrz domu) otulona wełną więc chyba nie
    zgnije tak od razu.
    Zapewne zlicowanie za pomoca wełny nie zaszkodzi ale na pewno będzie
    nieco droższe od styropianu a powierzchnia wentylacji murłaty nie
    zwiększy się znacznie.
    Z doświadczenia powiem Ci że kupno twardej wełny nie jest łatwe.
    Zazwyczaj nikt jej nie ma na składzie i co najwyżej może zamówic ale
    minimalne zamówienie to np co najmniej 1 paleta.

    > Proszę o poradę jak zrealizować ocieplenie murłaty.

    Ja od zewnątrz pozostawiłem cegłę bo murłatę miałem obmurowaną z
    zewnątrz i od góry. Później musiałem skuć górę i położyłem tam twardą
    wełnę elewacyjną typu Fasrock pozostawiając dodatkowo szczeliny
    wentylacyjne pod deskowaniem dla wełny która będzie położona na
    suficie.

    > Zastanawiam się jeszcze czy murłatę, tam gdzie będzie otulona wełną lub
    > styropianem należy ochronić dodatkowo folią? No i jak (czym) w praktyce
    > przymocować wełnę/styropian do drewna. Painką niskoprężną, czy może jakimś
    > klejem (jakim)?

    Folia to gorsze rozwiązanie niż styropian, powinna byc tylko od dołu
    na styku ze scianą/wieńcem.
    Ja bym łączył na pianę, ławto, lekko i przyjemnie (o ile masz
    pistolet, jak nie masz to zainwestuj - warto).

    > Na zdjęciach widziałem czasem, że przy ocieplaniu, szpary wypełniane są
    > pianą w kolorze niebieskawo-zielonym. Czy to jakaś specjalna piana do tego
    > celu? Czy w szpary pomiędzy wieniec a murłatę (tj. pomiędzy drewno, a folię
    > budowlaną oddzielającą murbelkę od muru) należy wstrzykiwać pianę przed
    > ociepleniem paskiem wełny/styropianu, czy to już przesada?

    Przesada ale zaszkodzić też nie powinno, ja i siebie akurat nie mam
    takich szpal żeby weszła tam końcówka pistoletu.

    > Kierbuda już nawet nie pytam o sprawy ocieplenia, bo jego wiedza zatrzymała
    > się na domach ze strychem nieużytkowym. "Przepuścił" ekipie szczyty
    > wymurowane do samej folii wysokoparoprzepuszczalnej, z argumentacją, że tak
    > się od lat praktykuje.

    Ja jeszcze swojego nie ochrzaniłem za obmurowanie murłat. A szczyty
    sam kazałem zrobic tak aby zmieściło się ocieplenie, niestety tylko w
    cześci szczytu. Powyżej sufitu poddasza mur dochodzi juz do samego
    dachu :(
    Ale i tak się cieszę bo sam na to wpadłem i kazałem tak zrobić pomimo
    że wszescy patrzyli na mnie jak na głupiego. Dopiero po pól roku na
    tej grupie dowiedziałem się że dobrze zrobiłem. Wcześniej nie
    znalazłem o tym wzmianki w żadnym czasopiśmie budowalnym ani w
    projekcie ani w ogóle nigdzie.

    Chyba będę płacił kierbudowi paragonami.

    Pzdr
    QbaB