    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Okap część II
    Date: Fri, 28 Nov 2014 10:08:34 +0100
    <m44n22$tr1$1@node1.news.atman.pl>
    <5465ebd7$0$11152$65785112@news.neostrada.pl>
    <5469996c$0$18093$65785112@news.neostrada.pl>
    <546eebfa$0$22476$65785112@news.neostrada.pl>
    <m4muh7$qi0$1@node2.news.atman.pl>
    <546fa889$0$2853$65785112@news.neostrada.pl>
    <m4uv8l$2o5$1@node1.news.atman.pl>
    <5473ba7d$0$18088$65785112@news.neostrada.pl>
    <m51ft8$kqv$1@node2.news.atman.pl>
    <5474f03f$0$2858$65785112@news.neostrada.pl>
    <m540p4$h8e$1@node1.news.atman.pl>
    <54765550$0$21552$65785112@news.neostrada.pl>
    <m56ovp$403$1@node2.news.atman.pl>
    <54782466$0$21554$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Moja wypowiedź miała mu uzmysłowić, że nie jest tak, że kiedy nawiewy są
    > słabe to wentylator będzie mielił bezproduktywnie, bo powietrze nie będzie
    > miało którędy dotrzeć do domu z zewnątrz, lecz znajdzie się droga poprzez
    > kanały wentylacyjne, którą do budynku dostanie się powietrze z zewnątrz.

    OK.

    > Ależ w tym przypadku to ja się z tym zgadzam. Nie wiem skąd masz takie
    > przeświadczenie, że mogę uważać inaczej?

    Z tego że napisałeś "z reguły", ale skoro już wyjaśniłeś to OK.

    > Popełniasz błąd, ponieważ temperatura nie obniży się do +5 stopni, a co
    > najwyżej obniży się góra o 1, 2 może 3 stopnie, ponieważ to napływające
    > powietrze będzie się ogrzewało od ścian, a także wewnątrz kanału
    > wentylacyjnego jeżeli powietrze będzie zasysane kanałem wentylacyjnym. W
    > przypadku napływu kanałem dodatkowo to powietrze będzie się mieszało z
    > ciepłym.

    Nie zdąży. Przepływ jest zbyt szybki. Oczywiście po wyłączeniu okapu
    pozostałe powietrze szybko się od ścian nagrzeje ale w momencie gdy będzie
    włączony nie zdąży.

    > Kolejny błąd, bo zakładasz, że wentylator o maksymalnej wydajności
    > 1000m3/h, zamontowany w takim kanale zapewni taką właśnie wydajność.

    Nie. Ty założyłeś że chodzi o wentylator o wydajności 1000m3 na godzinę. Ja
    pisałem o wymianie powietrza 1000m3 na godzinę.

    > Czy ktoś stoi nad tobą z wycelowanym w twoją głowę pistoletem i nakazuje
    > ci używania pełnej mocy wyciągu?

    Ale co to ma do rzeczy? Ja nie dyskutuję z tym że można wyciąg włączyć na
    pół albo ćwierć mocy tylko jakie są konsekwencje wywiewania 1000m3 na
    godzinę. Tylko tyle.

    > Niech zgadnę - ktoś ci zabrania użytkowania wyciągu w okresie letnim oraz
    > przejściowym, a w okresie największych mrozów zmusza cię do użytkowania
    > wyciągu na 100% mocy?

    Powtarzam:

    [cytat]
    > Z mojego doświadczenia Ci napiszę w zimie tego wentylatora na ustawieniu
    > 1000m3/h użyjesz dwa razy: pierwszy i ostatni :-)
    [koniec cytatu]

    Widzisz "w zimie"?

    > WOW! Nareszcie załapałeś o czym pisałem.

    To jak doszedłeś do sumy: "600-800m3/h"?

    > Różnica między nami polega na tym, że ty ten model uważasz za jeden,
    > jedyny i niepodważalny. Ja natomiast dostrzegam przypadki (ogrzewanie
    > pompą ciepła, kotłem gazowym z wyrzutem spalin za ścianę czy
    > elektryczne), w których ten krótkotrwały nawiew przez kanały wentylacyjne
    > jest lepszym rozwiązaniem niż kalpy zwrotne.

    Nigdy nie jest lepszym - bo smród z ubikacji rozejdzie się na przysłowiowe
    salony.
    Lepszym rozwiązaniem jest normalny nawiew w ścianie w kuchni - są nawet
    takie ze sterowaniem przepustnicą zintegrowanym z okapem - włączasz okap to
    przepustnica się otwiera.

    > "Zazwyczaj", bo ludzie montują szczelne, plastikowe okna bez nawiewników.
    > W tym przypadku wyraz "zazwyczaj" jest jak najbardziej na miejscu.
    > To "zazwyczaj" nie odnosiło się do wyciągu 1000m3/h lecz do zbyt
    > szczelnego domu i proszę nie konfabuluj i nie przypisuj mi wypowiedzi,
    > których nigdy nie napisałem.

    Nie konfabuluję. Napisałeś "zazwyczaj przy takim silnym wyciągu" - więc
    słowo zazwyczaj tyczy się siły wyciągu o której jest mowa czyli 1000m3 na
    godzinę.

    [ciach]

    > Dokładnie tak. Bora wsysa całe ciepłe powietrze otaczające gary. Czy
    > naprawdę tak trudno ci to zrozumieć?

    A co z zasadą zachowania energii? Co z zasadami termodynamiki? Też znikają?

    > Nie potrafisz dyskutować bez chamskich tekstów interpersonalnych?

    Potrafię, ale na poziomie merytorycznym a nie emocjonalnym. Kilka osób na
    tej grupie sprowadziło dyskusję na temat okapów pewnej firmy na poziom
    emocjonalny i widzą "samo zło". Nie potrafią oddzielić (moim zdaniem
    oczywiście) przesadzonej ceny i nowoczesnego marketingu od strony
    technicznej. Nie podoba im się cena a negują sprawy techniczne przecząc przy
    tym fizyce.

    > Pomiędzy to ona tworzy podciśnienie, które powoduje intensywny ruch
    > "zboczonego" powietrza wokół garów.
    > Czy naprawdę tego nie rozumiesz?

    Czy naprawdę nie rozumiesz pojęcia strugi?
    Przecież to książkowy wręcz przykład.

    Gdyby kanał był szeroki a przepływ powietrza powolny to byłby tak jak
    piszesz - podciśnienie i zasysanie ze wszystkich kierunków, ale tam celowo
    jest mniejszy otwór i większy przepływ aby uzyskać efekt strugi.

    Widać to wyraźnie na filmach reklamowych i właśnie dlatego pokrywka musi być
    uniesiona od strony tego otworu - bo tylko tam jest odpowiedni przepływ
    powietrza i zassie opary. Po boku albo przepływu powietrza nie ma wcale albo
    tworzą się prądy wirowe - działające w odwrotnym kierunku niż to piszesz
    (kierują ciepłe powietrze z pomiędzy garnków na zewnątrz).

    > Popełniasz błąd rozumowania.
    > W przypadku tradycyjnego okapu gorące powietrze z parą unosi się
    > konwekcyjnie w okolice okapu

    a na jego miejsce napływa nowe zimne owiewając przy tym te garnki.

    > , skąd dopiero jest zasysane przez okap.
    > W tym przypadku napływ "zboczonego" powietrza pomiędzy gary jest znikomy.
    > Dlatego też wychładzanie garów jest mniejsze niż w przypadku Bory, która
    > wymusza intensywny napływ "zboczonego" powietrza, które intensywnie opływa
    > gary i wychładza gary.

    To już sprostowałem wyżej (efekt strugi).

    > Jeżeli tego nie rozumiesz to dalsza nasza dyskusja nie ma sensu.

    Ma - jest szansa że się czegoś dowiesz.

    Pozdrawiam
    Ergie