    From: Maciej Czapski <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Opinie o silikatach
    Date: Fri, 13 Mar 2009 15:57:20 +0100

    kiki pisze:

    > Silca jest zimna. Ma te otwory wewnątrz przez które będzie ci wioało z
    > gniazdek i mur będzie sie wewnętrznie wychładzał.

    Konfabulujesz Pan. Może i jest "zimna", ale nikt nie poleca jej do
    ściany 1W. A co do wiania - drążenia w silikatach mają na celu obniżenie
    wagi bloczka. Chyba tylko Silka ma je na wylot - do wykorzystania jako
    kanały instalacyjne. U innych producentów są zasklepione - takich
    używałem u siebie. Z gniazdek nie wieje. Porotherm jest pod tym względem
    znacznie gorszy - a też przy dobrym wykonawstwie nie powinno nic w nim wiać.

    > Wymaga super dokładności i
    > sumienności, nie wybacza błędów, robi mostki termiczne.

    Można go kłaść na zaprawę i na klej. Na zaprawę muruje się jak z każdego
    innego materiału - żadna super dokładność nie jest potrzebna. Jest
    jednak możliwość kładzenia go na klej - wtedy oczywiście trzeba robić
    dokładniej. A mostki termiczne to robią wykonawcy, nie materiał na
    ścianę. Z silikatów nikt nie robi ścian 1W. Ten materiał się ociepla.

    > Jest znacznie cięższy i wymaga solidnych fundamentów, dobrzez zrobionych i
    > zawibrowanych. Jest wręcz strasznie ciężki. To też nie jest bez znaczenia.

    Mój majster jakoś się tego ciężaru nie przeraził. Fundamenty zawsze
    muszą być dobrze zrobione, niezależnie od materiału. Dla domu
    jednorodzinnego nie potrzeba wcale dużo mocniejszych fundamentów -
    niemniej przy zmianie materiałów trzeba to omówić z kierbudem czy
    projektantem.

    > Jedynie co jest na jego plus to wytrzymałość na ściskanie ale to tylko tyle.
    > Jest solidniejszy mechanicznie ale w większości projektów to nie ma
    > znaczenia, bo bunkra nie bedziesz stawiał.

    Nie jedynie na szczęście. Już parę innych zalet zostało w tym temacie
    wymienionych. Odporność na grzyba, wysoka akumulacyjność cieplna,
    izolacyjność akustyczna, wytrzymałość mechaniczna (ważna nie tylko w
    bunkrze, wspomniano już tutaj o mocowaniu kołków w ścianie). Całe
    mnóstwo zalet. Wady głównie dotykają wykonawców - ciężar, mały rozmiar
    bloczka, trudności w obróbce. Dla mieszkańca gotowego budynku wad w
    zasadzie nie ma - niska izolacyjność termiczna i tak zostaje zniwelowana
    przez warstwę ocieplenia.