    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 24 Nov 2021 13:22:06 -0800 (PST)
    <619cec80$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <snj5jp$o6j$2$Janusz@news.chmurka.net>
    <619d239e$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <snjpu2$33t$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <619e63e2$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <snlpjj$60k$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <619e704f$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <619ea114$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 24 listopada 2021 o 21:54:11 UTC+1 WS napisał(a):

    > Hm, raczej nie mogę się zgodzić ;) bo w prostych układach nie ma możliwości pomiaru
    napięcia ładowania i SEM akumulatora. Tzn. nie da się tego mierzyć równocześnie. Mam
    starą ładowarkę modelarską i ona mniej więcej tak działa, tzn. ładuje jakiś czas
    ustawionym prądem, przerywa ładowanie, mierzy napięcie na aku... i tak w kółko, ale
    to już raczej prostego procesora wymaga...
    > Stabilizator prądu (natężenia) jest trywialny, tylko jako ładowarka ma problem ze
    skończeniem ładowania/wykryciem, że aku jest naładowany (chyba, że aku ma własny
    kontroler i się "dogadują").
    > Stabilizator napięcia (w sumie tak działa ładowanie w samochodzie) jest niby OK,
    tylko mocno rozładowany aku będzie ładował zbyt dużym prądem... ale nigdy nie
    przeładuje, po osiągnięciu przez aku napięcia ładowania prąd przestaje płynąć...
    > Tak więc optymalnie jest ładować ustawionym prądem (zależnym od pojemności, rodzaju
    aku...) z ograniczeniem napięcia, czyli pod koniec ładowania już będzie znacznie
    mniejszy prąd...
    > BTW tak (najprawdopodobniej, wg opisu) działa moje podtrzymanie zasilania kotłowni
    - taki UPS ( VOLT SINUSPRO-500E 12V ) z aku 100Ah, moge wybrać prąd ładowania 5A albo
    10A (dla mojego aku 10)
    Jak akumulator jest mocno rozładowany to ma dużą odporność wewnętrzna i nie wymusi na
    ładowarce dużego prądu.