    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: Palenie płyt w piecu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <17w80ap08j81q$.dlg@myjk.org> <5a27ce23$0$650$65785112@news.neostrada.pl>
    <18awzf3gx8qrn$.ujgwdkrxszwr.dlg@40tude.net>
    <5a27f392$0$15191$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <0...@g...com>
    <e...@g...com>
    <1bkkdv4kipfpx$.dlg@myjk.org>
    <b...@g...com>
    <1...@m...org> <1...@t...com>
    <7g6o3cq33urd$.dlg@myjk.org>
    Date: 09 Dec 2017 19:54:49 GMT

    On Sat, 09 Dec 2017 17:14:49 +0100, Myjk wrote:
    > Taniec i "aktorstwo" to wybór dziecka

    Wybór, tzn. zachcianka.

    > kiedy wszyscy wokół twierdzili iż powiniśmy wykorzystać fotogeniczność
    > dziecka (...)

    Każde dziecko jest fotogeniczne... bo jest dzieckiem. To taki trik
    ewolucyjny, cobyśmy nie porzucali potomstwa w lesie przy pierwszej
    możliwej okazji. A to że rodzina i znajomi twierdzą że to dziecko jest
    wyjątkowe itp itd... no cóż, od tego są żeby tak mówić.

    > Moje dziecko chciałoby jeszcze wiele innych rzeczy robić (np. nauczyć
    > się grać na gitarze czy poświęcić się pływaniu w takim stopniu jak
    > tańcowi)

    Po prostu nudzi mu się, czyli nie potrafi zająć się sobą.

    Dziecko ma ganiać na dworze, bawić się patykami, po deszczu zbierać
    dżdżownice i w stawie łapać żaby. W taki sposób kreuje wyobraźnię i uczy
    się podstaw życia.
    Nie mówię że te nowobogackie "zajęcia" są czymś koniecznie złym, jeśli w
    bardzo umiarkowanej ilości i z zachowaniem zdrowego rozsądku, czemu nie.
    Ale twierdzenie iż przekłada się to jakkolwiek na wyższą "jakość
    wychowania" jest po prostu smutne.

    Przy czym specyficzne pasje są jak najbardziej słuszne, zdrowe i pożądane
    - ale to dziecko ma do nich dążyć i je w sobie rozwijać, a nie rodzic.
    Nauka gry na gitarze? Spoko, niech dostanie jakąś gitarę z niższej półki
    na gwiazdkę oraz abecadło młodego muzyka, siądzie w kącie i przez rok
    niech ćwiczy i kombinuje. Natychmiastowe wysyłanie pociechy na wszelkie
    "zajęcia" jest, *według mnie*, poważnym błędem wychowawczym. Zamiast
    uczyć się wytrwałości, konsekwencji i samozaparcia, dziecko uczy się że
    wszystko w życiu przychodzi samo, bo przecież należy mu się.

    > Nie ma sensu. Warunki teraz są inne, opiekę można zapewnić sobie samemu
    > bez angażowania w to dzieci. Tylko trzeba pomyśleć.

    Mówimy tu o procesie który ma miejsce od setek tysięcy lat. Wbrew temu co
    może ci się złudnie wydawać, nic się od przedwczoraj nie zmieniło.

    Mateusz