    Subject: Re: Piec CO wywala różnicówkę
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 29 Jun 2015 09:55:10 +0200

    W dniu 2015-06-24 o 21:51, Kris pisze:

    > A zasznurowanie rozdzielni to 3dni roboty, do tego potrzebny drogi sprzęt, lata
    doświadczenia i segregator certyfikatów. Dość długi post w 2009 chyba na ten temat
    był. A prąd od razu zabija;) Elektrycy to jakaś specyficzna grupa w budowlance. Kilku
    ludzi kilka dni kondygnacje domu muruje za 4tys a elektryk za zaszycie rozdzielni(poł
    dniowki) 1000zł chce. Narzedzia do tego potrzebne za 50zł kupi i w kieszeni zmieści.
    Zawsze mnie to fascynowało;)

    Wybacz, ale jak czytam to co piszesz to mnie śmiech ogarnia, bo swoje
    przekonania opierasz na spotkaniach z panami Zenkami i Heniami, a nie
    elektrykach.
    Oczywiście jak się uprzesz to okrosować skrzynkę rozdzielczą możesz
    narzędziami z Biedronki za 20 czy 30zł, ale jak chcesz to robić szybko i
    profesjonalnie to trzeba nieco więcej pieniążków uskładać.
    W odniesieniu do tego co napisałeś powiem Ci, ze ja się tym trudnię i na
    każdą robotę wożę zestaw narzędzi, których łączna wartość sięga przeszło
    40 tys. zł.
    Są tu młotowiertarki, wkrętarki, szlifierka kątowa, mikroszlifierki z
    zestawem tarcz i frezów, zestawy wierteł, bitów, kluczy nasadowych,
    kluczy płaskich, zestawy wkrętaków, zaciskarki, prasy, multimetry,
    przyrządy do wyszukiwania przewodów w ścianach i określania ich
    dokładnego przebiegu, wykrywacz metalu i wiele innych, nawet
    samopoziomująca poziomica laserowa, dzięki której można precyzyjnie
    ustawiać osprzęt (np. zestaw kilku gniazd czy ustawić skrzynkę rozdzielczą).
    Kolego byle firmowe obcinaczki do przewodów firmy Haupa czy Knipex to
    wydatek rzędu ok. 300zł.
    Byle zaciskarka do tulejek na przewody to wydatek od 300 do 800zł.
    Elektrohydrauliczna praska do zaciskania tulejek i końcówek kablowych
    (niezbędne do prac przy skrzynkach przyłączy) to wydatek ok. 3-5 tys. zł
    + po 800zł za każdą kolejną szczękę. Jedna szczęka to jeden zaciskany
    wymiar.
    Jakoś sobie nie przypominam, abym kiedykolwiek wołał 1000zł za
    okrosowanie prostej skrzynki rozdzielczej (bez rozbudowanej automatyki).
    Za to miałem klientów którym 600zł za okrosowanie skrzynki wydawało się
    zbyt dużo i powierzyli okrosowanie skrzynki "specjaliście", który za tą
    robotę wziął 200zł, ale reszty już nie chciał się podłączać, bo nie
    umiał sobie wyszukać poszczególnych obwodów.
    Poza tym i tak sprawę spierdolił, bo zamontował jedną 3-fazową
    różnicówkę na cały, duży dom (ponad 200m2), bez zabezpieczeń
    przeciwprzepięciowych i nie wiedząc, że były tam też obwody wydzielone,
    które miały być sterowane centralą alarmową. Ponadto aparaty w krzynce
    pokrosował linką, której końców nie zatulejkował ani też nie pocynował.
    Koniec, końców i tak mnie ściągnięto do dalszej roboty, a że "fachowiec"
    robotę spierdolił, to musiałem wszystko rozmontować i montować na nowo.
    Tyle, że miałem więcej roboty, bo trzeba było rozmontować i "sztukować"
    poobcinane przewody. Ponadto musiałem drugi raz "przedzwaniać" przewody,
    które pozostawiłem opisane, a które to opisy "fachowiec" usunął. Robotę
    skończyłem, a inwestorzy jakoś się nie kwapią do zapłacenia mi reszty
    kasy. Na szczęście nie jest to duża kwota, bo wszelkie zlecenia zawsze
    realizuję etapami, za które się rozliczam, a inwestorzy i tak kiedyś do
    mnie zadzwonią, bo w takich sytuacjach nie przekazuję klientom
    dokumentacji, do póki robota nie jest rozliczona.