  • Data: 2010-08-17 16:27:21
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:4c6a4cd8$0$27044$65785112@news.neostrada.pl...
    > Nie mój na moje szczęście ale nieopodal mnie, jakieśc 300m dalej w dom
    > który stoi na górce.
    > Dom ten mimo że jest na najwyższym wzniesieniu jakie jest w promieniu 2
    > km, jest bez instalacji odgromowej.
    > Piorun przywalił w komin tak że go rozłupało na dwie części. W domu
    > wszyskie gniazda i rozdzielnie wywaliło ze ścian.
    > Cała elektryka i elektronika domowa do wymiany. Zastanawiam się na ile
    > rośnie prawdopodobieństwo uderzenia w komin wyposazony we wkład z
    > nierdzewki a który to połączony jest z kotłem a ten natomiast ładnie jest
> [...]

    Jak może być wyciągnięty ponad dach potencjał ziemi przy jednoczesnym braku
    przewodnika odprowadzającego ewentualne wyładowanie do ziemi ?

    Prąd płynie tam gdzie ma mniejsze obciążenie. Jeżeli do najwyższego punktu
    dachu dasz dwa stalowe zwody (2 * FeZn 50mm^2 (+/- tak jak dwa przewody
    linki Cu 16-ki)) i podepniesz te zwody do prawidłowo wykonanego uziomu to
    ryzyko szkód po strzale pioruna znacznie maleje. Najlepiej jeżeli jest
    jeszcze system przeciwprzepięciowy B,C,D.