    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
    Date: Mon, 1 Nov 2010 23:12:55 +0100

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:ianbp0$52m$1@inews.gazeta.pl...

    > Moment moment ...
    >
    > Gdzieś widzialem porównanie gdzie zostały wyliczone ceny uzyskania 1GJ ..
    >
    > Z tego co pamietam z ekogorszku było to 30zł , z oleju opałowego jak i
    > gazu ziemnego !!! około 80zł a prąd 140zł ..
    > Gaz płynny wychodzil taniej od ziemnego ...
    >
    > O mam ...
    >
    > http://dom.money.pl/kalkulator/
    >
    > Zapewne przy wyliczeniach były brane abonamenty , oplaty przesyłowe , bo
    > często ludzie o tym "zapominają" ...

    Tylko, że w tych wyliczeniach przeliczono ilość wyprodukownej energii, nie
    biorąc pod uwagę, że kotły węglowe mają dużo niższą sprawność w porównaniu
    do ktlów gazowych, ponieważ wyrzucane przez nie spaliny mają o wiele wyżą
    temperaturę, a proces doboru ilości powietrza jest nieprecyzyjny. Kotły
    gazowe są mniej wychładzane, a w przypadku kotłów kondensacyjnych spaliwny
    są zimne.
    Ponadto przyjęto bardzo wysoką kaloryczność węgla 27,2MJ/kg, a w
    rzeczywistości jest to wartość 24-25MJ/kg w obecnie dostępnym ekogroszku.
    Co do wyliczeń LPG to wzięto pod uwagę tylko i wyłącznie cenę samego gazu, a
    nie łacznych kosztów wynikających z dzierżawy butli.

    > Dodatkowo przecież jesli chodzi o temperaturę to są zawory mieszające i
    > spokojnie na piecu może być 55-50 stopni a na zasilaniu instalcji CO
    > mniejsza temperatura ...

    Poniżej 57-58 stC wody na powrocie, kocioł zaczyna się pocić.
    To pocenie polega na tym, ze na wewnętrznych ściankach kotła wykrapla się
    para wodna w postaci kropelek. Te kropelki mieszają się się z dwutlenkiem
    siarki, która jest spalana wraz z węglem oraz niewielkimi ilościami tlenków
    azotu oraz kilkoma innymi związkami. W efekcie tego powstaje mieszanina
    agresywnych kwasów głównie siarkowego, które powdują szybka korozję kotła.
    Pamiętaj też, że każdej firmie, która sprzedaje kotły zależy, żeby sprzedać
    jak najwięcej kotłów :)

    > Spoko :)
    > Pieca jeszcze nie mam , ten jest jednym z dwóch jakie mi sie widzą.
    > Oprócz niego jeszcze w rachubę wchodzi Skam-P reto Crown 12kW z prostszym
    > sterownikiem ...
    > Ogniwo ma po prostu lepszą elektronikę ....

    Ja nie krytykuję kotłów Ogniwo , bo same kotły są dość dobre, ale te
    wynalazki elektroniczne, z którymi po prostu ta firma "daje ciała".
    Niestety ale montowane przez Ogniwo sterowniki ST-37 produkowane przez firmę
    Tech to po prostu były źle zaprojektowane buble, a teraz dochodzą złe opinie
    dotyczace tych nowych wynalazków.