  • Data: 2010-11-02 20:10:55
    Temat: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
    Od: M <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-11-01 22:05, Plumpi pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale nie ma z tego powodu większych strat ciepła.
    > Trzeba tylko przewidzieć to i zrobić obwody podłogówki nieco gęściej,
    > aby skompensować mniejszą przenikalność ciepła.

    Sposobem na skompensowanie mniejszej przenikalności ciepła jest
    zwiększenie temperatury jastrychu - a to oznacza zwiększone straty. O
    ile - to trzeba policzyć.

    Nawet rzuciłem okiem na moje wyliczenia dla podłogówki. Przy mocy
    56W/m^2 (terakota, 22C) a w dół jest 2,6W/m^2 (10cm styro, 8C) - czyli
    5%. Temperatura zasilenia 45C, podłoga 27C. Ażeby to 27C uzyskać na
    drewnie zamiast terakoty trzeba podwyższyć temperaturę zasilenia.

    Współczynnik przewodnictwa cieplnego drewna w poprzek włókien wynosi
    0,16W/mK terakota ma ok. 1W/mK - czyli 7 razy więcej. Musisz się więc
    liczyć ze zwiększeniem temperatury jastrychu lub zmniejszeniem mocy
    podłogówki. Jeśli dom jest dobrze izolowany to nie potrzebujesz tych
    56W/m^2 i nie musisz dużo zwiększać temperatury jastrychu. Istotne jest
    to, że trzeba to wiedzieć PRZED zrobieniem instalacji, bo może się
    okazać, że potrzebujesz w salonie dodatkowe źródło ciepła lub liczyć się
    ze zwiększonymi stratami (zmniejsza się moc grzejnika w górę oraz
    zwiększa się moc w dół - procentowo straty są większe).

    Dotyczy to skrajnych warunków (-20C na zewnątrz, gdy zapotrzebowanie na
    moc jest maksymalne).

    M.