    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Porotherm 44 czy MAX
    Date: Wed, 9 Dec 2009 10:52:38 -0800 (PST)

    On 9 Gru, 18:45, forum <f...@g...pl> wrote:

    > * pomiędzy pustakami Porotherm "dmucha"  ?;)

    :-)))
    Porotherm nie ma pionowej spoiny, więc gdybyś miał fantazję
    postawienia domu z jednowarstwowych nieotynkowanych z żadnej strony
    ścian, to tak, będzie wtedy przez te szczeliny dmuchało. Jeśli jednak
    masz zamiar te ściany choć otynkować, o ociepleniu nie wspominając, to
    spytaj się autora teorii o "dmuchaniu", jak wielka musi być wichura,
    żeby się przez warstwę tynku przewiać. Odpowiedź podaj i tu, proszę,
    ciekaw jestem zapewne nie tylko ja :-)

    > * MAX jest tańszy

    A to już jest konkretna informacja. Ściana z MAXa faktycznie wychodzi
    taniej.
    Wielbiciele pustaków poryzowanych co prawda zaraz tutaj zapewne
    zakrzykną wielkim głosem, że nic podobnego, że tylko pozornie, że co
    się pozornie na koszcie pustaka zyska, to straci na zaprawie
    potrzebnej do wykonania pionowych spoin i na tynku potrzebnym do
    wytynkowania o wiele bardziej nierównej ściany.
    Zaprawy faktycznie wyjdzie troszkę więcej (ale jaki to koszt?), a co
    do potrzebnej grubości tynku - śledząc choćby "dzienniki budowy" na
    Muratorze widziałem zarówno nierówne i krzywe jak cholera ściany z
    porothermu, jak i proste jak szyba ściany z maxa. Moje sciany budowane
    z cienkiego maxa (U220) zresztą też są równiutkie i niczym nie
    ustępują tym porothermowym. Zresztą... poszukując tynkarza do swojej
    budowy nie spotkałem takiego, który ceniąc robotę "z materiałem"
    stwierdziłby, że to zależy ile mu materiału wyjdzie, tyle mu będę
    musiał zapłacić. Zawsze była to konkretna stawka za m2 a to, czy
    gdzieś będzie 1cm tynku czy 10, to jak mi wybrany wykonawca
    powiedział, jest już sprawa między nim a poziomnicą, mnie to nie musi
    interesować.

    > Czy mając projekt z Porotherm w przypadku wyboru MAXa pozostaje:
    > * poszukać nowego projektu?
    > * czy też można wprowadzić zmiany w "wybrany" projekt?

    Oczywiście nie. Jeśli wybierzesz materiał dający tą samą grubość
    ściany, rzecz załatwi kierbud odpowiednim wpisem do dziennika. Jeśli
    zaś będziesz chciał zmienić grubość ściany - niestety, potrzebna jest
    adaptacja projektu. Którą zresztą tak czy tak musisz zrobić (nawet nie
    zmieniając w projekcie niczego, i tak potrzebne jest choćby
    naniesienie budynku na mapkę sytuacyjną), więc nie jest to jakiś
    straszny problem, najwyżej więcej pracy dla architekta adaptującego
    projekt.

    J.