  • Data: 2010-05-28 06:37:18
    Temat: Re: Powódź
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Mają. Tylko sztuka regulacji rzek jest u nas w zaniku. W Chinach stoi
    > chyba najstarszy pomnik melioratora - gościa który wiecznie wylewająca
    > rzekę rozciągnął systemem kanałów i jazów tak że od dwóch tysięcy lat
    > system działa - wymaga jedynie konserwacji. Bo to co się u nas robi to
    > jest karykatura regulacji rzek.

    Wiesz, ja używałem słowa "regulacja" w naszym lokalnym, potocznym
    znaczeniu ;) Znaczy się - prostowanie i betonowe koryto.

    > Porządne pomagają i na mały i duży - tylko nie może to być budowanie
    > betonowego koryta. Każde wymuszenie przegłębienia nurtu musi się wiązać
    > z jego zwężeniem systemem ostróg i - uwaga - z tego nurtu wydłużeniem w
    > system meandrów. Plus odpowiednio szerokie poldery zalewowe, najlepiej
    > do naturalnej granicy zalewania, bez wałów.

    Ty to wiesz, ja to wiem... A rzeczywistość jest jaka jest.

    Już w sumie lepiej zostawić rzekę w stanie naturalnym i tylko zbadać,
    jak wylewała przez ostatnie np. ćwierć millenium. Na pewno będzie to
    lepsze (i tańsze!) od takiej partackiej regulacji "prostowanie i
    betonowanie".