    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Pralka w garderobie
    Date: Mon, 6 Sep 2010 00:16:43 +0200
    <831phjqimh2n$.ctumksu4bzuv.dlg@40tude.net> <i60u6e$91$2@inews.gazeta.pl>
    <166dfc87k8hle.1vnjx90egnj6i$.dlg@40tude.net>

    "Ikselka" 166dfc87k8hle.1vnjx90egnj6i$....@4...net

    > A producenta butów?

    Nie pytałem producenta butów. Generalnie ;) producenci używający
    skory zalecają delikatność w podchodzeniu do mokrej skóry, ale
    nie zabraniają prania skóry. :) Zwierzęta są zazwyczaj gotowe
    na kąpiel w wodzie. :)

    Sprzedawcy butów odradzają przyznawanie się do takiego prania w razie
    składania reklamacji. Ale ja nie miałem nigdy problemów z butami
    w czasie, gdy można było jeszcze składać jakieś reklamacje. Nawet
    bardzo intensywna eksploatacja nie szkodzi zbyt szybko. Miałem
    nawet buty z delikatnej skóry odzieżowej, które też bardzo długo
    trzymały się. :)

    Zimowe buty posypały się (pękła na nich skóra) dopiero po
    kilkunastu latach. :)

    Letnie wytrzymują kilka lat, ale letnich mam wiele
    par, podczas gdy zimowe nie miały ,,konkurencji''. :)

    Do tej pory kupowałem buty drogie (te zimowe teraz kosztują niemal
    dwa tysiące złotych) ale jeśli nadal nie będę miał pracy, przejdę
    na kupowanie masy tanich butów, :) jak to uczyniłem z ubraniami. :)

    > I one po tym praniu jeszcze żyją??? - jeśli tak, to nie może być skóra.
    > No nie wyobrażam sobie moich butów w/po praniu :-O

    :) Właśnie w Carrefourze są plastykowe buty po niespełna 20 złotych.
    Zastanawiam się nad tym, jak zniosłyby moją eksploatację. :)
    A że jestem zziębnięty (brak ogrzewania) na razie wstrzymałem
    się z ich zakupem.

    Carrefour ma w ogóle fajne ceny. Na przykład 2 złote (lub mniej)
    za samochodowy dywanik o wymiarach na przykład 40 cm na 60 cm...
    (różna faktura, różne tworzywa, różne kolory, różne wymiary)

    > Szmaciane mam tylko tenisówki tzw "czeszki", używane na aerobic i domowe
    > kapcie. Generalnie - ze względów higienicznych nie piorę w pralce żadnego
    > obuwia używanego poza domem. I w dodatku z ubraniem. Dlatego się zdziwiłam,
    > głownie dlatego.

    Wyrzucasz brudne? :) Bogata jesteś. :) Ja buty piorę po zabrudzeniu mokrą
    trawą lub po tygodniu noszenia. :)

    Sprzedawcy pochwalają smarowanie skóry kremem Nivea, ale uważają, że ja
    smaruję zbyt rzadko. :) Wg nich warto to robić niemal codziennie. :) Ja
    smarują tylko po praniu. :) Gdy skórzane buty nie są prane zbyt długo,
    po prostu niszczeją, gdyż smaruję je tylko po praniu. :)

    -=-

    Skórzane wyroby zazwyczaj nie boją się wody, ale boją się złego suszenia.
    Czasami w efekcie prania powstają zacieki -- dlatego trzeba prać często. :)
    Mokra (przemoczona) skora jest delikatna -- trzeba więc delikatnie ją suszyć.
    Nie należy suszyć skórzanych wyrobów na kaloryferach, nie należy wieszać
    przemoczonych kurtek skórzanych na wieszakach...

    -=-

    Natomiast skórę można szybko uszkodzić chemikaliami -- złymi pastami
    do butów (na przykład ,,pastami'' i czyścidłanmi na alkoholu) oraz
    w pralniach chemicznych... :)

    Kożuchy z owczej skóry można prać bez żadnych problemów w wodzie, ale skóra
    przemoczona jest tak słaba, że można ją łatwo rozerwać. :) Skóra świńska
    jest odporniejsza i... Co tu dużo pisać... Ja nie piorę (nie czyszczę)
    skór świńskich wcale. :) Długimi latami... Buty, plecaki, kurtki, teczki...
    Kiedyś miałem tego sporo z świńskiej i bardzo rzadko to prałem -- bo i po co? :)

    Skórę warto natłuszczać a włosy (skóry owczej czy lamiej na przykład)
    trzeba rozczesywać po praniu... :)

    Skóra nie chłonie brudu jak bawełna. :) Dobrze wyprawiona nie nadaje się na
    śniadanie ;) dla larw moli. :) Jest odporna za ścieranie i przyjemna w dotyku. :)
    Dobrze chroni przed wiatrem, zimnem, deszczem, śniegiem... Świńska, owcza, lamia,
    cielęca -- każda. :) (z tym, że wołowa/krowia i świńska jest chyba najtańsza
    w Polsce) Ponoć bardzo miła w dotyku jest końska -- nie miałem nic z końskiej
    skóry, więc nie wiem, czy to prawda :) Czasami skóry są nasączane różnymi
    preparatami podnoszącymi jej walory, dzięki czemu skóra (na przykład owcza)
    doznaje takich przemian, iż trudno ją rozpoznać! Widziałem skórę owczą tak
    wyrobioną, że ubranie z niej wykonane wyglądało jak z cieniuteńkiego papieru. :)
    Czasami skóra jest lakierowana, prawie zawsze jakoś barwiona i impregnowana... :)

    -=-

    Nie zachęcam do prania skóry -- po co mi przekleństwa kogoś, kto nie potrafi prać
    skóry. :) Ja piorę i nie mam z tym kłopotów. Skórę wyprawia się ,,na mokro''. :)
    Wyprawia, barwi, kształtuje -- na mokro... Zwierzak biega w czasie deszczu i nie
    martwi się... Na kanapę obitą skórą można siadać nie tylko tuż po wyjściu spod
    prysznica, ale nawet tuż po przyjściu do domu w czasie ulewnego deszczu. :)

    Próba uczynienia tego z bawełną (czy choćby dzianinami z tworzywa sztucznego)
    wypada blado. :) W samochodzie nie mam skóry na siedzeniach. Lot na pobocze,
    którego nie było (wiwat durnowaci drogowcy polscy!!) miał i to do siebie, że
    wylałem colę (zaliczyła stan nieważkości, gdy opadałem w dół z trzymaną puszką)
    na siedzenia... Ciężko to wyczyścić. :) Tam, gdzie cola się jedynie wylała, jest
    OK, ale tam, gdzie dodatkowo pomieszała się z brudną wodą (deszczową) wniesioną
    do samochodu na ubraniu, jest źle. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'