    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Projekty domów - gotowce a indywidualne
    Date: Mon, 17 Jun 2013 16:38:37 +0200

    Użytkownik "Franc" napisał w wiadomości grup
    et...

    > OK, to widocznie błędnie zrozumiałem ideę WM - myślałem, że wymaga
    > prowadzenia rur pod sufitem - coś jak klimatyzacja. To dobrze, bo nie
    > lubię
    > mieć wszędzie sufitów podwieszanych.

    Rury (kanały) muszą oczywiście gdzieś być, ale ja np. z pomieszczeń na
    parterze mam rury wyprowadzone pionowo w górę przez pomieszczenia na piętrze
    do przestrzeni nieużytkowej nad poddaszem i tam mam trójniki i rozdzielacze
    i stamtąd schodzę dwiema rurami do rekuperatora. Rekuperator od biedy też
    może być nad poddaszem ale trzeba mu zapewnić zasilanie i odpływ skroplin do
    kanalizacji + dojście do wymiany filtrów więc wolałem go umieścić w
    pomieszczeniu gospodarczym na piętrze.

    > Tak, pokoje dzieci u góry, tak jak sypialnia rodziców.

    I tylko jedna łazienka i kolejki od poniedziałku do piątku od 7 do 7:30? To
    nie jest dobry pomysł :-) Jeśli nie macie miejsca na parterze na waszą
    sypialnię to może znajdziecie jakiś projekt gdzie jest druga choćby malutka
    łazienka na piętrze (są czasem połączone z sypialnią rodziców). Przy
    czterech osobach wstających do pracy szkoły jedna łazienka to niewygoda, a
    schodzenie rano na dół by się załatwić i umyć zęby i powrót na górę by się
    ubrać ma mało wspólnego z wygodą. Wieczorem to jest mniej dokuczliwe bo
    zwykle dzieci chodzą spać wcześniej.

    Jest jeszcze jeden argument by sypialnia rodziców była na parterze -
    imprezy - po imprezie znacznie łatwiej się przejść w poziomie do sypialni
    niż wturlać po schodach na górę :-)

    > Okien na ścianach
    > szczytowych nie chce dawać z tego powodu, że na naszej działce b. mocno
    > potrafi zawiać - właśnie wzdłuż osi budynku. Wiałoby centralnie w te okna
    > ścianach szczytowych. Jednak tak jak piszesz - to może dać lukarny, ale
    > czy
    > to nie przedroży dachu. Bawole oczy tak średni mi się podobają.

    Wiatr oknom nie przeszkadza a przeciągów nie będzie skoro będzie wentylacja
    mechaniczna to okna będą ciągle zamknięte bo po co wpuszczać komary.

    > Nie bawiłem się jeszcze w meblowanie, ale widzę że warto. Może jak
    > podniesiemy dom do góry to wejdzie?

    Trzeba pokombinować.

    > Prysznic i tak miałbyby być otwarty,
    > spływ w podłodze - nie chcę brodzika.

    Prawidłowo :-)

    > No i to jest główny problem - żonie nie podobają się schody. Na górze
    > wychodzi długa barierka. Jak by jeszcze powiększyć schody, to będzie
    > większa kiszka.

    Kombinujcie - może gdzieś wydzielić taką niby klatkę schodową i zrobić
    dwubiegowe ze spocznikiem.

    Pozdrawiam
    Ergie