  • Data: 2010-01-31 16:33:03
    Temat: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    news:hk47u1$q5t$1@news.onet.pl...

    > i wlasnie szczególnie w takich domach gdzie mamy bardzo wysokie
    > pomieszczenia podlogówka jest idealnym rozwiazaniem.
    >
    > masz braki w edukacji na temat walorów podlogówek.

    Alez ja bardzo dobrze o tym wiem, ze jest inny rozklad temperatur, jednak
    nieprawda jest, ze nie ma konwekcji - ona jest zawsze, tyle, ze mniejsza
    przy ogrzewaniu podlogowym.
    A co do walorów podlogówki to nie sa one jedynym panaceum :)
    Ty jednak nie bierzesz pod uwage jeszcze jednej kwestii.
    Otóz zeby utrzymac stabilna temperature w pomieszczeniu trzeba dostarczyc
    odpowiedniej mocy. Aby uzyskac odpowiednia moc grzewacza przy tej samej
    powierzchni grzewczej (tu podlogi) oraz wyzszych pomieszczeniach, które maja
    wieksze straty cieplne, trzeba podwyzszyc temperature pologi.
    Magiczna granica tej temperatury wynosi 27-28 stC. Przekroczenie tej
    temperatury powoduje, ze zaczynamy miec dolegliwosci zdrowotne. Zaczynaja
    sie problemy krazeniowe i reumatyzm.
    Oczywiscie kazdy ma swoje preferencje co do temperatury powietrza. Jeden
    lubi temperature 25stC, a inny czuje, ze mu za goraco przy 18stC.
    Reasumujac: jezeli tylko temperatura podlogi nie przekracza tych 27-28stC, a
    odczuwasz komfort cieplny w pomieszczeniu to jest wszystko OK. Jednak jezeli
    osiagnales temperature podlogi na poziomie 27-28stC, a mimo to powietrze w
    wysokim pomieszczeniu nie uzyskuje komfortowej temperatury to nie mozna
    dalej podwyzszac temperatury podlogi, aby uzyskac odpowiednia temperature
    powietrza, lecz nalezy wtedy te temperature uzyskac poprzez dogrzanie
    pomieszczenia grzejnikiem w przeciwnym razie za kilka lat bedziesz biegal po
    lekarzach.
    Znam osobiscie takie przypadki, gdzie ludzie mieli zle wyliczona podlogówke
    i jej temperatura utrzymywala sie w zimie na poziomie 30-35stC.
    Jeden ze znajomych po kilku latach uzytkowania kazal przerobic podlogówki na
    grzejniki i w ogóle odlaczyc te podlogówke. Doszlo do tego, ze gosc nie mógl
    juz chodzic na nogi - mial ciagle opuchniete i obolale nogi. Po przeróbce na
    grzejniki po 2-3 latach wszystko wrócilo do normy i gosc przestal miec
    problemy. To bylo jakies 8-10 lat temu. Wtedy wlasnie zainteresowalem sie
    tym przypadkiem i zaczalem sie interesowac tym problemem czytajac literature
    oraz robiac obserwacje u ludzi uzytkujacych ogrzewania podlogowe. Spotkalem
    pózniej kilka podobnych opinii ludzi, którzy sie uskarzali na podobne
    dolegliwosci nie wiedzac dlaczego. Jak sie okazalo i w tych przypadkach
    podlogówki byly zbyt gorace i po przeróbce ukladu na wspomagany grzejnikami
    i stala temperatura podlogi nie przekraczajaca 24-25 stC ludzie ci odczuwali
    poprawe.

    Dla scislosci, zeby mi tu znów nikt nie zarzucal jakichs ... - nie ja
    projektowalem te podlogówki :)

    > pamietam ze chodzaca non stop nagrzewnica elektryczna spowodowala ze pod
    > sufitem bylo 24 st a na dole ledwo 17.

    No tak, ale zapewne te nagrzewnice wlaczales na krótkie okresy czasu swojej
    obecnosci. Czyli sciany i podloga nawet nie zdazyly zakumulowac ciepla.
    Choc ogólnie wiadomo, ze rozklad teperatur przy ogrzewaniu nagrzewnica
    bedzie wlasnie taki tzn. u góry goraco, a na dole zimno to przypuszczam, ze
    w glównej mierze u Ciebie ta róznica byla spowodowana wlasnie niedogrzenim
    scian i podlogi.

    > podlogówka bez problemu zapewnia komfort cieplny.
    >
    > dodam jeszcze jeden ciekawy efekt, do salonu u mnei wchodzi sie prosto z
    > pola :) poducha cieplego powietrza blokuje skutecznie wychladzanie pokoju
    > podczas otwierania drzwi wejsciowych. (a sadzilem ze bedzie potrzebna
    > kurtyna powietrzna)

    Tu chodzi o bardzo duza akumulacyjnosc podlogówki, która powoduje przy
    gwaltownej wymianie powietrza utrzymanie stalej temperatury powietrza.
    Zeby bylo ciekawiej tu sprawdza sie pewna zaleta i wyzszosc podlogówki nad
    grzejnikami - otóz podlogówka w tym przypadku potrafi bardzo szybko
    zareagowac i wyrównac temperature w sposób automatyczny, bez jakiegokolwiek
    udzialu ukladu regulacji. Chodzi o to, ze podlogówka w kontakcie z zimnym
    powietrzem oddaje wieksza moc niz w kontakcie z powietrzem cieplym. Jest to
    uklad samoregulacyjny o duzej wydajnosci i bardzo szybkiej reakcji :)

    > ogrzej to grzejnikami. na doel beziesz mial zimno a na górze upal.

    Kurde, dlaczego ludzie nie potrafia czytac ze zrozumieniem ?
    Pisalem o podlogówce i koniecznosci wspomagania jej grzejnikiem, a nie
    wyzszosci ogrzewania grzejnikowego nad ogrzewaniem podlogowym. Nie ma to nic
    wspólnego z zarzutami, które mi stawiasz.
    Nie twierdzilem i nie twierdze, ze grzejniki sa lepsze od podlogówki.
    Twierdze wrecz przeciwnie, ze podlogówki maja szereg bezzaprzeczalnych zalet
    nad ogrzewaniem grzejnikowym, ale czasami musi byc wspomagana grzejnikami,
    zeby nie wyrzadzila krzywdy. Poza tym w niektórych przypadkach podlogówka
    nie przynosi, az tak wymiernych korzysci, aby na sile ja budowac i ponosic
    zbedne koszty.

    > idealna sprawa, ceramika na podlodze mozna spokojnie dac sporo mocy... i
    > zaprojektowac solidne geste strefy przy okienne.

    Jednak nadal ograniczeniem pozostaje magiczna, bezpieczna dla zdrowia
    temperaura, której nie wolno przekroczyc w pomieszczeniach, w których sie
    stale przebywa.
    Niestety w tym przypadku ilosc ciepla zalezy tylko od temperatury podlogi
    oraz jej powierzchni oraz czesciowo od mocy strat pomieszczenia, które beda
    wychladzaly te podloge.