    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ranking kotłów na ekogroszek - na co zwracać uwagę.
    Date: Thu, 26 Sep 2013 09:23:33 +0200

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    news:91ba9e4a-7016-4bc0-8d26-7a6248b330a1@googlegrou
    ps.com...

    > Potrzebuję aktualnych informacji - na rok 2013, rankingu producentów
    > kotłów na ekogroszek (jakość względem ceny).
    > Moc kotłą w okolicach 15-20kw.
    > Przymierzam się do zakupu,a wybór jest ogromny. Nawet nie interesuje
    > mnie dokładnie ranking per producent
    > (chociaż to byłaby dobra informacja), ile co powienien mieć dobry
    > kocioł na ekogroszek, np. czy żeliwny wymiennik,
    > czy tłokowy, sprawność rzeczywista (nie 'deklarowana'), etc.

    Polecam kotły z wielopaliwowym, żeliwnym palnikiem retortowym i ż
    żeliwnym ślimakiem.
    Ponadto żeby miał pionowe kanały dymowe, bo te nie wymagają zbyt
    częstego czyszczenia (raz - dwa na rok).
    W przypadku kotłów z poziomymi kanałami trzeba raz na tydzień lub raz na
    dwa tygodnie wyczyścić, ponieważ zabrudzone kanały powodują spadek
    sprawności.
    W tym przypadku polecam kotły firmy Ekoenergia http://www.ekoenergia.eu/
    Osobiście kupiłem ten kocioł http://www.ekoenergia.eu/files/kgsm.jpg w
    wersji z dodatkowym rusztem i sterownikiem internetowym Bruli
    http://bruli.pl/
    To jest specjalna wersja kotła o niewielkiej wysokości, przeznaczona do
    niskich kotłowni.
    Standardowe kotły http://www.ekoenergia.eu/?kociol-kgs-ceramik,6 są dość
    wysokie, a muszą mieć jeszcze nieco miejsca ponad kotłem, aby można je
    było czyścić od góry. Ale gdybym miał możliwość wybierać to wybrałbym
    ten wyższy :)

    Znam te kotły bardzo dobrze, gdyż często je montowałem i wiem, że są
    warte swojej ceny.

    > Dodatkowe pytanie, czy warto kupić używany kocioł ( 2-3-4 letni) za
    > dobrą cenę ?

    Czy warto? To zależy na co natrafisz.
    Możesz trafić na kocioł "po przejściach" czyli taki, który miał wadę
    fabryczną (zły spaw lub został źle zaprojektowany i przez to sprawiający
    problemy) lub uległ innemu uszkodzeniu (pękł lub go ciśnienie rozdęło i
    został "połatany"), ale także możesz trafić na kocioł, kttóry ktoś
    zmienia, bo chce przejść na inny rodzaj paliwa lub chce kupić kocioł
    jeszcze bardziej nowoczesny.
    Tutaj jest jak w loterii. Albo trafisz dobrze, albo źle.
    Jezeli chodzi o przypadki, kiedy ktoś wymiania, bo chce bardziej
    nowoczesny to zazwyczaj do sprzedania "idą" kotły z retortą starszej
    generacji, czyli z tą okrągłą tzw. fajką, do których można stosować
    tylko ekogroszek dobrego gatunku. W przypadku groszków "oszukanych" np.
    z dosypywanym miałem taki palnik po prostu będzie się zatrzymywał.
    Nowoczesne palniki wielopaliwowe takie jak Brucer czy Ekoenergia są w
    stanie podać i spalić każdy rodzaj paliwa tj. niskiej klasy ekogroszek i
    groszek, miał, pelet, zboże, trociny, zrębki itd. Takich kotłów po kilku
    latach użytkowania raczej nikt nie sprzedaje chyba, że "przenosi" się
    całkowicie na gaz lu po prostu kocioł miał wadę.

    Czy warto zaoszczędzić w tym przypadku choćby nawet połowę ceny? Na to
    pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam.
    Pamiętaj, że kupując używany kocioł nie masz już gwarancji i nie wiesz
    jak był użytkowany. Od sposobu użytkowania zależy żywotność kotła.
    Kocioł prawidłowo użytkowany od nowości, może służyć 20-30 lat.
    Kocioł, który był źle użytkwany (temperatura wody wq obiegu CO poniżej
    50 stopni, a instalacja bez mieszacza i do tego mokry opał) może już
    przerdzewieć i zacząć lać po 5 latach. Znam osobiście takie przypadki.